Lapland

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JeroenOk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 09:19

Vandaag gemaakt in de omgeving waar ik woon. De foto,s zijn nog onbewerkt.

24151

24152

24154

24155

advies enzo allemaal welkom,
groet Jeroen
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik kijk persoonlijk eigenlijk liever naar bewerkte foto's, waar tijd en energie in is gestopt, en die klaar zijn.
Waarom post je onbewerkte foto's?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
JeroenOk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 09:19

Eemm omdat ik van uitgebreid bewerken op z,n hollands gezegd nog geen kaas gegeten heb ? En het niet altijd " noodzakelijk " vindt ?
Ik heb de camera nu net 6 dagen in m,n bezit en ben die nog aan het leren kennen ... en heb daar voorlopig werk zat aan.
Wat tijd en energie erin steken betreft .. hier is zoiets als echte hele wilde wildernis direct naast " het pad " zo er al een pad is .. voorbereiding is dan juiste kleding ( erg stevig schoeisel ) aan .. oppassen bij elke voet die je verzet .. mobiele telefoon mee want één misstap en je bent zwaar de pineut zonder .. stok mee om de zeldzame onvriendelijke beer of veelvraat van je lijf te houden .. zorgen met je dure camera om je nek niet van de rotsen af te vallen .. eerlijk gezegd ik had aan het maken van de plaatjes vollop werk :D

maar als je ze wilt bewerken Go Ahead ben benieuwd

gr Jeroen
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Jeroen,

Elke foto heeft, zeker als je in RAW schiet, nabewerking nodig.
Dat kan het corrigeren van de witbalans zijn, het bijwerken van de donkere en lichte delen, het verscherpen, het croppen, het corrigeren van lensfouten, enzovoort.
In sommige gevallen is dat maar heel weinig en in andere gevallen veel meer.

Dat je daar nu nog niet aan begint omdat je de camera nog maar net hebt is verstandig en begrijpelijk. Uiteindelijk is dat ook het belangrijkste.
Maar ik zou als ik jou was de stap naar het "bewerken" van de foto's zeker gaan maken omdat je dan, als je het goed doet, net wat extra aan een foto kan meegeven.

Persoonlijk geef ik daarbij de voorkeur aan Lightroom maar je kan ook de software van Canon daarvoor gebruiken.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
Ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 505
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 18:01
WoonplaatsCOLON Megen

HHmmm , het komt mij bekend voor, waar in lapland is dit?? in noorwegen??
Groeten Raymond

Canon EOS 7D, 18-135 IS , Canon EF 100 - 400 1: 4,5-5,6 L is. Canon EF 28mm 1.8 usm, Canon extender EF 1.4X II, benro 3 pootstatief C257 met KB-0 head.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

JRS geeft het wat geduldiger weer dan ik deed, maar dat was inderdaad mijn strekking.
EN ja, als je net met je camera bezig bent, dan heb je wel andere dingen aan je hoofd 8)
Knappe platen dan !! Maar ik denk dat je ze nog iets pittiger kunt krijgen door even een slinger aan de schuifjes te geven in de nabewerking. Dat hoeft geen uur photoshop te zijn, maar een beetje witbalans, contrast, etc.

Digital Photo Professional is een prima pakket waar al heel veel in zit! De moeite om daar mee te leren werken!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
timmy1984
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2011 18:50
CONTACTCOLON

Ik vind het mooie foto's.
24154 is mijn favo! mooie strakke plaat.

Wat gumpje en JRS al hebben gezegd, je kunt er meer uithalen als je ze een klein beetje bijwerkt.
Mvg,
Tim

Canon EOS 400D, Tamron SP 28-105 F/2.8, Canon 70-200 F/4L USM, Samyang 8mm fisheye, Slik PRO 614EZ, Lowepro slingshot 202 AW
Gebruikers-avatar
JeroenOk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 09:19

JRS schreefCOLONJeroen,

Elke foto heeft, zeker als je in RAW schiet, nabewerking nodig.
Dat kan het corrigeren van de witbalans zijn, het bijwerken van de donkere en lichte delen, het verscherpen, het croppen, het corrigeren van lensfouten, enzovoort.
In sommige gevallen is dat maar heel weinig en in andere gevallen veel meer.

Dat je daar nu nog niet aan begint omdat je de camera nog maar net hebt is verstandig en begrijpelijk. Uiteindelijk is dat ook het belangrijkste.
Maar ik zou als ik jou was de stap naar het "bewerken" van de foto's zeker gaan maken omdat je dan, als je het goed doet, net wat extra aan een foto kan meegeven.

Persoonlijk geef ik daarbij de voorkeur aan Lightroom maar je kan ook de software van Canon daarvoor gebruiken.

Hoi

Ik heb na verder gelezen te hebben alhier op het forum inmiddels door dat ik aan nabewerkingen niet ontkom, het was me al tegen gevallen dat de opname,s niet bepaald " haarscherp " zijn zo vanaf de kaart uitgelezen. Na wat geexperimenteer met verscherpen werd dat al stukken beter. Vanaf nu zal ik dat dus minimaal gaan doen maar vraag me meteen af .. ( nog niet op gezocht geef ik toe ) wat zo,n beetje de minimale nabewerkingen moeten zijn op raw opname,s ? Logisch eigenlijk het nabewerken, immers canon leverd niet voor niets digital photo professionel mee met de camera ...

Lightroom staat dus naast een groter beeldscherm, een 50 mm standaard objectief, een extra hdd òòk op het verlanglijstje voor Santa ;)

@ Ray Om zo precies mogelijk te zijn zo.n beetje halverwege tussen Ivalo en Inari in Fins lapland dus. De plek heet Jänkäjärvi zelf woon ik hier http://www.ukolo.fi ( site is ook in het nederlands )

@ gumpie geduld is een schone zaak zeggen ze .. zucht .. ik weet er alles van, bedankt voor de feedback allemaal,

gr Jeroen
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Minimale bewerkingen voor mij zijn:

- crop/horizon check
- witbalans check
- belichting optimaliseren (meestal een s-curve maken)
- kleursaturatie
- scherpte
- ruis check

EN als het nodig is lenscorrecties.

Afhankelijk van de serie is dit zo'n 30sec per foto (nadat ik op de eerste foto's de optimale instellingen heb gevonden)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Minimale bewerkingen voor mij zijn:

- crop/horizon check
- witbalans check
- belichting optimaliseren (meestal een s-curve maken)
- kleursaturatie
- scherpte
- ruis check

EN als het nodig is lenscorrecties.

Afhankelijk van de serie is dit zo'n 30sec per foto (nadat ik op de eerste foto's de optimale instellingen heb gevonden)
Pffffffff, en ik er maar een sport van maken om gewoon in één keer een goeie plaat uit m'n camera te toveren. Hoe deden al die fotografen dat voor het digitale tijdperk? :wink:

En waarom plaatst iemand onbewerkte foto's? Wellicht om in testcase (!) wat positieve feedback te krijgen...

Maar goed, dat is mijn mening.....
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

XXXL schreefCOLON Pffffffff, en ik er maar een sport van maken om gewoon in één keer een goeie plaat uit m'n camera te toveren. Hoe deden al die fotografen dat voor het digitale tijdperk? :wink:
Ieder z'n sport. Of je hardloopt of fietst maakt geen hol uit, lijkt me.
In de analoge tijd was dat niet anders trouwens ;)
... Spiegel-Werk ...
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Over nabewerking is genoeg gezegt, maar het zijn mooie platen en volgens mij woon je wel mooi daar.. :-)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

XXXL schreefCOLON
Minimale bewerkingen voor mij zijn:

- crop/horizon check
- witbalans check
- belichting optimaliseren (meestal een s-curve maken)
- kleursaturatie
- scherpte
- ruis check

EN als het nodig is lenscorrecties.

Afhankelijk van de serie is dit zo'n 30sec per foto (nadat ik op de eerste foto's de optimale instellingen heb gevonden)
Pffffffff, en ik er maar een sport van maken om gewoon in één keer een goeie plaat uit m'n camera te toveren. Hoe deden al die fotografen dat voor het digitale tijdperk? :wink:

En waarom plaatst iemand onbewerkte foto's? Wellicht om in testcase (!) wat positieve feedback te krijgen...

Maar goed, dat is mijn mening.....

In het analoge tijdperk was dat wat "simpeler" omdat "nabewerking" vaak al tijdens het afdrukken van de foto werd gedaan, of zelfs voordat er ook maar een foto gemaakt werd.

*simpeler: niet zo zeer gemakkelijk, maar het was gewoon een vast onderdeel van het afdrukken van de foto.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
JeroenOk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 09:19

Dank sowieso allemaal voor het kijken reageren en waar van toepassing waarderen. Het is mij duidelijk dat bewerken, al is het alleen al vanwege de technische beperkingen die de camera en lens met zich meebrengen, een onontkoombare zaak is. Ik heb al wat zitten experimenteren en zal later de door mij hier al geplaatste foto,s alsnog bewerkt terug plaatsen.

Het werken met dpp ( heb inmiddels ook de afkorting door ) vindt ik zelf eigenlijk wel net zo leuk. Het geeft het fotograferen, voor mij althans, een extra dimensie. Wel is me opgevallen dat er een wereld van verschil zit alleen al in waar ( doe het op 2 verschillende systemen ) dus op welk scherm je bewerkt. Nu zijn er standaarden in te stellen maar dan nog zie ik duidelijke verschillen.

Intussen leer ik door mede en vooral ook hier op het forum, een compliment waard dus bij deze !

gr Jeroen
Gebruikers-avatar
JeroenOk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 09:19

Daar gaat ie dan na het bewerken heb ik er dit van gemaakt, het zijn er 3 vooralsnog

24235

24235 alleen verscherpt en meen ik me te herinneren wat met contrast geschoven

24234

24234 idem als hierboven

24237

24237 verscherpt en in zw/w gezet

Ik hoop dat jullie weer kritisch willen reageren, liefst op "dummie,s niveau ". De bewerkingen zijn allemaal vanuit de raw opname,s gedaan met behulp van dpp en meteen heb ik er een brandende vraag bij ...

Kun je een foto ook "over "verscherpen ? dat je em kunt over verkleuren heb ik gezien maar hoe zit dat met verscherpen en hoe dan ?

bedankt alvast voor de les, het geduld en de moeite
gr Jeroen
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

de bewerking is een verbetering en oververscherping kan wel degelijk voorkomen. Te zien vaak aan witte randjes
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

Wauw, wat een omgeving en wat een helder water - mooi te zien op de eerste foto!
Bij foto 24235 vind ik de bewerking goed gelukt - de foto houdt nu mijn aandacht veel meer vast. Misschien zou je een volgende keer op zo'n plek eens kunnen spelen met de belichting - ik denk dat de foto uit zichzelf al veel sprekender was geworden als je het geheel iets had onderbelicht.

Het omzetten naar zwart/wit bij foto 24237 vind ik minder geslaagd omdat de boomstronk nu een beetje wegvalt tegen de achtergrond. Of je daar nog iets aan kan doen weet ik niet (ik ben nog maar een beginner en moet dus nog veel leren over de mogelijkheden van mijn camera èn de mogelijkheden van nabewerken).
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
Gebruikers-avatar
JeroenOk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 09:19

Hoi bedank weer voor de reactie,s. Ja het water is hier inderdaad glashelder en op de meeste plaatsen zo drinkbaar ook nog. Ook bedankt voor de reactie wat betreft over verscherping. Ben de laatste 3 dagen niet aan fotografie toegekomen maat hoop binnenkort meer moois te kunnen posten.

Gr Jeroen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar