filmen met 7D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Als je fotos neemt, dan is de standaard regel ongeveer dat je de sluitertijd niet lager zet dan je brandpuntafstand (uitzonderingen daar gelaten).

Maar hoe zit dat met video? Ik had ergens gelezen dat als je bv opneemt in 24fps dat je dat dan x2 moet doen en dat als sluitertijd moet gebruiken? Klopt dit?

En in welke stand filmpen jullie? AV, TV of M? Volgens mij is M de handigste omdat je daar zelf dingen kan instellen, in AV en TV doet hij volgens mij alles automatisch?
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bij video bepaalt de frame rate de sluitertijd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Oke klopt dus wat ik gelezen had.
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Vergeet niet dat bij het maken van een foto jou regel geldt om bewegingsonscherpte tegen te gaan. Bij video heb je natuurlijk veel minder snel last van bewegingsonscherpte omdat alles bewegend moet overkomen dus dit soort vaste regeltjes lijken me van weinig toepassing als je gaat filmen. Denk ik zo
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Beeld voor beeld stelt een BlueRay HD ook niet veel voor qua scherpte. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hayo schreefCOLONVergeet niet dat bij het maken van een foto jou regel geldt om bewegingsonscherpte tegen te gaan. Bij video heb je natuurlijk veel minder snel last van bewegingsonscherpte omdat alles bewegend moet overkomen dus dit soort vaste regeltjes lijken me van weinig toepassing als je gaat filmen. Denk ik zo
Een regel is in ieder geval als volgt:
als je met X frames per seconde filmt zal je sluitertijd altijd kleiner moeten zijn dan 1/X seconden.

Ik heb net een klein beetje zitten googlen en de vuistregel van X frames per seconde dan een sluitertijd van 1/2X gebruiken kom ik vaker tegen. Hoe korter je de sluitertijd maakt, hoe schokkeriger het beeld er uit ziet. Uiteraard zullen je individuele frames scherper zijn, maar dat is niet het doel van video.


Toch zou het niet verkeerd zijn om een video subforum te hebben hier... :)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Het zou fysiek niet mogelijk zijn om de sluitertijd sneller te maken dan de frames per second behalve als je meerdere sluiters hebt :p maar een subforum video met dslr vind ik ook wel wat hebben.
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Kijk eens, terug naar school :)
http://vimeo.com/videoschool/lessons" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier nog een informatieve video, shutterspeed vs frame rate:
http://vimeo.com/videoschool/lesson/56/ ... d-straight" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik gebruik zelf altijd manual omdat je de sluitertijd vast wilt hebben en je heel duidelijk je diafragma ziet "springen" als je gebruik maakt van een halfautomaat als je nog wat marge zoekt kan je evt. wel auto iso gebruiken.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
fotoborst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 433
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2005 00:07

Afotos schreefCOLONToch zou het niet verkeerd zijn om een video subforum te hebben hier... :)
+ me :mrgreen:

Heb zelf net de 7D en moet nog veel oefenen met filmen heb ik al ondervonden. De manual geeft weinig info, behalve de basisbediening.
Anoniem 3

fotoborst schreefCOLON
Afotos schreefCOLONToch zou het niet verkeerd zijn om een video subforum te hebben hier... :)
+ me :mrgreen:

Heb zelf net de 7D en moet nog veel oefenen met filmen heb ik al ondervonden. De manual geeft weinig info, behalve de basisbediening.
Heb ik vanmiddag al aangekaart bij een van de mods....
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ja lijkt mij een goed idee, een subforum voor filmen. Zeker nu er ook EOS film apparatuur is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op PanzerFaustNL, in totaal 15 keer gewijzigd.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Anoniem 4

Maar dan zou het wel beperkt moeten worden tot filmen met Canon EOS, anders krijg je ook al die camcordertjes hier. :cry:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^+1
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Wenst ook filmen met 7D in de vingers te krijgen, dus abbo hier, maar eerst samen met enige leden (7D-gebruikers) van hier gezellig naar Bois-le-Duc ('s-Hertogenbosch) zaterdag a.s. :-)
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar