Fotograferen met tegenlicht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb een 580 EX II, maar zojuist nog een 430 II bijbesteld.
Binnenkort de verschillen eens opsommen in een artikeltje denk ik.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Net als Diana gebruik ik eigenlijk nooit een flitser, ik heb er wel eentje (welke zou ik eerlijk gezegd echt niet weten) maar ik
ben er een beetje huiverig voor. Ik weet niet hoe het werkt en wat je ermee kan en wat welk effect heeft. Want er is flitsen en flitsen zullen we maar zeggen. ;)
Gebruikers-avatar
stationschef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2009 11:09
WoonplaatsCOLON Vorden

Heb je hem gezien? http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 20&t=91768" onclick="window.open(this.href);return false;
Best een mooie prijs.
Gr Rob
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Thabita schreefCOLONNet als Diana gebruik ik eigenlijk nooit een flitser, ik heb er wel eentje (welke zou ik eerlijk gezegd echt niet weten) maar ik ben er een beetje huiverig voor. Ik weet niet hoe het werkt en wat je ermee kan en wat welk effect heeft. Want er is flitsen en flitsen zullen we maar zeggen. ;)
Wellicht heb je dan wat aan de volgende tutorial: http://nandoonline.com/tutorials/tut_flits.html" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

@Stationschef, ik had het inderdaad gezien. Ik ga daar eens over nadenken.

@Geerth, bedankt voor deze site!!
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Een klein Nederlandstalig boekwerkje van Canon over flitsen is te vinden op:
http://software.canon-europe.com/files/ ... ork_NL.pdf

Hans.
MaartenK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 23:08
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik wil toch melding maken van een iets andere benadering. Wat je het beste kan doen hangt sterk af van de omstandigheden.
In mijn geval liep ik twee keer een dag lang langs het hockeyveld om mini's en jeugd te fotograferen.
Ik gebruik principieel geen flits langs het hockeyveld om mensen niet aan het schrikken te maken.
M is ook geen optie want de belichtingsomstandigheden variëren veel te sterk.

Ik stel prioriteiten: de onderwerpen moeten er goed op staan, met name de gezichten van de mensen.
Vanwege harde schaduwen raken gezichten vaak onderbelicht, ook al wordt er "normaal" belicht.
Wat ik daarom doe is 2/3 stop overbelichten en de foto's uitlezen in raw formaat en het histogram controleren op donkere partijen.
Als de donkere partijen te lage grijswaarden hebben dan sterker overbelichten
Vervolgens in DPP of Photoshop bewerken.

Die mooie 7D van jou (en van mij) heeft in raw formaat een behoorlijke tolerantie voor overbelichting.
Met een tool als Curves kan je de overbelichte achtergrond vaak voor een flink deel terughalen.
Omdat de gezichten voldoende licht hebben gekregen, blijft de ruis beperkt of afwezig.
Blijft een deel van de achtergrond overbelicht dan zij dat zo. Niets aan te doen.
Vaak is dan slechts een van de kleurkanalen overbelicht en dat stoort nauwelijks.
Anders is een flits het enige alternatief.
EOS 7D, Tokina 11-16mm f/2.8, EF-S17-55mm f/2.8 IS USM, EF-S 60mm f/2.8 USM Macro, EF 70-200mm f/2.8L USM, EF 400mm f/5.6L USM, 430EX
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Maarten, bedankt voor je reactie!!
Ik denk dat jouw hockeywedstrijden enigzins te vergelijken zijn.
Ik fotografeer inderdaad in raw formaat. Ik heb het nog niet geprobeerd met overbelichting, dat is niet iets waar ik aan gedacht had.
Ik ga hier mee oefenen!!
Wel koop ik alsnog een flitser, als ik hem niet altijd op de behendigheidwedstrijden ga gebruiken, kan ik hem zeker nog voor ander situaties gebruiken!
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

stationschef schreefCOLONHeb je hem gezien? http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 20&t=91768" onclick="window.open(this.href);return false;
Best een mooie prijs.
Gr Rob
Deze flitser heb ik overgenomen! :mrgreen:
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar