Natuurgebied "de Camargue" - Frankrijk

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

In de zomervakantie ergens een plekje gevonden in de Vaucluse. Aanvankelijk was het niet de bedoeling zover naar het zuiden af te zakken, maar de weergoden deden mij anders beslissen. Achteraf gezien was dat een heel goede keus; elke dag een blauwe lucht met nu en dan wat wolkjes.

Ja, en als ik dan toch zover naar het zuiden ben afgereisd, dan wil ik ook wel een dagtripje maken naar de Camargue. Een ritje van 100 km heen en 100km terug naar de camping, maar dat heb ik er wel voor over; het is tenslotte binnendoor heel mooi rijden in Frankrijk (over St. remy de Provence, les Baux en Arles e.d) en de Camargue vind ik gewoonweg prachtig.

De Camargue is een natuurgebied aan de monding van de Rhône. Het bestaat uit moerasgebieden en hele grote meren. Op zich al een uniek landschap, maar het is ook bekend van de wilde witte Carmargue paarden, de stieren kuddes (niet gezien helaas) en natuurlijk de grote kolonie Europese flamingo's (20.000 stuks).

Eerste reisdoel was het grootste rietland van de Camargue: Les Marais du Vigueirat een paar kilometer ten zuiden van het dorpje Mas Thibert op de oostoever van de Rhône.
Link: http://www.marais-vigueirat.reserves-naturelles.org/

Steltkluten, koe- en zilverreigers, zwarte wouwen, ijsvogels, bijeneters, scharrleaars, beverratten, europese moerasschildpadden, libellen; allemaal te spotten op een middagje. (Helaas dan weer niet overal foto's van kunnen maken).

Hierbij een paar foto's vanuit Les Marais du Vigueirat:

1. Kleine zilverreiger

21836

2. Vuurlibel

21833

3. Blauwe reiger met Camargue paardje

21835

4. Kleine zilverreiger

21834

5. Camargue paard

21829

6. Europese moerasschildpad

21831

7. Koereigers met toekijkende Camargue paardjes

21830

8. Camargue paardjes zijn klaarblijkelijk gewend aan natte voeten

21828

Op advies van de jongedames van het bezoekerscentrum bij Vigeuirat moesten we voor de "baby" flamingo's (leuk altijd dat geworstel in verschillende talen om elkaar te kunnen begrijpen) naar Etang du Fangassier (daar waar de broedkolonie gevestigd is). Met de pont de Rhone overgestoken naar de westzijde en dan kom je ongeveer hier terecht, zie link: http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=7985

Vogels bij de vleet. Overal waar je kijkt meeuwen, sterns, kluten, steltlopers, reigers en natuurlijk flamingo's.
Hierbij een paar foto's gemaakt bij Fangassier:

9. Oeverloper

21827

10. Steltkluut

21826

11. Grote groep vissende meeuwen vlak bij een inlaatsluisje.

21837

12. Dwergstern

21825

13. Flamingo's in het landschap

21824

14.

21823

15. Op een dijk-weg tussen twee meren kwamen er af en toe groepjes flamingo's overvliegen.
Zo nu en dan zelfs redelijk binnen goed bereik en ik had daar het "licht" mee.

21822

16.

21821

17. Eén van mijn laatste foto's daar gemaakt; prachtig toch zoveel vogels.

21820

De gebruikte lens is, geloof ik, in alle gevallen de Sigma 70-200 in combinatie met een Sigma TC 2.0.
Reacties zijn uiteraard welkom.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

What to say?! Prachtige reeks van een mooi gebied! Vooral #7 spreekt me erg aan!
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

Mooie foto's met 7 als favoriet (meeste sfeer)
Grtz twin_x
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

Prachtige Camargue-foto's. Heel herkenbaar.
#7 Springt er voor mij uit. Schitterend moment heb je daar te pakken.
De foto's van de vliegende flamingo's vind ik ook geweldig.
Groet,
Deen.

500 px
gonwil
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 513
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2008 19:20

mooie serie, voor mij ook nummer7,en ook de uitleg erbij,
ben ook van plan om volgend jaar daar naar toe te gaan.
groet Gonda.
jklapwijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2007 09:41
CONTACTCOLON

Fijne serie waarbij ik 3 de mooiste foto vind vanwege de dubbele laag.
Wel jammer van het groene randje bij de schoft van het paard (soort purple fringing in het groen?)
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Hele mooie serie, knap gedaan.
Haroldvdb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2692
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2007 18:41
CONTACTCOLON

Hele fraaie reeks zet je hier neer!!

Gr. Harold
Gebruikers-avatar
doxke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 868
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2007 18:36
CONTACTCOLON

erg fraai gevarieerde reeks!!
Grtz
http://www.pbase.com/doxkes

Nog in opbouw
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

Dank allemaal voor jullie reacties.
Altijd weer prettig om te horen dat ze in de smaak vallen.

@gonda: Als je mede voor de vogels naar de Camargue ga, zorg dan wel dat je voldoende mm meeneemt. Er zijn er voldoende maar de vogels houden doorgaans toch een een veilige afstand aan (alle dieren hebben zo hun eigen comfortzone).

@Johannes: Leuk te zien dat je ook actief bent (aan het worden) op Eosdigitaal. Zag je altijd wel langs komen op NP.
Dan de purple fringing in het groen :). Ik heb nu meerdere keren zitten kijken bij de schoft van dat paardje op #3 maar kan het werkelijk niet ontdekken.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Schitterende reeks Arjen :D :D :D . Ondanks het grotere aantal foto's bleef mijn aandacht bij iedere foto optimaal aanwezig!
Foto 7 heeft idd een aparte uitstraling.
Foto 1 heeft m.i. boven iets weinig ruimte, misschien omdat ik waarschijnlijk itt jou een portraitstand hier iets idealer zou vinden.
Maar dan mis je weer de mooie brede onderrand van het waterlaagje..........
De foto van de schildpad vind ik de minste uit deze bijzonder fraaie reeks................ :oops:
Misschien zou deze in een andere combinatiereeks wél mooier uitkomen.

Jo :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Wat een m-o-o-i-e foto's!
Werkelijk prachtig.

Foto 2 is een echte binnenkomer :)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een mooie en gevarieerde serie van zo te zien een prachtig gebied.

Foto 8 vind ik persoonlijk wel wat krap gekaderd, een klein beetje meer omgeving erbij had de foto misschien sterker gemaakt. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

hele mooie gevarieerde reeks... knap in beeld gebracht..

vind #7 ook een bijzondere.. op er maar even 1 uit te pikken..
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Mooi gebied en hele mooie vastlegging daarvan, mijn voorkeur gaat uit naar nr5, het paard eenzaam ploegend door het moeras :-)
gr
david
EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Helemaal gemist deze erg fraaie serie van je :oops: :oops:
Ik ben nog nooit in die omgeving geweest, maar daar is zo te zien voor elk wat wils te zien en te fotograferen.
Een paar waar ik echt wat langer naar blijf kijken: nr.1 (mooie houding van de reiger) , nr.2 (prachtige kleurencombinatie en compo) , nr.8 (typisch Camargue) en nr.12 (altijd knap een vogel in vlucht zo vastleggen).

Een mooi natuurgebied heel knap weergegeven Arjen :wink:

Gr. Jan
Canon materiaal
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

een fijne afwisselende serie, waar nr 8 en 14 voor mij de sfeer van het gebied mooi weergeven. Ik ben er nog nooit geweest maar als je erover leest is het "witte paarden en flamingo's" Hier heel mooi in beeld.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

@Jo: Thanks. #1; met ruimte toevoegen boven het koppie krijg ik er tevens veel groen bij.... en eerlijk gezegd vond ik de achtergrond wat onrustig ogen, vandaar iets meer water en minder groen.
Je hebt volkomen gelijk over de schildpad foto; het is leuk om bij te voegen om de diversiteit van het gebied aan te geven maar idd. geen hoogvliegertje. Ik kon er gewoonweg niet meer van maken.

@Geelduikbootje: Thank you. #2 Ik heb ze nog mooier maar elders genomen, die komen misschien later nog aanbod.

@Bart: Merci. #8 Ik heb 'm wel wat ruimer genomen, maar ik wilde geen struik randje boven in beeld en daarom pakt die rechts ook wat minder ruim uit (mede omdat ik de 2:3 verhouding heb aangehouden). Ik vind het zelf op zich niet verkeerd om dat ik de aandacht wilde leggen op die drie gelijk grazende hoofden en bij andere paardenfoto's dan weer wat meer de ruimte gebruikt.

@Rob: Dank je. #7 is wel een aparte, ik was er ook happy mee.

@dtmn: Thanks. #5 zoals je het beschrijft, zo kijk ik er ook naar.

@Jan: Beslist een keer bezoeken deze streek Jan. Ik vind het zeer de moeite waard en zou zo weer terug gaan.... ik ken ook mensen die daar anders over denken, dus of ik er snel nog eens kom??:lol:

@kiran: Dank je. Het is natuurlijk niet overal flamingo's en niet overal witte paarden, maar het zijn toch twee sterke punten die in de streekpromotie worden gebruikt om de toerist over te halen om de streek eens te komen bezoeken.....net zoals dat in "Holland" gebeurt met de molens, kaasmarkten en bloembolvelden (Keukenhof).
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar