waarom werkt de externe microfoon niet op de 5d mark II?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Hallo allen. Vandaag heb ik eens de tijd genomen om wat te experimenteren met het videogebeuren van de 5d II.
Ik las dat de Zoom H4N uitstekend bruikbaar is als externe microfoon. Laat ik daar nu net beschikking over hebben.
Dus: aansluiten met twee mini-jacks, eentje op de mic ingang van de camera, en eentje op de hoofdtelefoon uitgang van de H4N.
Geluidsopname in de camera heb ik op handmatig gezet. Maar de camera blijft doodleuk het geluid van de ingebouwde microfoon opnemen. Ik heb al uren gezocht en tutorials bekeken van eea, maar ik kom er maar niet achter. Ook de gebruiksaanwijzing van de H4N geeft geen uitsluitsel. Ik heb alles aan staan, ook de monitor, dus er komt gewoon geluid uit, de metertjes slaan ook gewoon uit, (ik heb het ook getest met een hoofdtelefoontje) maar op de een of andere manier lijkt het wel of de camera hem niet ziet. Of kun je de ingebouwde microfoon sowieso niet uitschakelen? Ik neem toch aan dat als je een externe microfoon aansluit dat hij dan de interne niet gebruikt? Wat zie ik over het hoofd, kan iemand mij misschien tips geven? Alvast ontzettend bedankt!!
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Wanneer je de externe microfoon aansluit wordt automatisch de ingebouwde microfoon uitgeschakeld, dit gebeurd door een klein contactje in de aansluiting welke wordt verbroken.
Zelf had ik bij mijn 60D dat het jack plugje er het laatste stukje met 'gepast geweld' ingeduwd moest worden, pas toen werkte het. Controleer dus even of het plugje er wel helemaal in zit.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Xammy bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het geprobeerd maar helaas. Zelfs nog twee
andere kabeltjes/plugjes geprobeerd zonder resultaat helaas.......
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Heeft er niemand een tip? Of misschien dezelfde ervaring? :-(
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Is de aangesloten microfoon een condensator microfoon?
In dat geval heeft deze voeding nodig.
Als je de mogelijkheid hebt de microfoon op een ander apparaat (mengpaneel) testen, dan heb je in elk geval zekerheid dat deze werkt.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

De aangesloten microfoon is een Zoom H4N. Daar zit inderdaad een condensatormicrofoontje in, maar het apparaat wordt gevoed met batterijen, dus dat zou goed moeten zitten.
De H4N heb ik regelmatig gebruikt bij opnamen van een band, dus zou moeten werken. Maar ik ga inderdaad maar eens testen of ie werkt. Of misschien bij iemand een andere
microfoon lenen ofzo... het is gewoon heel erg frustrerend. Je ziet overal dat deze combi gebruikt wordt maar bij mij werkt het dan weer niet...
Je kunt voor elk flutdingetje een stap voor stap handleiding op youtube vinden, en ik heb me echt rotgezocht, maar voor deze combi is er dus niets te vinden.
Bedankt Xammy voor het meedenken! Ik heb voor nu even het bijltje erbij neergegooid en moet ook weer even gewoon aan het werk, maar binnenkort eens verder experimenteren.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Mocht je er dan nog niet uitkomen, en je zit niet al te ver van Breukelen, dan kun je ook een keer langskomen zodat ik het e.e.a. voor je kant testen en meten. Mijn vak is geluidstechniek dus ik weet er wel iets van :lol: Het zou ook nog kunnen dat de aansluitingen op het jackplugje verkeerd zitten.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Xammy, hartstikke bedankt voor je aanbieding, misschien maak ik er nog wel gebruik van ook. Zwijndrecht-Breukelen is niet superdichtbij maar het is eventueel wel aan te rijden.
Had ik alle tijd van de wereld dan zou ik er vandaag nog een keer induiken, maar helaas. Wat ik eventueel in de tussentijd kan doen (mocht het nodig zijn, mijn film-experimenten
zijn tot nu toe met muziek erachter) is het geluid apart opnemen met de H4N en daarna in de montage samenvoegen...
Nogmaals bedankt en wie weet hoor je nog van me!
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Werkt het inmiddels al?
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Nee, helaas niet. Ik heb voor mijn verjaardag een Rode microfoon gevraagd (vond ik handiger om mee te nemen).
Ik dacht dat het dan zou werken, heb het nu net uitgetest, maar helaas. Ik heb een batterij erin, aangezet en het geluid in de camera op manual, maar
hij blijft het geluid uit het ingebouwde microfoontje van de camera opnemen...heel vervelend. Zelf dacht ik dat ik misschien
nog een keer de laatste firmware erop zou moeten zetten maar dat heb ik al gedaan dus dat zou onzinnig zijn..... Ik vrees
toch dat er iets niet goed is met de aansluiting. Misschien toch handig om van jouw aanbieding gebruik te maken maar dat kan zeker niet overdag???
Ik heb weinig tijd maar vrijdag heb ik nog niets staan dus dat zou eventueel kunnen?
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Carolina165 schreefCOLONNee, helaas niet. Ik heb voor mijn verjaardag een Rode microfoon gevraagd (vond ik handiger om mee te nemen).
Ik dacht dat het dan zou werken, heb het nu net uitgetest, maar helaas. Ik heb een batterij erin, aangezet en het geluid in de camera op manual, maar
hij blijft het geluid uit het ingebouwde microfoontje van de camera opnemen...heel vervelend. Zelf dacht ik dat ik misschien
nog een keer de laatste firmware erop zou moeten zetten maar dat heb ik al gedaan dus dat zou onzinnig zijn..... Ik vrees
toch dat er iets niet goed is met de aansluiting. Misschien toch handig om van jouw aanbieding gebruik te maken maar dat kan zeker niet overdag???
Ik heb weinig tijd maar vrijdag heb ik nog niets staan dus dat zou eventueel kunnen?
Vrijdag overdag is geen probleem hoor, ik ben eigen baas dus heb de tijd aan mezelf, misschien handiger om dit ff per PM af te spreken. :wink:
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Anoniem 4

Daar hoef je volgens mij geen hele reis voor te maken. Het enige wat je nodig hebt, is een simpele 3,5 mm jack plug. Hoeft niet eens een kabel aan te zitten. Het insteken daarvan alleen al in de Mic-aansluiting op de camera, moet de interne microfoon van de camera uitschakelen. Althans zo werkt het bij mijn 7D en dat zal bij de 5DII niet anders zijn. Als je toch geluid kunt opnemen met de interne microfoon als je er een jack plug in steekt, is naar alle waarschijnlijkheid de micro-switch in de camera defect. In dat geval reis je beter naar een Canon Repair Centrum.
Ik heb ook een Zoom H4N en die werkt perfect met mijn 7D. Maar als ik je gerust kan stellen, mag je ook best even in Barendrecht langskomen. :D
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

....dan moet ie gewoon kapot zijn, kan bijna niet anders. Barendrecht is wel dichterbij ja en gezien mijn gebrek aan tijd misschien wel handiger.....
Met zo'n canon repair centrum (waar zit die tegenwoordig... is echt lang geleden).... ben ik mijn camera zo lang kwijt.
Geen fijn vooruitzicht. Toch nog maar eens denken dan.
Anoniem 4

Ik zou er zelf maar niet te veel aan knoeien. Een camera is nou eenmaal geen broodrooster.
Als je toch voor reparatie gaat, zou je nog kunnen proberen beweging te krijgen in de switch door een paar keer de jack-plug stevig in de Mic-aansluiting te stoten en een beetje te draaien. Verder zou ik zelf niet gaan.
Repair Centers vind je hier
http://www.canon.nl/Support/support_techrepair.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Nogmaals, als je zekerheid wil, mag je altijd langskomen.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Dank! Ik zou zelf nooit veel aan mijn camera knoeien hoor, mij te kostbaar. Ik moet gewoon even bedenken wanneer ik de camera eventueel een tijdje kan missen. Gelukkig heb ik nog een reservecamera (5D) dus kan ik eventueel goed vooruit.
Alleen is geluid niet echt belangrijk genoeg momenteel... misschien handig om het in de zomervakantie te doen, dan ligt de boel hier toch een beetje stil...
Ik heb de goede instellingen en nu al twee keer geen resultaat, met de microfoon niet en met de h4n niet, dus het lijkt me duidelijk dat ie kapot is.
heeft het kennelijk nooit gedaan. Ik hoop dat ik me dan kan beroepen op een verborgen gebrek.....
Anoniem 4

Succes in ieder geval en laat nog eens horen hoe het allemaal is afgelopen.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Ik zie nu dat ik nooit netjes heb laten weten hoe dit is afgelopen.... Ik heb de camera opgestuurd en er was inderdaad een ' draadje los'. Jammer genoeg net na de garantietermijn dus wel zelf moeten betalen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar