Ik word onzeker, heb ik een 'goed' objectief of niet?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Hallo,

Ik word een beetje onzeker. Ik hang al een tijdje op dit forum rond, en lees afentoe iets over 'goede' en 'slechte' exemplaren over de duurdere objectieven -lees L-
Nu vraag ik mij wel heel erg sterk af... Dit mag toch eigenlijk niet? Ik bedoel, ik betaal ontzettend veel geld voor een objectief en dan heb je kans dat die 'goed' of 'slecht' is. Hoe kun je dit testen/weten/zien?

Zoals jullie kunnen lezen ben ik een trotse bezitter van de 70-200 F/4 L IS. :wink:

Groet,
Nils.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat mijn topictitel ietwat sarcastisch was? :D
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hoi,

Ik denk dat je het kan vergelijken met een nieuwe auto, ook daar worden nog wel eens maandagochtend modellen afgeleverd.
Ik denk hoe je kan beoordelen of jouw lens van goede kwaliteit is door eenvoudig naar je foto`s te kijken en dan concluderen dat dit goed is of niet. Als dit niet het geval is het in mijn ogen vroeg genoeg om allerlei testen mbt Back/Front focus te gaan doen.

Als je lens in jouw ogen oke is dan is het ook vreemd om naar de winkel te gaan om te vragen of hij wel echt oke is :lol:

Gr. en laat het plezier in je lens niet bederven, of er moet echt een aantoonbare reden voor zijn.

Peter.
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Twijfelen over de kwaliteit van je objectief zou ik doen op basis van de foto's die je er mee schiet (als daar reden toe is), niet op basis van verhalen op forums.
757D + 8-400 mm
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Bedankt voor jullie reactie's! Maar, dit is mijn 1ste tele-objectief. Ik kan het dus niet vergelijken met mijn ervaring van andere objectieven...

Niet dat ik denk dat ik een slecht exemplaar heb, maar toch, tsja, effe checken he... :wink:

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

over de f4L IS lees ik eigenlijk weinig problemen in kwaliteitsverschil! het gaat vooral om de f2.8 varianten van veel objectieven.

Wat ik ook vaak zie (puur gebasseerd op wat ik lees) is dat bij Canon objectieven ouder dan pak hem beet 2007 vaker kwaliteitsverschillen hebben dan de huidige modellen. als voorbeeld hoor je vaak dat de nieuwe 100-400's veel scherper zijn dan de oude. hetzelfde schijnt te gelden voor de 24-70.

hoe kun je het testen? leg 2 van dezelfde objectieven onder de zelfde omstandigheden aan dezelfde camera! en vergelijk ze eens.
ik kan je zeggen dat op 100% grootte op zowel de 400, 50 als 7D de foto's haarscherp blijven!

Succes en don't be to affraid! hoor veel vaker wankelverhalen over sigma dan over Canon!
Canon
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Dankjewel Sven! Klinkt allemaal heel logisch:) Vraag beantwoordt dus!

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Dooddoener: Een goede fotograaf maakt met een slecht objectief nog een aanvaardbare foto, een slechte fotograaf maakt met de beste apparatuur nog steeds flutplaten :)

Overigens komt die 70-200 f4/is goed uit de testen :D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Om te testen kan je de volgende opstelling maken.

Krant tegen muur plakken.
Camera op statief zetten, 1oo ISO, IS uit.
Foto's maken bij f/4.0, f/5.6 en f/8.0, bij 70, 135 en 200 mm.


Uploaden
Dan bewerken zoals je dat gewend bent wat betreft verscherping.

Dan de bestanden vergelijken. Centrum zal vanaf f/4.0 heel scherp moeten zijn, hoeken net iets minder. Bij f/5.6 (nagenoeg) geen verschil meer tussen centrum en hoeken.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Wat Annoh zegt. En dan evt als vergelijkingsmateriaal precies hetzelfde doen met dezelfde lens van iemand anders? Met jouw camera en geheugenkaart?
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

JaVaZee schreefCOLONBedankt voor jullie reactie's! Maar, dit is mijn 1ste tele-objectief. Ik kan het dus niet vergelijken met mijn ervaring van andere objectieven...

Niet dat ik denk dat ik een slecht exemplaar heb, maar toch, tsja, effe checken he... :wink:

Groet,
Nils.
Je moet een lens ook nooit vergelijken met een ander. Als je brood met pindakaas niet lekker vind maar datzelfde brood met kaas wel lekker vind, is de kans groot dat het niet aan het brood ligt.

Je suf laten [censored] door fora is ook niet zinvol en net zo betrouwbaar als nieuws berichten via twitter. Veel zegt niets over de kwaliteit en vaak zijn het mensen die niet beschikken over materialen die de slechte verhalen in de wereld helpen met ik heb van horen zeggen en op fora zegt men. Vaak mensen die zelf graag een dergelijk objectief willen maar het geld er niet voor over hebben en dan maar bashen.

Verder heb ik nog nooit iets gehoord van een slecht exemplaar van een 70-200 f/4 met of zonder IS, en als dat zo mocht zijn dan denk ik dat je bij die modellen echt kunt spreken van een slecht exemplaar die ook bij Omega horloges wel eens voor zullen komen. Daarnaast is het een van de makkelijker te maken en ontwerpen, ontwerpen en korte telezoom.

Ik zou dus niet reageren op ik denk dat mijn lens niet goed is. Maar alleen je iets afvragen als je daadwerkelijk iets ziet wat je bij anderen niet ziet als in slechtere of minder scherpe foto's en zelfs dan is vaak meer aan de fotograaf die te korte sluitertijden hanteert dan nodig is. En dat geldt ook voor gestabiliseerde lenzen. Veel mensen gaan er maar vanuit dat je altijd goede scherpe foto's maakt met IS en met een dure nieuwe body, terwijl sommigen zelfs met een zwevende statief in het luchtledige nog bewogen foto's maken en sommigen zonder IS nog scherpe foto's maken met sluitertijden van een seconde.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
twistersam

VFRood schreefCOLONEen goede fotograaf maakt met een slecht objectief nog een aanvaardbare foto, een slechte fotograaf maakt met de beste apparatuur nog steeds flutplaten :)
In dit geval dus onzin, als je een slecht opjectief hebt dat niet goed focust kun je de beste fotograaf ter wereld zijn maar als je het objectief niet laat repareren krijg je nog geen scherpe foto's.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

daarom zit er ook nog altijd knopje manual focus op je lens! ;)
Canon
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Het enige dat ik altijd meteen doe is testen op front of backfocus en verder ga ik aan het fotograferen. Als de foto's er naar mijn idee goed uitzien ga ik ervan uit dat het objectief goed is.
Bij twijfel ga ik verder testen, zie test van Annoh. Maar ga geen "mierenneuken" (sorry maar ik wist even geen beter woord :oops: ) want dan vind je altijd wel wat.

Als jij tevreden bent over de resultaten moet je ervan uit gaan dat het objectief goed is anders blijf je nergens.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Aurelius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2011 19:55

Ik sluit mij aan bij Karin115 en Annoh. Zelf bij een vakfotograaf gewerkt en die kon ik aardig over de rooie krijgen door vragen te stellen over welk objectief beter was. Er is natuurlijk altijd een kwaliteits verschil maar als je twee foto's van twee verschillende objectieven op de tafel legt zonder te vertellen met welke lens de foto is gemaakt. Dan zal je zien dat maar weinigen het verschil zien. Ik zie liever een kwalitatief mindere foto die mij wat doet dat een foto zonder verhaal met een super objectief.
Wat het aller belangrijkste is is dat jij plezier hebt in het fotograferen.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Aurelius schreefCOLONIk zie liever een kwalitatief mindere foto die mij wat doet dat een foto zonder verhaal met een super objectief.
dikke +1

Het lijkt soms of goede fotografie alleen maar draait om goede apparatuur en dat vind ik jammer. Met de apparuur van tegenwoordig is het "redelijk" eenvoudig een technisch goede plaat af te leveren. Het verschil voor mij zit er dan ook veel meer in of de foto een goed verhaal verteld en er nagedacht is over de compositie, belichting etc etc.

Maar voor de TS tuurlijk snap ik dat je graag een goed exemplaar wil, maar wat doet je vermoeden dat je een slecht exemplaar hebt. Pas op dat je niet veel gaat pixelpeepen, dat bevorderd de lol in het fotograferen vaak niet :wink: Lekker genieten van dit mooie objectief.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Reddingwezen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2011 23:00

JaVaZee schreefCOLONBedankt voor jullie reactie's! Maar, dit is mijn 1ste tele-objectief. Ik kan het dus niet vergelijken met mijn ervaring van andere objectieven...

Niet dat ik denk dat ik een slecht exemplaar heb, maar toch, tsja, effe checken he... :wink:

Groet,
Nils.
Ja,ja Nils,

Voor het fotograveren van bepaalde boten is een groothoek aan boord, een tele vanaf strand toch gemakkelijk.

Spreken elkander nog wel.

Groet vanuit BRU, ook aan je vader.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar