Hulp/tips gevraagd voor fotograferen in een theater!

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
KiwiChick
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2009 14:39
WoonplaatsCOLON Breda

Hallo allemaal,

Gisteren kreeg ik van mijn pleegzus de vraag of ik wil komen fotograferen bij haar voorstelling. Ze studeert aan de kunstacademie en dit is haar afstudeerproject. Er zijn dus goede foto's nodig.
Een hele eer al dat ze mij vraagt maar ik fotografeer eigenlijk nooit binnen en heb al helemaal geen ervaring met een theater zaal waar het licht elke keer anders is.
De dag voor de premiere mag ik al langs komen zodat ik eventueel kan flitsen tijdens de generale en dan mag ik tijdens een voorstelling ook nog foto's maken, of daar geflitst mag worden word nog nagevraagd.

Nou is mijn vraag dus of jullie tips hebben wat ik het beste kan doen en wat voor instellingen ik het beste kan gebruiken etc.?

Alvast bedankt!

Gr Elvira
Gebruikers-avatar
RobinD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2009 10:38
WoonplaatsCOLON Utrecht

Ik kan je wel een paar tips geven, maar het hangt sterk af van de omstandigheden ter plaatse en de apparatuur die je gaat gebruiken.

Staan de acteurs tijdens de voorstelling vol in de spotlights? Of wordt er meer gebruik gemaakt van omgevings-/natuurlijk licht?
En welke lenzen heb je beschikbaar? Waar kun je plaatsnemen in de zaal, zit je op de voorste rij?

Overigens zal flitsen, zowel tijdens de generale repetitie maar zeker tijdens de echte voorstelling, je zeker niet in dank worden afgenomen door de acteurs. Als het al mag... :wink:
5d + 24;35;85;70-200mm
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Wat Robin zegt: nogal afhankelijk van de omstandigheden.

Flitsen heeft waarschijnlijk niet veel zin vanwege een vermoedelijk (te) grote afstand tot het toneel. Flitsen op zich zal geen probleem zijn... waarschijnlijk maken er veel meer familieleden en anderen foto's met hun mobieltje lekker op de automaat. Maar of je er iets aan hebt... ik betwijfel het.

Zoek het in de combi van hoge ISO en een lichtsterke lens. Av voorkeur op 2.8 of zoiets en ISO moet je even testen. Als er veel bewogen wordt, check dan extra je sluitertijd en als die te traag is ISO verder omhoog.

Nog een tip: vooral wit theaterlicht zonder filters geeft makkelijk overbelichte gezichten en andere huiddelen.. Hou dus ook goed je histogram in de gaten. Maar dat kun je allemaal mooi uittesten bij de generale.

Succes!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Kijk ook even naar de tips aangaande concerten die op dit forum rijkelijk rondzwemmen. Ik zou willen voorstellen als het even kan niet te flitsen, vaak haal je daarmee de sfeer compleet weg.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

ik lees even mee, in juni gevraagd om een toneelstuk voor een stichting voor het goede doel vast te leggen.
Canon
Gebruikers-avatar
KiwiChick
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2009 14:39
WoonplaatsCOLON Breda

Ten eerste bedankt voor jullie reacties!

Ik heb net even met mijn pleegzus gebeld en er word gebruik gemaakt van spoltights en (wat zij noemde) overall light, constant licht. Ze gebruikt verschillende kleuren licht en voornamelijk zijn dat groen, blauw, zalmkleurig en wit. Ook maakt ze veel gebruik van wit tegenlicht.
De acteurs zullen tijdens de uitvoering veel bewegen en tijdens het einde al helemaal en daar is het de bedoeling dat er goede foto's van zijn in verband met de beoordeling.
De zaal en podium zijn niet inmens groot. Het is een ruimte waar een tribune in staat en de grond is het podium (dit is hoe de ruimte er waarschijnlijk uitziet)

Ik heb niet veel variatie qua lenzen. Ik fotografeer met de 1000D en Canon 18-200mm (niet een geweldige lichtsterke lens) verder heb ik zelf geen externe flitser. Ik ben wel bereid eventueel een lens te huren of te kijken of ik er een ergens kan lenen.

Ik zal ook het forum eens rondneuzen voor tips tijdens concerten.

In ieder geval al bedankt voor jullie reacties!

Gr Elvira
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De tutorial van Nando kan ik je van harte aanbevelen: http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_concert.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Gebruikers-avatar
RobinD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2009 10:38
WoonplaatsCOLON Utrecht

KiwiChick schreefCOLON Ik heb net even met mijn pleegzus gebeld en er word gebruik gemaakt van spoltights en (wat zij noemde) overall light, constant licht. Ze gebruikt verschillende kleuren licht en voornamelijk zijn dat groen, blauw, zalmkleurig en wit. Ook maakt ze veel gebruik van wit tegenlicht.
De acteurs zullen tijdens de uitvoering veel bewegen en tijdens het einde al helemaal en daar is het de bedoeling dat er goede foto's van zijn in verband met de beoordeling.
In dit geval ga je zeker veel hebben aan de reeds bovengenoemde tutorial.
Soortgelijke situatie heb ik recentelijk hier gepost. Zie hier.

Dit heb ik als volgt gedaan: ISO op 1600, Camera op M. Hierbij de sluitertijd gefixeerd op 1/200 sec om bewegende acteurs mooi te kunnen bevriezen. Vervolgens middels aanpassen van het diafragma zorgen voor een goede belichting. Met spotlights is de belichting heel stabiel, maak dus in de beginfase een paar testfoto's totdat je tevreden bent over de belichting. Wel continue de belichting blijven beoordelen en desgewenst diafragma aanpassen. Als je diafragma niet lager kan, dan iso omhoog of sluitertijd omlaag. In dit laatste geval zul je wellicht snel bewegende acteurs moeilijk goed kunnen fotograferen.

Verder zeker alles schieten in RAW (is je geheugenkaart groot genoeg?), kun je achteraf ook nog de witbalans veranderen. Op je 1000D krijg je wellicht wat last van ruis op hogere iso's. Wat ik in zo'n geval doe, is 2/3 stop overbelichten en in de nabewerking de foto's weer wat donkerder maken. Daardoor valt al veel van de ruis weg.

KiwiChick schreefCOLON De zaal en podium zijn niet inmens groot. Het is een ruimte waar een tribune in staat en de grond is het podium (dit is hoe de ruimte er waarschijnlijk uitziet)
Je kunt dus niet voorlangs lopen om van positie te veranderen. Zorg dat je een stoeltje krijgt op de voorste rij. Niet in het midden, dat worden intens saaie foto's. Je kan vooraf even vragen of je twee stoelen voor je reserveren, bijvoorbeeld de uiterst linke en uiterst rechtse stoel. In de pauze kun je dan wisselen, dat geeft ook wat variatie in de foto's die je aflevert.
5d + 24;35;85;70-200mm
Gebruikers-avatar
KiwiChick
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2009 14:39
WoonplaatsCOLON Breda

Hmm.. Ik zie net dat mijn eerdere reactie niet geplaatst is :oops: :oops:

Denk dat er iets fout gegaan is omdat ik die op mijn telefoon getypt heb. Dus sorry daarvoor!

Ik heb afgelopen donderdag de foto's gemaakt en mijn pleegzus was tevreden. Ik heb zeker wat aan jullie tips gehad en wilde jullie daar nogmaals voor bedanken!
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

enne.....mogen we ze zien?
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
KiwiChick
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2009 14:39
WoonplaatsCOLON Breda

Voorlopig kan ik nog niks laten zien omdat ze eerst gebruikt moeten worden tijdens het afstuderen van mijn pleegzus. Ze komen dan eerst als expositie te hangen. Maar daarna kan ik ze waarschijnlijk wel laten zien..

Gr elvira
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Ik weet niet waar ze afstudeert maar ga eens na of er bij de school niet iemand vaker foto's maakt bij een voorstelling, misschien heeft die nog tips.
Zorg dat je voor je zelf wat je wilt, een foto met bewegende mensen of juiste stilstaande mensen en hoe wil jij je scherpte/diepte?

PS Zelf moet ik nog een data prikken om eens bij een podium wat foto's ga maken.
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
janpiet
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2010 21:43
WoonplaatsCOLON regio Zoetermeer

Als je'm op M zet, 800 iso, en een sluitertijd van 1/60 met diafragma 4.5-5.6 zit je meestal goed is mijn ervaring. Bij 1600 ISO krijg je vaak erg veel ruis. Wat ik gebruik bij roodlicht is handmatig de witbalans bijregelen waardoor je dat grotendeels te niet kan doen. En inderdaad: flitsen haalt alle beleving uit de foto's!
Gr, Jan Piet
Wat glazen, een spiegel, een knopje en nog wat van die spullen om uiteindelijk te kunnen fotograferen.
Gebruikers-avatar
KiwiChick
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2009 14:39
WoonplaatsCOLON Breda

Bedankt voor jullie reactie!
De foto's zijn al gemaakt en mijn pleegzus was tevreden.
Ze studeerd aan St. Joost in Breda en had daar al navraag gedaan en heeft mij gevraagd omdat ze daar niemand kon vinden toe. Komende donderdag is de laatste voorstelling en dan komt er een andere fotograaf met meer ervaring maar die is door iemand anders geregeld.

Wat ik eigenlijk wilde vastleggen was niet heel belangrijk. Meer wat mijn pleegzus wilde. Zij heeft het decor ontworpen en dat moest er voornamelijk opstaan met de verschillende lichtvallen. Ook de acteurs zijn erop gezet zowel in actie als stilstaand.

Wie weet kan ik ze over een tijdje laten zien.

Gr Elvira
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

hoop ze tzt te zien. was je zus tevreden? En jij? Achteraf nog tleerpunten die je met ons wildelen?
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
KiwiChick
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2009 14:39
WoonplaatsCOLON Breda

Ja ze was tevreden ze vond er een aantal hele mooie foto's tussen zitten.
Zelf ben ik niet over alle foto's tevreden omdat dat meer snapshots of luckyshots zijn naar mijn idee.
Ik heb op gelet wat zij er graag op wilde en wat mij is opgevallen is dat het niet makkelijk is om met verschillende kleuren licht en de ene keer licht en de andere keer donker goede foto's te maken.
Wat wel heel erg heeft gescheeld is dat ik een aantal dagen voordat ik testfoto's kon komen maken een nieuwe lens heb aangeschaft (de bekenede plastic fantastic) omdat die gewoon meer lichtsterk is dan de lens die ik normaal gebruik (canon 18-200mm) dat heeft mij veel geholpen.

En dan ook nog alle tips die in dit topic genoemd zijn. De locatie waar ik het beste kon gaan zitten in de zaal, genruik van diafragma en sluitertijd. Zonder die tips was het me niet gelukt denk ik!

Ik zal aan mijn zus vragen of ik de foto's tegen die tijd online mag zetten en zal ze dan laten zien zodat jullie ook de resultaten kunnen zien.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik ben heel benieuwd wat je er van gemaakt hebt! Leren we weer van ;)
Zelf heb ik afgelopen vrijdag foto's gemaakt van een bandje in een kroeg. Haast alleen kaarslicht, en wat sfeerlampjes aan de muur. Iso 6400, diafragma F/1,6 en sluitertijd 1/60 en dan nog op't randje zitten... Blijft lastig ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
KiwiChick
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2009 14:39
WoonplaatsCOLON Breda

Ik heb mijn zus net gesproken en ik mag resultaten plaatsen. Nu gaat me dat vanavond niet meer lukken en ik zit morgen en woensdag met school in Lochem dus donderdag zal ik een aantal resultaten plaatsen.

@ Maurice: Dat klinkt inderdaad lekker moeilijk met zo weinig licht. Ik had dan gelukkig nog wel redelijk licht. En heb iso op 800 gezet, witbalans op kunstlicht, diafgrama op F/1.8 en sluitertijd op 1/60. En zoals ik al eerder zei heeft mijn nieuwe lens zeker geholpen!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar