Mijn allereerste shoot

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
H_H
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 23:41
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

Een paar dagen geleden heb ik me op dit forum aangemeld en verteld dat ik hier graag wat kennis en adviezen wil opdoen. Daarvoor is het natuurlijk wel nodig dat ik laat zien wat ik doe. Dus bij dezen.

Dit zijn vier foto's van mijn allereerste shoot en de eerste keer dat ik iets nabewerk met Photoshop. Adviezen zijn dus meer dan welkom! Gemaakt met een Canon 500D i.c.m. 50mm 1.8 MK-II.

http://i19.photobucket.com/albums/b170/ ... 0191-2.jpg
F/4 - 1/250 - ISO 100

http://i19.photobucket.com/albums/b170/ ... 0204_3.jpg
F/5 - 1/250 - ISO 100

http://i19.photobucket.com/albums/b170/ ... 0277-1.jpg
F4.5 - 1/200 - ISO 100

http://i19.photobucket.com/albums/b170/ ... 0296-2.jpg
F3.5 - 1/160 - ISO 100

De twee donkere foto's zijn gemaakt met 1 flitser linksachter op het haar en eentje schuin van voren. Deze had een sunlight paraplu. De twee lichte foto's in feite de zelfde opstelling, maar de achterste flitser nu uitgerust met een zilveren paraplu en gericht op de achtergrond. Bij de voorste paraplu de sunlight vervangen door zilver.

Wat kan er beter en zouden jullie dat aanpakken? Wat is er wel goed? (ook leuk om te horen)

Bedankt voor het kijken alvast!

modbreak Dejong1racing; Plaatjes maximaal 900 pixels groot
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Het eerste wat in me opkwam was "Mooi rood is niet lelijk!"
Enorm knappe meid.

Ik heb totaal geen kaas gegeten van deze tak van fotografie, ik kan alleen zeggen dat metname de foto's 1,3 en 4 me erg aanspreken!
2 ook wel hoor! maar niet zoveel als de anderen.

1 puntje is dat ik bij foto 3 een vouw in de achtergrond zie zitten links onderin, dat stoort wel een beetje..

Greets,
Dennis
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

ik ben het helemaal met foxje eens!! mooie serie en mooi model!!!
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Allereerst, het geeft prettiger commentaar als de foto's genummerd zijn. Dat scheelt een boel keer heen en weer scrollen (voor mensen met een kort geheugen, en de mensen die de tijd willen nemen om de foto meerdere keren te bekijken tijdens het geven van feedback) :-P Geen drama als het niet gebeurt, maar gewoon handig en uitnodigend indien aanwezig.

Over de foto's zelf.
1) Ik vind haar super. Ze varieert erg met haar blik en haar ogen. Wel mag ze iets meer varieren in de expressie van mn. de mond.
2) Originele composities, belooft veel voor de toekomst!
3) De scherpte mag wat beter. Bij de eerste twee foto's zijn de ogen (op dit formaat) net niet scherp genoeg
4) Op, vooral, de 2e foto is wat raars gebeurd met de kleuren denk ik. Deze komt wel heel rood over.
5) Ik vind de eerste foto ietsjes donker in haar (voor de kijker links) rechter oog.

Maar zeker een zeer goed resultaat waar ik met plezier naar heb gekeken. Complimenten aan model en fotograaf.

Geen idee hoeveel ervaring je hebt met andere soorten fotografie: maar waarom direct gekozen voor experimenteren met verschillende soorten licht (door variatie in paraplu's)? Is geen kritiek, maar puur een vraag.

Groeten,
Erik
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Helemaal niet verkeerd!! Zeker als je er nog niet zo heel veel ervaring mee hebt (wat ik meen te kunnen concluderen uit je tekst). Erg leuk model ook trouwens, poseert goed! Per foto een paar opmerkingen, hopelijk heb je er wat aan.
#1. Foto lijkt me ietsje te rood/geel van tint, en lijkt nét niet scherp genoeg. Heb je de foto na het verkleinen naverscherpt (met het filter Unsharp Mask uit Photoshop, doorzoek het forum er maar eens op)?
#2. Hier kan links een heleboel van de foto af, en van de bovenkant ook. Allemaal loze ruimte. De kleur is hier ook veel te geel, en iets te rood. Kijk nog eens naar je witbalans!
#3. Hier is de compositie wat saai. Dek voor het idee het rechter gedeelte eens af, ongeveer zo dat de gitaar nog net helemaal in beeld is. Je krijgt dan ruimte in de kijkrichting, en dat werkt meestal goed. Verder lijkt over deze foto een magenta-zweempje te hangen.
#4. TOPPER!! Lekker close, mooie compositie, goed van kleur, scherpte op precies het goed punt. Klasse!!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Zeker goed gedaan waarvan ik de laatste de mooiste vind. Let bij de eersten vooral op de witbalans. Koop een grijskaartje zodat deze je kan helpen de witbalans goed in te stellen in de nabewerking. Qua scherpte mag er ook nog wel iets bij en dan vooral de eerste 2. De laatste bijvoorbeeld is wel lekker scherp.

Prima poging en een mooi model!
H_H
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2009 23:41
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

@Iedereen: bedankt voor de complimenten. Ik zal de complimenten voor het model aan haar doorgeven.

@Foxje: je hebt betere ogen en/of monitor dan ik. Maarik zal het thuis op het origineel eens nakijken. Ik kan de vouw hier op mijn werk niet zien.

@E7picture
1) Ik vind haar super. Ze varieert erg met haar blik en haar ogen. Wel mag ze iets meer varieren in de expressie van mn. de mond.
Zowel ik als zij zijn nog niet ervaren. Ik neem je mening mee. Binnenkort komt ze nog een keer met haar (zwangere) zus en kleine nichtje van 2. Eens zien wat we kunnen verbeteren. Ik ga ook vanaf 8 februari een cursus van 15 lessen volgen over portret- en modelfotografie. Ik hoop hierbij te leren hoe ik modellen kan 'aansturen'.
2) Originele composities, belooft veel voor de toekomst!
Thanks!
3) De scherpte mag wat beter. Bij de eerste twee foto's zijn de ogen (op dit formaat) net niet scherp genoeg
Ik zag het zelf ook bij deze en in nog veel ergere mate bij andere foto's. Ik moet wat meer varieren met het scherpstelpunt. Nu koos het toestel veelal het punt waarop hij scherpstelde, waardoor soms haar knieën of zo scherp waren. Tja, met een groot diafragma worden de ogen wel erg wazig. Ook was ik wat te gehaast soms. VOlgende keer wat meer tijd en rust nemen voor een foto.
4) Op, vooral, de 2e foto is wat raars gebeurd met de kleuren denk ik. Deze komt wel heel rood over.
Volgende keer ga ik een grijskaart gebruiken en wat voorzichtiger te werk in PS. Hopen dat het wat beter wordt.
5) Ik vind de eerste foto ietsjes donker in haar (voor de kijker links) rechter oog.
Mee eens. Ik had het oogwit wel ietsje lichter gemaakt, maar het kan zijn dat ik die foto nog zonder reflectiescherm heb gemaakt.

Geen idee hoeveel ervaring je hebt met andere soorten fotografie: maar waarom direct gekozen voor experimenteren met verschillende soorten licht (door variatie in paraplu's)? Is geen kritiek, maar puur een vraag.
Zoals ik in mijn voorstel-topic vertelde: fotografie is me in feite met de paplepel ingegoten, maar het is altijd gebleven bij huis-, tuin- en keukenplaatjes. Eén keer een bruidsreportage voor mijn schoonzus gedaan en voor War Child (ben ik voorlichter van) een reportage gemaakt. Portret- en glamourfotografie is altijd wel een wens van me geweest en afgelopen jaar heb ik de knoop doorgehakt en begonnen om deze wens te realiseren.
Waarom zo experimenten met licht? Tja, ik kocht de studioflitsers en daar zaten die wit/zilveren paraplu's bij. Ik wilde echter iets warmer licht voor die 'low key' foto's, dus kocht ik voor 15 euro een sunlight parapluutje erbij (woon praktisch naast Kamera Express, dus dat is makkelijk). Ik heb nu ook een softbox binnen, waarmee ik wil gaan experimenten. Het experimenten is op basis van huidige kennis, kennis die ik uit boeken haal die ik thuis heb (digitale fotografie bijbel en optimale belichting bij digitale fotografie), workshops op youtube. De rest: intuïtie.

@fokkedeboer
#1. Foto lijkt me ietsje te rood/geel van tint, en lijkt nét niet scherp genoeg. Heb je de foto na het verkleinen naverscherpt (met het filter Unsharp Mask uit Photoshop, doorzoek het forum er maar eens op)?
Kleur zal ik met een grijskaart misschien wat kunnen corrigeren. Het naverscherpen heb ik niet gedaan. Vanavond zal ik eens dat filter uitzoeken.
#2. Hier kan links een heleboel van de foto af, en van de bovenkant ook. Allemaal loze ruimte. De kleur is hier ook veel te geel, en iets te rood. Kijk nog eens naar je witbalans!
Kleur: ga ik uitzoeken. Loze ruimte: ik zal eens kijken hoe het eruit ziet als ik crop. Maar vaak vind ik 'loze ruimte' wat rust geven in een foto. Ik heb bijvoorbeeld ook een foto van haar waar ze op de grond zit met de gitaar en zo'n beetje een derde van de foto aan de bovenkant leeg is. Vind ik zelf wel mooi. Maar ik ga eens proberen te croppen.
#3. Hier is de compositie wat saai. Dek voor het idee het rechter gedeelte eens af, ongeveer zo dat de gitaar nog net helemaal in beeld is. Je krijgt dan ruimte in de kijkrichting, en dat werkt meestal goed. Verder lijkt over deze foto een magenta-zweempje te hangen.
Het rechtergedeelte? Dus haar voet 'afhakken'? Zal het eens proberen. Vond zelf, met mijn beginnersblik, de compositie wel evenwichtig zo. Maar begrijp wel wat je bedoelt met de kijkrichting. Ga ik iets mee doen.
#4. TOPPER!! Lekker close, mooie compositie, goed van kleur, scherpte op precies het goed punt. Klasse!!
Thanks!

@Sushi:
De grijskaart is vorige week binnengekomen. Te laat voor deze shoot (gemaakt na de kerst), maar voor volgende keer dus wel beschikbaar. Moet alleen nog even uitzoeken hoe ik daar precies mee om moet gaan.

Bedankt voor jullie commentaar!
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

H_H schreefCOLONIk zag het zelf ook bij deze en in nog veel ergere mate bij andere foto's. Ik moet wat meer varieren met het scherpstelpunt. Nu koos het toestel veelal het punt waarop hij scherpstelde, waardoor soms haar knieën of zo scherp waren. Tja, met een groot diafragma worden de ogen wel erg wazig. Ook was ik wat te gehaast soms. VOlgende keer wat meer tijd en rust nemen voor een foto.

@Sushi:
De grijskaart is vorige week binnengekomen. Te laat voor deze shoot (gemaakt na de kerst), maar voor volgende keer dus wel beschikbaar. Moet alleen nog even uitzoeken hoe ik daar precies mee om moet gaan.
Ik weet niet hoe jij precies scherp stelt maar dit is wat je KAN doen: Zet alleen het middelste foruspunt aan en richt dat middelste punt op de ogen. Druk de ontspanknop half in en bepaal daarna de juiste compositie. Druk nu de ontspanknop helemaal door om de foto te maken.
Ik leg het misschien een beetje basaal uit maar ik kan nog niet inschatten hoever je hierin bent. (Focus wel op One Shot zetten)

Betreft de grijskaart. Als je een opstelling gemaakt hebt en je licht is goed dan laat je het model de grijskaart vasthouden (onder de kin ofzo). Hier maak je een foto van. Haal de grijskaart weer weg en maak je foto's. In de nabewerking selecteer je die foto en klik met het witbalans pipetje op de krijskaart in de foto. De witbalans wordt nu automatisch aangepast voor die foto. Die instelling kan je dan overnemen naar de foto's die je in de serie geschoten hebt. Bij een nieuwe licht opstelling weer een nieuwe grijskaart foto schieten.
De camera zelf zet ik qua witbalans altijd op flitslicht in de studio. Dat zit bij mij namelijk al aardig in de buurt van wat het moet worden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar