Studio foto met nieuw model

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Afgelopen week heb ik een studio aangeschaft. De eerste foto's heb ik hier geplaatst. Met de tips die daarop gekomen zijn ben ik gisteren opnieuw aan de slag gegaan met onderstaand resultaat.

Afbeelding
ISO 100, F/9, 1/100
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

En met succes hoor... mooie aftrap... tuurlijk is er genoeg te melden, maar ik denk dat je gelijk al een lekkere plaat hebt neergezet..
Wat ik een beetje zie is een vlakke belichting, het model komt niet los van de achtergrond, daar zou je bv aan kunnen werken.. licht spotje achterop het haar geeft een leuk effect bv..
compositioneel kan je er ook wel wat mee doen.. decollete is wat apart en zou wat minder van de bovenkant willen zien.. maar das ook vaak de smaak van de fotografe ;-)
leuke positie vanwaar je de foto hebt genomen.. ik hoop niet dat het model op de grond zat en jij de moeite niet hebt genomen om te bukken haha...
Maarrrr.. lofloflof (ohw dat mag ik niet zeggen van iemand hier op het forum haha)
leuk...

plezier..
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Hallo huppekees,

Bedankt voor de leuke reactie! Ik zal je tips de volgende keer zeer zeker meenemen!!

Het model zat op een stoel en ik ben boven op de tafel geklommen om de foto van boven af te maken. Dit was gelukkig een bewuste keus :)
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Prima plaat. En niks mis met het decolleté wat mij betreft.

Ik heb wel het idee dat er wat veel rood in de foto zit. Misschien nog wat spelen met de schuifjes. Maar dat is natuurlijk ook een smaakkwestie.

En als je zo'n foto op dit formaat hier plaatst kan een beetje naverscherpen nog helpen.
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Hallo Pieterr,

Bedankt je advies. Ik ga er zo nog even mee aan de slag. Ik zal dan even een nieuwe versie hier neerzetten.

Ik vind het overigens wel heel fijn dat jullie zo reageren. Ik leer hier veel van :-)
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
BOV
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 11:39
WoonplaatsCOLON Limbabwe

Hartstikke mooie eerste poging!

Zoals al eerder aangegeven, een wat aparte kijk op het decolleté, maar het rood vind ik (op mijn scherm) iig goed
meevallen...
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

EOS60D Gripped, wat lenzen, strobist set
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Al een prima stapje in de goede richting.
Leuk model ook, gezien de compositie ook hier geen enkele moeite met het decoleté hoor.

Maar de belichting is inderdaad nog wat vlak. De achtergrond had witter gemogen.
Kwestie van je achterrond afzonderlijk van het model (iets over) belichten.
De foto toont trouwens in zijn geheel wat futloos en verdient zeker nog wat nabewerking, witbalans lijkt me nog niet top.
Ik zou trouwens bij een volgende shoot eens je 50 mm gebruiken, een prima portretlensje op crop en lekker scherp!

Aan de slag met de tips en op naar de volgende!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Anoniem 4

Ook ik vind dit best een mooie foto voor een start met studiofotografie.
Veel verbeterpunten zijn al genoemd. Het ietsje teveel rood is waarschijnlijk een gevolg van witbalans. Als je in RAW fotografeert, is dat makkelijk te verhelpen.
Je achtergrond wordt dan ook al iets beter. Qua nabewerking mag er iets meer contrast en iets meer kleur bij. Pas wel op voor het dichtlopen van het zwart.
Je hebt van boven naar beneden gefotografeerd en dan krijgt het haar veel accent, terwijl dat eigenlijk meer op de mooie ogen zou moeten liggen.
Met kadrering kun je daar ook nog verbetering in brengen, maar dan moet je wel durven snijden.
Wat ik bedoel heb ik in een voorbeeldje verwerkt. Alleen gesneden en een beetje naverscherpt, meer niet. Je ziet het portret dan in kracht/uitstraling toenemen.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=17537" onclick="window.open(this.href);return false;
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Bedankt voor de reacties weer!
Ik ga er zondag weer even mee aan de gang. Als ik weer wat veranderd heb kom ik terug :-)
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Een mooi portret hoor en het enige wat ik op te merken heb is dat er boven en links van het model iets te veel ruimte is.
Als die ruimtes weg zijn dan is er ook meer contact met het model.

Opvallend van deze compositie is dat haar rechteroog volgens mij perfect in het midden ligt.
Heb je daarop scherp gesteld en daarna afgedrukt?
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik ben nog even bezig met de foto's. Hoe kan het beste de witbalans instellen? Misschien een totaal rare vraag ;-)
Ik kan de foto's even niet opnieuw maken dus ik moet even roeien met de riemen die ik heb.

Ik overweeg wel een x-rite-colorchecker-passport aan te schaffen? Is dat handig voor dit doeleinde?
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

tamara3107 schreefCOLONHoe kan het beste de witbalans instellen?
Heb je de foto ook nog in RAW formaat beschikbaar?
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ja zeker, ik schiet altijd in RAW.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Handigste is dat je zoveel mogelijk probeert je witbalans bij het knippen al op orde te hebben.
Bij jpg's doet de automatische witbalans het meestal al vrij aardig.

Bij RAW kun je het beste bij de 1e (test) foto een grijskaart gebruiken. Dat steeds opnieuw doen als je je lichtopstelling verandert.
Kun je daarna, voor je verder gaat bewerken, met enkele muisklikken op de grijskaart van de 1e foto van je serie, van meerdere foto's tegelijk de witbalans aanpassen. Werkt handig en snel.

Een colorchecker is op zich ook handig, maar toch wat lastiger in gebruik. Zou eerst zo eens lekker aan de slag gaan en ervaring op doen.
Schiet desnoods tegelijk in jpg én RAW. Heb je altijd een aardig voorbeeld hoe de kleurtoon van de RAW ongeveer moet worden.

Succes ermee!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik heb gisteren alle JPG's weggegooit perongeluk :-( Ik schiet dus in RAW + JPEG.

Ik heb nog even een andere foto bewerkt. Ik ben totaal niet goed met kleuren. Wat vinden jullie van deze?
Afbeelding

Overigens heb ik een grijskaart besteld.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
M€nno
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2011 17:30
CONTACTCOLON

Volgens mij ben je hier iets doorgeschoten wat bewerking betreft.
Het geheel is nu veel te "plat" doordat het model nu geen achtergrond meer heeft.
Het lijkt wel of je haar uitgeknipt hebt en geplakt op een witte achtergrond?
Wat heb je gedaan?
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik heb de achtergrond alleen iets opgehelderd. Ik heb een tijd gewerkt op een scherm wat niet helemaal goed van kleur was, dat is hij nu wel en ik zie dat ik inderdaad ben doorgeschoten met de laatste foto.

De grijskaart is binnen. Vanavond een nieuwe poging. Ik ga jullie tips meenemen en kijken wat het resultaat wordt.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar