Zonnebloemen in Oktober

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
JVeldkamp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 15:38

Vanmiddag ben ik er even op uit geweest om wat mooie plaatjes proberen te maken. Tijdens mijn rondje kwam ik een veld met bloeiende zonnebloemen tegen. Dus heb hier even mijn vaardigheden op geprobeerd los te laten. Heb 2 foto's waarvan ik zeg: Deze hebben de test doorstaan voor mijn gevoel. Heb ze bewerkt in pscs2 door alleen een unsharp mask erover heen te gooien.

Foto's zijn gemaakt op een statief

Graag jullie reactie hierop en alvast bedankt voor het kijken

1
Afbeelding
ISO 100 f/5.6 1/40

2
Afbeelding
ISO 100 f/5.6 1/125
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Het zijn mooie plaatjes, maar ondanks het statief en het unsharp masker, mis ik scherpte in je foto's.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

+1
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik ben het toch wel eens met Diana.. :o

misschien komt het door het verkleinen van de foto's en/of omzetten naar JPG ipv Raw.. ?
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
JVeldkamp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 15:38

De scherpte klopt inderdaad, die mis ik dus ook. Misschien ook wel door het verkleinen. Dit waren ook de 2 beste uit de serie. Heb de camera ingesteld op de AV-stand, de focuspunten op automatisch. Snap dus ook niet echt wat er verkeerd gaat. Misschien iemand tips hoe ik dit kan oplossen?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

sowieso gebruik ik altijd het middelste focus punt.. dan heb je (bijna) altijd wat je echt wilt focussen.. ;)
automatisch kan die nog wel 's links focussen terwijl je rechts wilt hebben.. ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
JVeldkamp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 15:38

Dus als ik het goed begrijp, dan zal de focus, wanneer deze in het midden zit alles zoveel mogelijk scherp stellen? Ik zal dat sowieso eens meenemen als ik weer op pad ga.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik weet niet welke lens je gebruikt hebt. Maar ik heb het idee dat je sluitertijden te langzaam zijn, Of de IS niet uigezet op statief, Dan probeert de lens zichzelf alsnog te corrigeren(bewegings onscherpte)
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Anoniem 3

Focus met macro of dichtbij? Altijd handmatig.
Ik weet niet welke lens je gebruikt hebt, maar ook (zelfs) de 100mm macro IS gaat in de fout bij zeer dichtbij de bij... :wink:
JVeldkamp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 15:38

Heb helaas geen macrolens, maar deze zijn gemaakt met de Sigma 28-300. Ik zit nu zelf te denken dat het weleens bewegings onscherpte kan zijn, aangezien het vanmiddag aardig waaide. Statief stond stevig en de bloemen waaiden aardig heen en weer..

EDIT: Zal dan waarschijnlijk de sluitertijd moeten aanpassen of zie ik dit nu verkeerd?
Anoniem 3

We zien geen EXIF-gegevens, dus we kennen ook de sluitertijd niet, noch de F-waardes.
En dit soort foto's, met of zonder macro-lens: handmatig focussen.
JVeldkamp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 15:38

gvasseldonk schreefCOLONWe zien geen EXIF-gegevens, dus we kennen ook de sluitertijd niet, noch de F-waardes.
En dit soort foto's, met of zonder macro-lens: handmatig focussen.
Heb de EXIF gegevens onder de foto's staan. Weet niet welke je nog meer nodig hebt om te kunnen beoordelen, maar heb een snel printje gemaakt (handig in windows 7) Deze is van de 1e foto

Afbeelding

EDIT:

Deze is van de 2e

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

JVeldkamp schreefCOLONDus als ik het goed begrijp, dan zal de focus, wanneer deze in het midden zit alles zoveel mogelijk scherp stellen? Ik zal dat sowieso eens meenemen als ik weer op pad ga.

neeh dit bedoelde ik niet..
maar bedoelde dat je dan op het middelste scherp stelt.. de hoeveelheid wat scherp is dat ligt aan je Diafragma hoe kleiner hoe meer (hoog getal *22* = kleine opening)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

1/40 sec. sluitertijd en harde wind , dan is onscherpte toch geen wonder ? Inderdaad , hogere sluitertijd in ieder geval.
Anoniem 3

Excuses voor mijn bijziendheid vwb Exif.

Maar macro vereist wel een vaste hand, meestal korte sluitertijd en een rustige omgeving. Dat weer wel.
Je had misschien, omdat de camera toch op statief stond, de bloemen met één hand tot rust kunnen manen.
JVeldkamp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 15:38

@billie-90: Ik zal er eens mee gaan spelen, maar hoe hoger je f-getal hoe langer de sluitertijd toch?

@gvanasseldonk: excuses aanvaard :wink:nee zonder dollen, dit zijn tips die ik zeker ga meenemen wanneer ik weer op pad zal gaan. Het is alleen niet in me opgekomen om de bloemen stil te houden :oops:
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

je moet je F getal dus terug brengen naar b.v 4.0 hoe groter je diafragma neem nou "8" hoe langzamer je sluitertijd wordt.
daardoor worden je foto's ook niet echt scherp.
en misschien anders uit hand schieten ipv statief. misschien stond je IS ook aan terwijl je met statief werkte.
ik zou je meetmodus ook naar het midden verplaatsen daar je toch het licht wil opvangen. en anders even je iso wat hoger zetten krijg je ook snellere sluitertijd van
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

wat ik me nog afvraag waarom 300mm bij die eerste foto.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

Scherp of niet scherp: de eerste foto spreekt mij bijzonder aan. Mooi door de richting, de lichtval en de wazige achtergrond waar het geel van andere zonnebloemen de foto een nog iets zonniger/ warmere uitstraling geeft.
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar