Mijn eerste foto's op eos digitaal

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Bart S.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:00

Het zijn niet onmiddellijk de beste foto's maar de omstandigheden waren ook niet al te best. In ieder geval zijn alle opmerkingen welkom.

De foto's zijn genomen op een turngala van mijn dochter. Dit ging door in een prachtige sporthal die lekker duister was gemaakt :?
De verlichting betrof spots (gekleurde, bewegende, special effects, ed)
daar alles op muziek gebeurde.

Ik gebruikte mijn gloednieuw toestel Canon 350D met kitlens EF-S18-55. Ik gebruikte de stand AV
Ik zat ongeveer een 5 tal meter van de rand van de turnmat.
Ervaring van de fotograaf is nihil. Wel al wat gelezen en vroeger met een eenvoudig toestel (mikken en drukken) wat gespeeld.

Hier zijn ze dan:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=41960[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=41961[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=41962[/img]
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Hoi Bart,

Welkom op het forum uiteraard.
Even iets over je foto's;
Je hebt zowat het moeilijkste onderwerp gekozen om te fotograferen. Je hebt te weinig licht, alles beweegt en de kleur is nooit natuurlijk ;)
Ik moet zeggen dat 1 en 2 wellicht niet beter hadden gekund, ook 3 is uiteraard bewogen doordat je de voorkeuze hebt gegeven aan je diafragma (av) waardoor de camera zelf de sluitertijd zal kiezen.
Ik denk dat je in deze omstandigheden gerust een hogere iso mag nemen om iets meer speling te hebben en wat stops te kunnen winnen..

Uiteraard zie ik ook graag je foto's van overdag van misschien nét iets makkelijkere onderwerpen tegemoetkomen..

grz,
jasper
http://www.jasperfotografeert.com
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Jasper heeft gelijk, die Av stand, die bij mij bijna standaard is, gebruik ik sinds niet al te lange tijd niet meer bij snel bewegende onderwerpen, zoals sport. Ik zet hem tegenwoordig op Tv, zodat ik weet dat de sluitertijd in ieder geval goed is. (meest 1/500 bij m'n 300 mm lens).
Het diafragma wordt er dan vanzelf bij gekozen, de scherptediepte heb ik dan niet zo in de hand maar bewegingsonscherpte is in de meeste gevallen voorkomen.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Bart, er zitten geen exif gegevens in je foto's.
Die gegevens zijn belangrijk om te kunnen zien waar het mogelijk mis ging.


heb je ze met photoshop bewerkt en dan gekozen voor: opslaan voor web? => dan zijn de exif gegevens idd verwijderd.

Heb je de originele foto's nog? Als je die opent in photoshop, dan kun je de gegevens opvragen.
file => file info
uit die gegevens kun je de sluitersnelheid, diafragma, brandpunt afstand en ISO waarde halen.
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

Er gaat ook iets niet helemaal goed met de compressie van je foto's. Op foto 2 hebben ze bijna allemaal gekartelde armen en bij foto 3 moet je maar eens naar het been kijken van het meisje (allemaal blokjes). Aan de bestandgrootte te zien zou je dit niet (zo erg) hoeven zien, dus ik ben eigenlijk benieuwd hoe dit zou kunnen komen.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Bart S.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:00

Foto 1:
Camera Model : Canon EOS 350D DIGITAL
Shooting Date/Time : 27/05/2006 19:33:32
Shooting Mode : Aperture-Priority AE
Tv( Shutter Speed ) : 1/60
Av( Aperture Value ) : 5.6
Metering Mode : Evaluative Metering
Exposure Compensation 0
ISO Speed : 1600
Lens : 18.0 - 55.0 mm
Focal Length : 30.0 mm
Image Quality : Fine
Flash : Off
White Balance Mode : Auto
AF Mode : AI Servo AF
Color Space : sRGB

foto 2:
Tv( Shutter Speed ) : 1/50
Av( Aperture Value ) : 5.6
Metering Mode : Evaluative Metering
Exposure Compensation: 0
ISO Speed : 1600
Lens : 18.0 - 55.0 mm
Focal Length : 25.0 mm

foto 3:
Shooting Mode : Aperture-Priority AE
Tv( Shutter Speed ) : 1/20
Av( Aperture Value ) : 9.0
Metering Mode : Evaluative Metering
Exposure Compensation 0
ISO Speed : 1600
Lens : 18.0 - 55.0 mm
Focal Length : 45.0 mm
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Met welk programma heb je je foto's verkleind?
de laatste EXIF:1/20ste is al te traag voor portretten, dus voorbeweging is zeker te traag.
Bart S.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:00

Target schreefCOLONMet welk programma heb je je foto's verkleind?
de laatste EXIF:1/20ste is al te traag voor portretten, dus voorbeweging is zeker te traag.
met ZoomBrowserEX
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Hoi Bart,

Ik ben zelf ook echt een beginner 1e klasse, maar hier kan ik misschien iets over zeggen:

ik heb altijd geleerd en dat houd ik ook eigenlijk altijd aan:

als de bewegingen belangrijk zijn, kun je hem het beste op Tv zetten, dan kun je zelf de sluitertijd kiezen en dus ervoor kiezen de beweging te bevriezen of juist niet.

als de scherptediepte van de foto belangrijk is, kun je hem het beste of Av zetten, dan kun je zelf het f/getal bepalen en kiest de camera er een sluitertijd bij.

voorbeeld:
ik fotografeer nogal eens paarden, als ik paarden in beweging (dressuur/springen) moet fotograferen, stel ik zelf de sluitertijd in en maak ik portretten van hun hoofd bijvoorbeeld dan stel ik zelf het diafragma in.

succes !
Bart S.
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:00

IngridM schreefCOLONHoi Bart,

Ik ben zelf ook echt een beginner 1e klasse, maar hier kan ik misschien iets over zeggen:

ik heb altijd geleerd en dat houd ik ook eigenlijk altijd aan:

als de bewegingen belangrijk zijn, kun je hem het beste op Tv zetten, dan kun je zelf de sluitertijd kiezen en dus ervoor kiezen de beweging te bevriezen of juist niet.

als de scherptediepte van de foto belangrijk is, kun je hem het beste of Av zetten, dan kun je zelf het f/getal bepalen en kiest de camera er een sluitertijd bij.

voorbeeld:
ik fotografeer nogal eens paarden, als ik paarden in beweging (dressuur/springen) moet fotograferen, stel ik zelf de sluitertijd in en maak ik portretten van hun hoofd bijvoorbeeld dan stel ik zelf het diafragma in.

succes !
thx,

dat zijn inderdaad de praktische tips waar ik op dit forum op zoek naar ben!
Gebruikers-avatar
bas1969
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 323
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 21:49
WoonplaatsCOLON Hilversum
CONTACTCOLON

MartinPhili schreefCOLONJasper heeft gelijk, die Av stand, die bij mij bijna standaard is, gebruik ik sinds niet al te lange tijd niet meer bij snel bewegende onderwerpen, zoals sport. Ik zet hem tegenwoordig op Tv, zodat ik weet dat de sluitertijd in ieder geval goed is. (meest 1/500 bij m'n 300 mm lens).
Het diafragma wordt er dan vanzelf bij gekozen, de scherptediepte heb ik dan niet zo in de hand maar bewegingsonscherpte is in de meeste gevallen voorkomen.
Martin
Wat Martin dus ookal aangaf :wink:

Greetz,

Bas
[size=75][color=blue]Canon EOS 350/ BG/ Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM/ Sigma 17-70mm F2.8-4.5/ Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro AF/ Soligor extensiontube/ Lowepro Computrekker/ Manfrotto 055DB-141RC[/color][/size]
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Zal even duren voor bart s er terug op kan, bij het veranderen van zijn email moest hij zijn account opnieuw activeren en daar loopt het mis.
geduld hebben, meer kunnen we niet doen,
Bart St.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2006 10:06
WoonplaatsCOLON Vlaamse Ardennen

't ja,

We zijn weer terug, maar onder een licht gewijzigde naam :?
Voortaan zal ik hier ook door het leven gaan als "Bart St."

Even onervaren als "Bart S." :mrgreen:

Greetzz
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar