Over Circulair Polarisatie filter op zoom en adapter ring

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DutchBorg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 196
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2008 16:10
WoonplaatsCOLON ZHZ

2 vraagjes

Is het interessant om een Circulair Polarisatie filter op een zoom of prime te hebben groter of gelijk dan 200 mm.

Wat is de ervaring met adapter ringen. Bijvoorbeeld van 67 naar 77 mm.

Vanwaar de vragen.
Wij gaan naar Sea World Orlando. Dat wordt dus proberen Orca's te fotograferen. Dan lijkt mij een polarisatie filter wel een verantwoord hulpje.
Meegaan 100 macro, 24-105 en 70-200 mm. Dus 67 en 77 mm. Als ik dus maar 1 filter + adapter ring hoef te kopen scheelt dat natuurlijk aanzienlijk in de kosten.
Of raden jullie deze keuze af en kan ik toch beter 2 filters aanschaffen.
Na Orlando ben ik bang dat ik het filter niet vaak meer ga gebruiken.


VrGrten René
Kijk ook eens hier:
https://www.flickr.com/photos/rvr-fotografie/
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Waarom zou een polarisatiefilter helpen?
Je kunt beter zorgen voor een correcte belichting en een mooie compositie, dan valt die ene schittering in dat water ook niet op.
En ik denk dat je toch de springende orka's wilt fotograferen, toch?

Vergeet ook niet dat een polarisatiefilter licht kost en dit gaat dus ook ten koste van je AF-snelheid.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ik denk dat het knap lastig is om als zo'n orca opeens uit het niets duikt je direct de perfecte hoek moet hebben om de schittering tegen te gaan.

Ik vind het een vrij logische vraag, je gaat fotograferen op water, dan is een hulpmiddeltje toch geen probleem? De vraag is eerder: Waarom geen polarisatiefilter meenemen. Ik denk overigens dat je het met 'een correcte belichting'' ook niet gaan redden, als ik een auto fotografeer met een correcte belichting is de weerspiegeling toch ook niet weg plotseling weg?

Ik zou er zeker een meenemen.
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De weerspiegeling is niet weg met de juiste hoek of correcte belichting. Maar kan wel a) minder hinderlijk aanwezig zijn b) minder de aandacht vragen omdat de compositie gewoon goed is
En is een beetje weerspiegeling zo erg?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DutchBorg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 196
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2008 16:10
WoonplaatsCOLON ZHZ

Allereerst bedankt voor de reactie.

@Jeroen, wat nu als ik thuis kom en bij het bekijken van de foto's steeds het gevoel heb, had ik maar een polarisatie filter meegenomen. Heb wel een laptop bij me, maar das al een oud beestje. Kwak alles op een imagetank zonder beeldscherm.
De show is in de buitenlucht. Dus aan licht zul je daar niet tekort komen. Wel met resultaat dat de schittering op het mooie heldere water in alle bereikbare hoeken waarschijnlijk enorm zal zijn. Zal bij de eerste keer dat we de show gaan bekijken ook geen foto's maken waarschijnlijk. Eerst genieten van de show en eens goed rondkijken naar collega fotografen. Proberen te ontdekken wat de beste plaats en enz.

Maar goed we concentreren ons te veel op wel of niet filtertje meenemen.
Laten we de kern vragen ook niet vergeten. Zijn net zo belangrijk voor mij.


VrGrten René
Kijk ook eens hier:
https://www.flickr.com/photos/rvr-fotografie/
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Koop een passende polar. Met een adapterring kun je de zonnekap niet meer gebruiken. En die is zeker op het water wel belangrijk.
Gebruikers-avatar
jeroenjeroen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 372
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 22:25
WoonplaatsCOLON hardenberg

eos4all schreefCOLONKoop een passende polar. Met een adapterring kun je de zonnekap niet meer gebruiken. En die is zeker op het water wel belangrijk.
en met de zonnekap erop kan je de pola niet meer verdraaien..... :lol:

het makkelijkste is natuurlijk om er 2 te kopen van de goede maat.

maar een verloopring van 2 euro is natuurlijk wel een stuk voordeliger.
10mm tot 500mm 1 en 3 poot 40D & 80D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar