[Verzameltopic] Kritikkring 3 - Natuur - ronde #17

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Met een kleine vertraging gaan we vandaag beginnen aan ronde #17.
Als eerste wil ik Gabriel hartelijk welkom heten in ons midden.

De 3 foto's dienen binnen te zijn op maandag 12 december, de commentaren op maandag 19 december.

De deelnemers zijn:
  • # gvasseldonk
    # Thabita
    # Builder
    # bagtjuh
    # Gumpje
    # JvdH
    • De algemeene regels nog een keer voor alle duidelijkheid:
      • Post-cyclus van 3 weken. Je krijgt twee weken de tijd om een drietal foto's te posten, en daarna 1 week de tijd om te beoordelen
      • Onderwerpen: puur (wilde) natuur. Probeer wel een beetje af te wisselen tussen de facetten van natuur-fotografie.
      • Huisdieren-foto's kunnen zeer leuk/lief/schattig zijn, maar zijn niet welkom, evenals bloemen/planten/dieren in studio-omstandigheden.
      • Dierentuin-foto's mogen mits het niet te zien is dat het een dierentuin-foto is, verder niet meerdere keren putten uit 1 dierentuin-shoot omdat dat de leercurve niet bevorderd.
      • Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat ook dat de leercurve niet bevorderd.
      • Beoordeling op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat positiefs in de foto's en geef pas daarna verbeterpunten aan.
      • Ik verwacht verder dat de aanvullende richtlijnen die bij dieren, natuur en landschappen ook gelden binnen de kritiek kring gehandhaafd worden


      Iedereen mag reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, dat word zeker op prijs gesteld.

      Wil men bij het reageren en posten de volgende aanvullende regels toepassen:
      • Alle foto's uploaden vanuit het eosdigitaal album.
      • Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, het fotonummer,de thumbid en dan de reaktie dus:
        Nicknaam
        #1 [thumbid]******[/thumbid] - Mooie foto, maar ....... ect.
        #2 [thumbid]******[/thumbid] - Deze is ..... ect.
        #3 [thumbid]******[/thumbid] - ..... ect.
Voor wie niet weet waar het over gaat: klik.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

En bij deze wil ik Gumpje een hartelijk welkom heten in onze kritiekkring. Jij ook veel succes.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

En ik zal gelijk het bal openen. Eindelijk alle foto's van Schotland de afgelopen zomenr bewerkt.
[zie hier de rest -> Schotland zomer 2011]

#1.

25137


#2.

25138


#3.

25139

Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ha, eindelijk weer een nieuwe ronde. :D
En Gumpje ook hier welkom (heb ik gelijk een reminder om naar kritiekkring zwart/wit te kijken die moet ik ook een beetje reanimeren :oops: )

1. Deze is gemaakt bij Europoort met een ND filter erop, ik vond het sepia er wel mooi op uit komen.

25164

2. Mijn "achtertuin" Midden Delftland, helaas was het de dag ervoor een veel mooiere zonsopkomst maar goed je kan niet alles hebben. :|

25165

3. Mijn zeer dierbare en mooie Ameland. Het was elke ochtend behoorlijk mistig dus ging ik er elke ochtend vroeg op uit.
Deze paaarden stonden in een eiland vlakbij Ballum. Helaas geen paarden van mijn oom. Jammer genoeg gaat er hier bij het uploaden in mijn gallerie heel wat scherpte verloren. :cry:

25166

Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

We zijn er weer.

Zeegse in de mist.

1

25254

2

25255

3

25256

Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Kom op Builder, Gumpje en Gabriel, waar blijven jullie?????
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Het is nog geen 12 December.

Al krijg ik wel het gevoel dat er maar beter gestopt kan worden want het leeft denk ik niet meer.

Tenzij........
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Kom op Bart, we moeten ze gewoon ff een schop onder hun kont geven.
Ik had hetzelfde gevoel bij "mijn" kring zwart/wit maar na 2 rondes met flinke uitloop loopt deze
ronde weer als een trein.
Anoniem 3

We hebben nog 5 (VIJF) dagen.
Weet je wel wat je in 5 (VIJF) dagen allemaal kunt (nog moet) doen :?: :?: :roll:
Anoniem 3

En het wil maar niet LUKKEN.
Inspiratie ontbreekt, het weer zit niet mee, mijn pensioen dringt...
Nog 4 (VIER) dagen...
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Succes Gabriel. Ik weet dat je het kunt. :mrgreen:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Anoniem 3

Mag het voor deze keer ook uit de tuin zijn?

[EDIT]Dankzij hond Sep zijn het Maasuiterwaarden geworden. [/EDIT]

Vanmiddag was het gelukkig eindelijk weer eens zonnig.
Ik heb geprobeerd de uiterwaarden in drie shots te vangen.
Ook heb ik nog steeds het idee dat er wat aan de scherpte van mijn 60D of mijn objectieven ontbreekt.
Het lijkt of er een waas over de sensor zit.
Niet klagen, Gabriël.
Ik heb (o.a.) de volgende uiterwaardgezichten vanmiddag vastgelegd.

1.
Beheerst laten afkalven van de oevers...

25702

2.
De Maas vanaf een krib. Op elke krib staat een boom ter markering, daar stond ik onder.

25703

3.
De hoge uiterwaarden, gebruikt als landbouwgronden.

25704

Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Van mij deze keer een aantal foto's vanuit het NP Dwingelderveld van ~1,5 maand geleden:

1.

25729

2.

25730

3.

25731

Landscape photography is the supreme test of the photographer - and often the supreme disappointment. - Ansel Adams
Anoniem 3

Daar gaan we dan...

JvdH:
2513725137
Misschien spannender als de weg weg was geweest…voor mijn gevoel had er wat meer contrast in mogen zitten.

2513825138
Prachtig, verstild. Mooie dieptewerking, kan zo postergroot aan de muur.

2513925139
bracht mij op een idee, maar door jou inzending kon ik het niet meer posten…
Mooi uitgevoerd zo, met die horizontale lijnen van de draad en de golven van het landschap.

Thabita:
2516425164
Deze doet mij denken aan walvissen. Sfeervolle plaat.
Mooie omzetting naar Sepia en goed gebruik van ND-filter.

2516525165
Ik vind hem eerlijk gezegd overgesatureerd en qua compositie had ik de beek meer in de linkerhoek laten uitkomen.

2516625166
Daar ben ik jaloers op. Wat een prachtige sfeervolle foto van dat verstilde landschap. Mag ook op posterformaat en ik weet er wel een plekje voor!

Bagtjuh:
Algemeen: Ik zie liever wat meer contrast in je foto’s, maar dat is natuurlijk een heel persoonlijke smaak.
2525425254
Mooi sfeerbeeld van uitgebloeide zonnebloemen.
Misschien dat je je standpunt wat lager had kunnen kiezen.

2525525255
Duidelijk een sombere, mistige dag. Jammer dat niet één zonnestraaltje tussen de bomen door kwam. Dat had de foto interessanter gemaakt, denk ik.

2525625256
Ik heb hier lang naar zitten kijken. Iets klopt er voor mijn gevoel niet helemaal, maar wat?
De rechte sloot, niet centraal, maar net uit het midden?
De struiken links op de achtergrond?
????

Builder:
2572925729
Gewoon mooi. Goede vlakverdeling, mooie kleuren.

2573025730
Ja… mijn ogen doen een poging om de bomen op de voorste achtergrond, zal ik maar zeggen, scherp te krijgen.
Een foto met voor mijn gevoel te weinig contrast.

2473125731
Weer een goede vlakverdeling, een beetje de spiegeling van je eerste. Alleen steekt de boom nu wat weinig af tegen de groene achtergrond. Het ‘coulissen-effect’ mis ik hier.
Anoniem 3

Thabita schreefCOLONKom op Bart, we moeten ze gewoon ff een schop onder hun kont geven.
Ik had hetzelfde gevoel bij "mijn" kring zwart/wit maar na 2 rondes met flinke uitloop loopt deze
ronde weer als een trein.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nog 'maar' drie (eigenlijk VIER) kritieken te gaan....
En dan op een maandag...
Ik ben benieuwd.

Overigens: die schop onder mijn kont met dat puntlaarsje rond je rechtervoet kwam wel heel verkeerd terecht. Was meer IN mijn kont. Kan nog steeds niet fatsoenlijk zonder kussen(s) zitten. :oops: :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ok, Gabriel, je hebt mij ook wakker geschud dus hier komt die van mij.
Maurice laat ik maar even voor wat het is :twisted:

JvdH foto's van de zomer, wat klinkt dat heerlijk "warm" zo vlak voor kerst met regen buiten

25137
Mooie dieptewerking door die balen en het hekwerk jammer dat het zo grijs weer was.
Er had wel ietsjes meer verzadiging in gekund maar dat is persoonlijk denk ik.

25138
Geweldig vind ik deze. Door die enorme rotsblok heb je diepte gercreeerd en verschil
in grootte. Echt heel mooi.

25139
Lijnenspel en herhaling, simpel maar goed vastgelegd.
ik mis alleen iets maar wat, ik weet het niet.


Bagtjuh

25254
Wat een sombere foto. Mist is wel heel mooi vastgelegd maar het geeft
wel een beetje een deprimerende sfeer, ik bedoel dat niet negatief. Juist niet,
sfeer in een foto is juist welk wat voor sfeer dan ook. De mist in combinatie
met de uitgebloeide bloemen maakt het een sombere omgeving.

25255
Beetje spooky, waar gaat dat pad heen in de mist? Ook hier weinig kleur maar hier
mis ik het wel in tegenstelling tot de vorige foto.

25256
Hier wat meer kleur. Door het beekje is er diepte maar toch mis ik iets van een
onderwerp.

gvasseldonk

25702
Mooie dieptewerking, mooi gespeeld met de lijnen van het water en land.

25703
Leuk gezien die takken aan de bovenkant geeft een soort van kader.

25704
Dit vind ik de mooiste uit jouw serie. Mooie kleuren, ik had alleen de paal
aan de rechterkant scherp gedaan omdat deze groter is trekt hij meer mijn
aandacht dan de scherpe aan de linkerkant.


Builder

25729
Mooie boom als onderwerp gekozen, mooi belicht door de zon wat de stam
een mooie rode kleur geeft.

25730
Jammer dat de lichtharpen niet mooi uitkomen, nu worden de bomen een beetje
wazig en lijkt het net alsof de foto niet scherp is. En een kleine flare aan de onderkant.
Ook rechtsbovenin allemaal zwarte spikkels.

25731
Weer een mooie boom als onderwerp. Contrast in kleuren vind ik hier heel mooi. SUPER.


Gelukkig ik ben net op tijd. Ik had liever geen schop onder mijn kont gehad van Gabriel, hahahhaa
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Sorry. Mijn fout. :oops: . Maurice heef aangegeven deze ronde niet te redden en hoopt de volgende er wel bij te zijn.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Iets te laat, maar hier komt ie dan toch:

JvdH:
1.
25137
Mooie dieptewerking, wel is ie m.i. wat krap gekaderd aan de linkerkant, had daar graag wat meer gezien. Inderdaad jammer van die saaie lucht.

2.
25138
Fraai! Mooie dieptewerking en kleuren, interessante voorgrond. De gele bloemetjes linksonder vormen een leuk detail.

3.
25139
Een leuke detailfoto. Misschien had je de grootste "pluk" wat uit het midden kunnen plaatsen.

Thabita:
1.
25164
Mooi effect door gebruik van het ND filter, had voor mij wel iets ruimer gekaderd mogen worden aan de rechter- en bovenkant.

2.
25165
Mooie lijn door de foto, wel mag er voor mij aan de rechter- en onderkant wat af (de rechter boom er af en onder de oever aan de overzijde uit de hoek laten komen).

3.
25166
Fraaie plaat, jammer dat de lucht wat "ruisig" overkomt.


Bagtjuh:
1.
25254
Mooie sfeer. Jammer dat er op de voorgrond niet een plant er wat meer uitspringt, nu komt de voorgrond op mij wat "rommelig" over.

2.
25255
Mooi mistig herfstlandschap. Vor mij had het pad wat meer diagonaal mogen lopen.

3.
25256
Ook hier komt de mistsfeer er mooi uit. Hier heb ik wat twijfels over de vertikale plaatsing van de sloot, misschien dat diagonale plaatsing 'm wat sprekender had gemaakt.

gvasseldonk:
1.
25702
Mooie dieptewerking, wel mis ik hier een interessant element in de voorgrond.

2.
25703
Mooi gebruik gemaakt van de takken van de boom waar je onder stond. Wel denk ik dat een wat lager standpunt 'm goed had gedaan. De boom in de achtergrond verdwijnt nu wat in de takken.

3.
25704
Een mooi doorkijkje. Wel zou ik er aan de rechterkant een stukje afhalen (ongeveer halverwege de paal) zodat de onscherpe paal niet zoveel de aandacht trekt en toch het "doorkijkje" niet verdwijnt.
Landscape photography is the supreme test of the photographer - and often the supreme disappointment. - Ansel Adams
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Dames en heren ik reageer donderdag morgen.
Dan is er meer tijd voor me,nu een beetje te druk met werk.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Komt ie:

JvdH

1
25137
Mooie lijnen maar wel wat flets

2
25138
Mooi landschap.
Donkere delen misschien iets op lichten?

3
25139
Mooi die lijnen.

Thabita

1
25164
Sorry maar ik ben echt geen liefhebber van dit soort werk.
Voor mij is water gewoon water en geen laag mist.
Sorry.

2
25165
Mooie kleuren in de lucht in een mooi landschap.
Vind het groen wel net iets te groen.
Tintje minder mag.

3
25166
Mooi Ameland.
Mag er in de 3e week van januari ook een weekje zijn.

gvasseldonk

1
25702
Mooi kantje maar wel een erg lichte lucht.

2
25703
Mooie rivier die maas.
Maar hij loopt wel erg snel leeg zo hoor.
.........ondanks de takken die je er voor hangt :mrgreen:

3
25704
Die paal rechts is te groot en te onscherp en vraag zo heel veel aandacht.

Builder

1
25729
Mooi vroeg licht.

2 en 3
25730

25731

Tja voor beide geld dat het me niets doet en ik het niet kan beschrijven wat ik zie.
sorry.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar