Vlinders

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Kruize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2005 08:29
WoonplaatsCOLON Nieuw Roden
CONTACTCOLON

Ben een tijdje terug naar een vlindertuin geweest....tja.......
Ben niet zeer tevreden over de foto's algemeen...met name de scherpte.
Hoe doen jullie dit ??


1

20328

2

20327


m.vr.gr Jacob
Voor meer vlinders kijk op http://kruizefotografie.nl/foto1/tijdel ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 40 D, Canon 350D , Canon EF 24-105mm f/4L IS USM ,Tamron 28-75 /2.8 , Tamron 18-200mm , Canon 50 mm /1.8 II , speedlite 430EX , filters , en een mooie tas
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Foto's missen inderdaad wat aan scherpte en ik vind ze wat donker. Wel een heel aparte vlinder, je kunt door hem heen kijken..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Als je zelf niet tevreden bent en hier vragen over hebt, had je ze misschien beter in testcase kunnen plaatsen?

Ze zijn inderdaad niet helemaal scherp op de juiste plek; wel mooie scherptediepte. En mooi van kleuropbouw.
Heel apart die transparante vleugels :)

Nr 2 vind ik qua kompositie beter gelukt dan nr 1, die inderdaad ook wat donker is.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik vind het nog wel meevallen met de scherpte (dan kijk ik naar het oogje). Iets aan de donkere kant zijn ze, maar dat kunnen ze best hebben. Zo slecht vind ik de foto's dus niet. Je zou ze iets kunnen oplichten en bij foto 1 zou je bij het oogje juist wat hooglichten kunnen dimmen. Die komt wat fel belicht over.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
MaartenK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 23:08
WoonplaatsCOLON Enschede

Met Digilike vind ik de foto's niet verkeerd, maar op basis van deze lage resolutie versies kan ik de scherpte niet echt goed beoordelen. In zijn algemeenheid kun je een aantal mogelijkheden inventariseren.
De twee belangrijkste die ik zie zijn:
1. De afstand tot (delen van) de vlinder is misschien te klein om scherp te stellen. Ik lees in de EXIF dat de scherpstelafstand 0,5m is. Is dat de minimum afstand, dan heb je een mogelijke oorzaak voor onscherpte.
2. Bewegingsonscherpte. Gezien de brandpuntsafstand lijkt mij de belichtingstijd aan de lange kant, tenzij je met statief hebt gewerkt. De vleugels van de vlinder kunnen ook nog hebben bewogen. Bewegingsonscherpte laat zich vaak wel bekijken als je de originele foto op 100% of 200% bekijkt. Versmering van het onderwerp kan "streperig" zijn in een bepaalde richting, de bewegingsrichting.
EOS 7D, Tokina 11-16mm f/2.8, EF-S17-55mm f/2.8 IS USM, EF-S 60mm f/2.8 USM Macro, EF 70-200mm f/2.8L USM, EF 400mm f/5.6L USM, 430EX
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

De scherpte op het oogje vind ik prima hoor, maar niet helemaal perfect! 2 Mooie plaatjes. Aparte vlinder.
Als je de vlinder van de zijkant vastlegd, probeer dan evenwijdig aan de vlinder te staan met je camera.
Dan krijg je 'm van links tot rechts helemaal scherp. Wel niet te klein diafragma-getal pakken.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Foto 1 vind ik de vlinder te dicht tegen het bovenkader aanzitten. Ook is hij wat overbelicht.
foto 2 Is qua compositie beter.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar