Ruis verwijderen door een te hoge ISO waarde

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Zodra je op een hogere ISO waarde gaat fotograferen, ontstaat er ruis. Ik gebruik een manier die erg simpel en snel te doen is, zonder dat ik mijn origineel beschadig. Ik heb deze manier gezien bij Guy Gowan, en heb deze geprobeerd. Erg simpel en erg effectief. Alle foto's die ik nu bewerk, krijgen eigenlijk een "voorbewerking" voordat ik begin met de eigenlijke bewerking.

Hoe ik dit doe. Ik doe dit in PS5. Eerlijk gezegd weet ik niet of dit in een lagere versie werkt...

Als voorbeeld deze foto (crop) (de foto's zijn groot, maar anders zie je het waarschijnlijk niet :D )

18960

Wat je als eerste opvalt (die gele pijlen zie je niet over het hoofd) is de colour moire bij de schoenen. (Op nog meerdere plaatsen zit dit, maar hier het duidelijkst) Voordat ik verder ga, wil ik deze weg hebben.
Ga naar de background layer, en kopieer deze. (door middel van CMD J op de Mac en CTRL J op de PC) Als je tegelijketrijd de ALT toets ingedrukt houdt, kun je direct de laag een naam geven.. Er opent zich dan de volgende pop up...

18961



Ik noem deze gewoonweg Colour Moire.
Als het goed is, staat deze nieuwe laag nu direct geselecteerd.
Ik ga nu naar het menu van PS en selecteer FILTER dan BLUR en GAUSSIAN BLUR. Zet de radius op 2

18962

Oei... de foo ziet er niet uit nu. Maak nu de volgende stap. Ga nu naar EDIT en kies FADE GAUSSIAN BLUR. De mode staat op normal...Zet deze MODE in COLOR

18963

je ziet dat de foto weer zijn normale look krijgt, alleen is de Moire verminderd. Ik doe dit normaal gesproken twee keer. Dus herhaal de bovenstaande stap en zie het resultaat...

18968

Mocht je nog steeds colour Moire hebben, herhaal dan de stap totdat het weg is.

Echter nu de ruis nog...

Sla de foto nu op als een JPG en geef die een makkelijke naam, ik zet deze altijd op de desktop (makkelijk en snel te vinden)

Open nu deze JPG in CAMERA RAW!!
Doe dit bijvoorbeeld door de toetscombinatie CMD O (voor de Mac) of CTRL O (voor de pc) je krijgt een pop up.
In deze pop up kies je bij format CAMERA RAW

18969

De jpg opent zich in Camera raw. In camera raw ga je naar de rechtse kant en kies je het DETAIL symbool.

18970

In dit tabblad gebruik ik meestal de volgende waardes. Luminance 90 - Luminance Detail 60 en Luminance contrast 30. Let niet op hoe je foto er nu uit gaat zien, komt goed :mrgreen:

18971

Klik nu op open Image. Kopieer de JPG nu door middel van CMD A (selecteer alles) CMD C (kopieer alles) (voor de mac) of CTRL A (selecteer alles) CTRL C (kopieer alles) (voor de PC)
Ga nu terug naar de foto waar je de Moire al hebt verwijderd
Ga naar EDIT en kies PASTE. je ziet dat er een nieuwe laag wordt aangemaakt, je kan de naam hernoemen in Noise zoals ik op de volgende image heb gedaan..

18972

Nu komt het laatste deel. Het leuke vind ik .. We gaan nu een mask maken die voor ons de ruis gaat weghalen.
Ga naar IMAGE en kies CALCULATIONS.
Er opent zich een scherm. (zie image)

18975

De instellingen die je ziet kunnen afwijken, maar we gaan ze goed zetten..
In source 1, kies je bij LAYER MERGED het CHANNEL zet je op GRAY en je vinkt INVERSE aan
In source 2, kies je bij LAYER MERGED het CHANNEL zet je op GRAY en je vinkt INVERSE aan
Bij BLENDING kies je MULTIPLY
En bij RESULT kies je SELECTION (zie image)

18976

kies dan ok. JE ziet nu je foto en de "walking ants".

Het masker is me echter niet goed genoeg, dus we gaan nog een keer naar IMAGE en CALCULATIONS. We gaan het als volgt invullen:
In source 1, laat de LAYER op MERGED staan en zet het CHANNEL nu op SELECTION en je vinkt INVERSE UIT!!!
In source 2, laat de LAYER op MERGED staan en zet het CHANNEL nu op SELECTION en je vinkt INVERSE UIT!!!
Bij BLENDING laat je MULTIPLY staan
En bij RESULT laat je SELECTION (zie image)

18977

kies dan ok. JE ziet nu je foto en wederom de "walking ants".

Wat we nu gaan doen is naar de rechterkant van PS waar je lagen staan. Als het goed is staat nog steeds de bovenste laag geselecteerd. Ga nu naar de symbolen onder de laag en kies het masker symbool. (zie image)

18986

Klik er op en je ziet dat op de bovenste layer een mask wordt geplaatst

18987

Je ziet nu dat de ruis weg is. Je kunt door middel van de Opacity slider het effect nog wat verminderen, maar in principe heb je nu de eerste bewerkingen op je foto gedaan. Het effect kun je bekijken door het masker te selecteren Klik met de SHIFT toets ingedrukt op het masker (er komt een kruis door het masker, zie image) en je ziet de foto zoals hij was zonder het masker. Klik nogmaals met SHIFT ingedrukt op het masker en je ziet wat het masker doet.

18978

masker aan en uit

De foto in de voor en na, hopelijk zie j het goed.

18979

voor en na

Als laatste stap maak ik er een geheel van voordat ik verder ga, maar dat is een keus die je zelf kan maken. Gebruik daarvoor de merge visible in het pull down menu bij layers

18980

18981

Het lijkt een heel verhaal, maar in feite is het niet meer dan een half minuutje werk. Mocht je vragen hebben, lees ik ze hier vanzelf.

Succes ermee :P
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik vind dat je wel aan detail inboet

Ik denk qua ruis altijd maar: "voorkom ruis of accepteer dat je het hebt".

Voor het eerste is wat kennis nodig, en als je dat hebt, dan accepteer je het ook als je het wel hebt. We verlangen tegenwoordig iso 3200 alsof het iso 100 is. Zover is de techniek niet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Leuk om deze methode te lezen. Wel veel handelingen vind ik. Levert dit nu een beter resultaat op dan Noise Ninja? In PS kopieer ik de achtergrondlaag en pas op de gekopieerde laag Noise Ninja toe. Eventueel werk ik met een masker om de originele achtergrond terug te krijgen. Dat doe ik als ik bijvoorbeeld niet wil dat het onderwerp de Noise Ninja bewerking ondergaat. Dit zijn 3 handelingen of 4 en niet meer.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt denk ik wel veel van deze handelingen automatiseren, dan spaar je een hoop tijd uit.

(trouwens, complimenten voor dit in elkaar zetten. Da's best wat werk he)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Het aantal handelingen lijkt veel. Ik heb er een action van gemaakt, dan gaat het een stuk makkelijker. Als ik de foto verder bewerk, komen de details weer terug. De foto na is wat donkerder maar dat is mijn voutje geweest zie ik... Is me met het maken niet opgevallen, doordat je switcht tussen PS en Eos :oops:
fotojeroen schreefCOLON (trouwens, complimenten voor dit in elkaar zetten. Da's best wat werk he)
Ja je bent er wel even mee van de straat, maar heeee.. Airco aan en je kan vooruit :P
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Een action biedt uiteraard uitkomst ;) Kun je het openen in de RAW converter ook inpassen in een action? Ik dacht dat een action volledig op de PS5 omgeving betrekking moest hebben.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Digilike schreefCOLON Kun je het openen in de RAW converter ook inpassen in een action? .
Ja dit kan. In dit geval heb ik de adobe camera raw gebruikt. Ik heb ook een action gemaakt in PS in combinatie met Aperture. En dat werkt ook... Als er liefhebbers zijn wil ik de action wel aanmaken en hier neerzetten. Ik heb wel een engelstalige PS, dus .....
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Geinig... Maar ik zal het toch eerst zelf eens moeten testen op een ruisige foto.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Waar ik benieuwd naar ben is het eindresultaat van alleen deze ruisbewerking op de totaalfoto.
Want Jeroen zegt dat er detail verloren gaat, en dat klopt ook wel, maar als je je beseft dat dit een heel klein deel van de totaalfoto is, dan kan dat verlies best nog wel eens behoorlijk acceptabel zijn!
Kun je de voor en na foto dmv een linkje ergens hosten in vol formaat ?!? Dus zonder alle andere bewerkingen die je zou toepassen op de foto?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Ik heb je een PM gestuurd..
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
FrozenTimes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2010 09:57

Wij zijn er ook benieuwd naar :)
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

"benieuwd" is nog zacht uitgedrukt wat mij betreft. :wink: Als ik het resultaat zie, lijkt me dit iets wat ik regelmatig kan gebruiken. Ik heb regelmatig foto's waarbij ik een klein verlies aan detail minder erg vind dan de ruis.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

robijn schreefCOLON
Digilike schreefCOLON Kun je het openen in de RAW converter ook inpassen in een action? .
Ja dit kan. In dit geval heb ik de adobe camera raw gebruikt. Ik heb ook een action gemaakt in PS in combinatie met Aperture. En dat werkt ook... Als er liefhebbers zijn wil ik de action wel aanmaken en hier neerzetten. Ik heb wel een engelstalige PS, dus .....
Ik ben zeker geïnteresseerd hoe je in een action verwijst naar een extern programma, zoals de RAW converter :D
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONIk vind dat je wel aan detail inboet

Ik denk qua ruis altijd maar: "voorkom ruis of accepteer dat je het hebt".

Voor het eerste is wat kennis nodig, en als je dat hebt, dan accepteer je het ook als je het wel hebt. We verlangen tegenwoordig iso 3200 alsof het iso 100 is. Zover is de techniek niet.
Jeroen,

Mee eens!

In eerste plaats zo goed mogelijk leren belichten, en dan komt er nog een stukje acceptatie bij als het op ruis (of korrel bij analoog...) aankomt.

Als ik eerlijk ben, kom ik praktisch nooit aan een ruisfilter. Ik probeer (soms kan het niet!) altijd zoveel mogelijk het histogram naar rechts op te schuiven. In eerste plaats benut je dan beter het dynamisch bereik van je sensor en de ruis is stukken beter gecamoufleerd.

Trouwens, wat zie je nu in een (zelfs op groot formaat!) print terug aan ruis...!? Praktisch niets; is te verwaarlozen.

Ook het nadeel, wat Jeroen ook al zei, is dat wanneer je met een ruisfilter gaat werken, dat je dan nog meer aan detail inboet.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Canon Benny schreefCOLON In eerste plaats zo goed mogelijk leren belichten, en dan komt er nog een stukje acceptatie bij als het op ruis (of korrel bij analoog...) aankomt.
Trouwens, wat zie je nu in een (zelfs op groot formaat!) print terug aan ruis...!? Praktisch niets; is te verwaarlozen.
Ook het nadeel, wat Jeroen ook al zei, is dat wanneer je met een ruisfilter gaat werken, dat je dan nog meer aan detail inboet.
Waarschijnlijk een welbekende knuppel ergens in gooien ... :twisted:

iedereen schiet weleens een plaat op een verkeerde instelling. Of fotografeer eens op plaatsen waar je helaas door de verlichting naar hogere iso waardes toe moet. (je mag er bijvoorbeeld niet flitsen, concerten, voetbalwedstrijden in de avond, (niet bij topclubs)..) Dan mag je een kei zijn in het juist kunnen belichten van je plaat, maar ga je er (soms) niet aan ontkomen. Dan je Colour Moire... die zie je dus echt wel.

Als je een dergelijke foto gaat printen zonder dat je de ruis wat weghaalt of de colour moire, ga je dat dus beslist zien. Ik in ieder geval wel, en mijn klanten ook. Wat ik aan methode heb willen laten zien is een eerste stap van het bewerken van een foto. Een andere manier van het minimaliseren van ruis in een foto, niet via een plug in, maar via een controleerbare actie die niet destructief is.

Als je de totale bewerking ziet die ik doe op een foto, zie je niets terug van het kleine beetje wat je in dit eerste stapje bent verloren. En wat je verliest is echt minimaal... En daar komt bij dat je een behoorlijke crop ziet van een foto. Maar de verschillen zie je dus wel degelijk na de bewerking. (Denk nu niet dat ik veel tijd besteedt aan het bewerken van mijn foto's, want dat is niet zo.)

Maar hey, just my two cents. 8)
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar