Waarom verschil in foto formaat en fotolijsten?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Waarom zitten er tussen de te bestellen fotoformaten en de foto lijsten verschillen.

bv.
fotoformaat bij Hema pooster van 50x75cm
fotolijst bij Ikea 50x70cm
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

In een fotolijst van 50x70cm past toch mooi een foto van 40x60cm + passe-partout?
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Inderdaad, een passe-partout is mooier als je een wat grotere lijst hebt.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

richard14 schreefCOLONfotoformaat bij Hema poster van 50x75cm
fotolijst bij Ikea 50x70cm
Ik denk dat de T.S. wat anders bedoelt.

Een poos terug moest ik een 15 tal vergrotingen leveren aan een klant welke al IKEA lijsten had gekocht.
De fotoleverancier vond het lastig, om de juiste formaten te kunnen leveren omdat de verhoudingen van de IKEA lijst, net wat anders lagen als de standaardmaat (2 x 3)
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Passe-partout staat inderdaad wel mooier... Maar ik kan me nog herinneren van een aantal jaren geleden dat wij ons toen ook rot hebben moeten zoeken naar een geschikte lijst.. Meestal heb je eerste de print, en zoek je er dan een lijst bij. Echter is de keuze in lijstformaten kleiner dan die van printformaten.. Wanneer je al een poster van 50x75 hebt, zul je dus een lijst van 60x85, 65x90 oid moeten hebben (om de passepartout overal even breed te laten zijn), ik vraag me af of die zo makkelijk te vinden zijn??
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Rocker schreefCOLONPasse-partout staat inderdaad wel mooier... Maar ik kan me nog herinneren van een aantal jaren geleden dat wij ons toen ook rot hebben moeten zoeken naar een geschikte lijst.. Meestal heb je eerste de print, en zoek je er dan een lijst bij. Echter is de keuze in lijstformaten kleiner dan die van printformaten.. Wanneer je al een poster van 50x75 hebt, zul je dus een lijst van 60x85, 65x90 oid moeten hebben (om de passepartout overal even breed te laten zijn), ik vraag me af of die zo makkelijk te vinden zijn??
Ik ga altijd naar een lijstenmaker toe voor inlijsten. Kost iets meer, maar dan heb je ook iets. Ik heb vorige week nog iets laten inlijsten en ik was 119 euro kwijt. Dat is incl. glas, lijst en passe-partout.
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

ik bestel op canvas, dan heb je geen gezeik met lijsten :)
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

dutchy schreefCOLONik bestel op canvas, dan heb je geen gezeik met lijsten :)
Foto is mooier en een canvast met een baklijst is ook mooier dan canvast alleen. :D
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Passepartout moet niet overal dezelfde breedte hebben. Netter is om onder wat meer rand te hebben dan links, rechts en boven. Een goede lijstenmaker doet dat uit zichzelf. Vaak zie ik een veel te smal randje in een te krappe lijst.
En ja, inlijsten is duur...
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Ook de foto lijsten van Hema, Kwantum en Leenbakker zijn afwijkend van de fotoformaten.
Ik ga wel kijken voor een lijst die groter is dan de foto en dan laat ik een kennis wel een passe-partout maken.
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Passe-partout verkopen ze ook los bij de betere foto zaken.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONPassepartout moet niet overal dezelfde breedte hebben. Netter is om onder wat meer rand te hebben dan links, rechts en boven. Een goede lijstenmaker doet dat uit zichzelf. Vaak zie ik een veel te smal randje in een te krappe lijst.
En ja, inlijsten is duur...
Wie zegt, dat dat moet?

Mijn passepartouts hebben over het algemeen een even brede rand, zowel in breedte als hoogte.

Algemeen,

Ts heeft misschien gelijk, maar dan is mijn tegenvraag: Waarom ga je niet gewoon naar een lijstenmaker? Dit kost meer geld, maar als het goed is krijg je meer waar voor je geld. Ik wil die lijsten prul van de Ikea of wat dan ook, aan niemand aanbieden. Ik sta niet achter de kwaliteit ervan.

Zelf, laat ik iedere lijst handmatig door mijn lijstenmaker op maat maken naar mijn wensen. Hij voorziet ook mijn passepartout, die ik meestal met een V-groef laat snijden. Kortom: Alles is naar mijn hand te zetten, dus ook het formaat.

Nogmaals: Het kost meer geld, maar het laat zich op den duur terugbetalen in kwaliteit.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Ik heb een website gevonden waar ze veel keuze in formaat afdrukken hebben. Nu heb ik dus een foto laten afdrukken in 50x40cm en bij Leenbakker een lijst gekocht van dezelfde afmetingen. Ik wilde liever geen passepartout.
Dus ik ben weer tevreden.

webside is foto.com
Levertijd 2 a 3 dagen
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Je had natuurlijk ook zelf je foto op maat (40x50) kunnen maken van de lijst en dan aanvullen met wit tot het afdrukformaat.
Daarna zelf de witte randjes eraf snijden
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONIk wil die lijsten prul van de Ikea of wat dan ook, aan niemand aanbieden. Ik sta niet achter de kwaliteit ervan.
Er is echter nogal een verschil of je een lijstje wilt voor jezelf, of dat je het betaald aan klanten aanbied. Een portretje van de kinderen die je boven op een slaapkamer gaat hangen gaat bij mij toch écht niet in een dure lijst van een lijstenmaker!
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Rocker schreefCOLON
Canon Benny schreefCOLONIk wil die lijsten prul van de Ikea of wat dan ook, aan niemand aanbieden. Ik sta niet achter de kwaliteit ervan.
Er is echter nogal een verschil of je een lijstje wilt voor jezelf, of dat je het betaald aan klanten aanbied. Een portretje van de kinderen die je boven op een slaapkamer gaat hangen gaat bij mij toch écht niet in een dure lijst van een lijstenmaker!
Als ik foto's inlijst dan geef ik er geld aan uit. je hebt de mogelijkheid om de lijst te kiezen en wil je kwaliteit dan betaal je daar gewoon voor. Ik heb een schilderij uit Egypte van 50 Euro laten inlijsten voor 118 Euro. Het is maar net hoeveel waarde je er aan hecht.

Zelf zou ik aan klanten geen ikea lijst geven. Een lijst kan een foto maken of breken. Willen ze zelf een lijstje hebben dan zou ik ze zelf iets laten regelen. Ze komen dan bij jouw voor een mooie foto en hebben daar geld voor over en vervolgens "slopen" ze je foto met een goedkope lijst. Ik zou daar nooit aan meewerken.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Maar dan heb je het alweer over een lijst die je aan klanten geef... De lijsten die ik koop zijn voor mezelf, en hangen lang niet altijd prominent aanwezig..
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Ik begrijp die verhoudingen van foto lijsten ook nooit,
heb ook altijd problemen om een lijst te vinden als ik een foto aan de muur wil.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Rocker schreefCOLONMaar dan heb je het alweer over een lijst die je aan klanten geef... De lijsten die ik koop zijn voor mezelf, en hangen lang niet altijd prominent aanwezig..
Ik heb zelf geen klanten (ben geen beroeps) maar voor mezelf laat ik alles inlijsten bij een lijstenmakerij. Natuurlijk koop ik wel eens een lijstje bij een fotozaak, maar het betere werk laat ik professioneel inlijsten.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Rocker schreefCOLON
Canon Benny schreefCOLONIk wil die lijsten prul van de Ikea of wat dan ook, aan niemand aanbieden. Ik sta niet achter de kwaliteit ervan.
Er is echter nogal een verschil of je een lijstje wilt voor jezelf, of dat je het betaald aan klanten aanbied. Een portretje van de kinderen die je boven op een slaapkamer gaat hangen gaat bij mij toch écht niet in een dure lijst van een lijstenmaker!
Rocker,

Ik doel uiteraard ook op 't verkoop aan klanten.

Echter, moet ik ook bekennen, dat ik zelf ook geen foto's in huis in een mindere kwaliteits lijst wil. Ik stel voor mijn klanten als ook mijzelf, daar hele hoge eisen aan.

richard14,
Ik wilde liever geen passepartout.
Een passepartout is altijd aan te raden. Niet alleen vanwege de sier...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar