Morgenstond heeft goud in de mond.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Hallo Moppie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Onderstaande foto is een van mijn eerste opnames met mijn EOS 350D. Toen ik thuis kwam zag het er toch heel anders uit dan door de lens.

De draden van de electramast vind ik zelf erg storend. :?

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik in PhotoShop auto correctie gebruikt heb, waarna de bruinige tint verscheen. Iemand opmerkingen?

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=34102

De volgende foto heb ik tijdens mijn werk, een paar weken later, gemaakt. Zie onderschrift bij de foto.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=34103


Het lukt me niet de foto's in het bericht te plaatsen, sorry hiervoor[/url]
EOS 350D | Canon 18-55 | Sigma 70-300 |Sigma 28-125 | Sigma EF 500 DG Super |studio flitsset L 120 A met nog wat spul | ------------------------------------------------------
Quote: Zijn het nou de extremisten of de media die alles opblazen...........
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

als je het zo neerzet krijg je meteen de foto's in de je post:

[ photoid ] 34102 [ /photoid ]

En dan alles zonder spaties... dan krijg je:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=34102[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=34103[/img]

v.w.b. je eerste foto... heel erg apart, wat doen die strepen op de bovenkant en wat is dat hekje geblokt? wat is de stand waar je hem op hebt staan (JPG of RAW en als JPG welke kwaliteit?). ik zou, als je op JPG schiet, altijd de hoogste kwaliteit nemen (heb zelf de andere kwaliteiten nog nooit uitgeprobeerd) maar als je hier langer komt ga je vanzelf wel over op RAW.

De tweede is leuk, foto is een beetje flets (kun je heel goed nabewerken in PS, als je wilt kan ik wel laten zien wat een beetje spelen met levels al niet kan doen) maar ik vind vooral dat die kerel teveel in het midden staat. zoek even op gulden snede of regel van derden dan zul je zien dat een foto een stuk spannender wordt als je het onderwerp op 1/3 van een foto zet ipv op 1/2.

hopelijk heb je hier wat aan...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Hallo Moppie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reactie, ik ben hier om te leren.

1e foto: De camera stond op automatisch (toen nog wel, inmiddels fotografeer ik op advies op M) en op jpg large. De strepen op de bovenkant zijn dus draden van een electriciteitsmast. Het hekje hoort geblokt er lopen daar geitjes in de wei die lopen anders weg ;-)

2e foto: Hoe komt het dat de foto flets is? Heeft dat iets met de instellingen te maken?

Ik ben echt een digibeet hoor sorry.
EOS 350D | Canon 18-55 | Sigma 70-300 |Sigma 28-125 | Sigma EF 500 DG Super |studio flitsset L 120 A met nog wat spul | ------------------------------------------------------
Quote: Zijn het nou de extremisten of de media die alles opblazen...........
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Het hekje hoort geblokt
Hm, apart, maar ik vind alles in de foto nogal geblokt. Maar als je in JPG Large fotografeert is dat niet de reden, komen ze ook zo geblokt uit je camera of.. :? ...
De eerste foto is een leuk plaatje, maar die stroomdraden storen mij ook, temeer omdat ze niet als stroomdraden herkenbaar zijn maar een beetje vaag-geblokte strepen. Zou proberen deze weg te clonen met PS.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

stand M zou ik je niet aanraden.... ik fotografeer zelf (net als de meesten hier) meestal op stand AV. Daarmee heb je zelf invloed op de scherptediepte maar laat je de lichtmeting en keuze sluitertijd aan de cam over. Als je alles zelf moet doen blijf je naar de belichtingsmeter kijken en heb je geen tijd meer voor de foto. Pas in moeilijke omstandigheden wanneer de lichtmeter van de cam het neit meer aankan, of als ik zelf perse iets wil wat de cam niet wil, of blij flits foto's ga ik over op stand M.

Ok, van de eerste foto... en toch vind ik de geblokte bovenkant van beide schuine zijkante van het hek wel heel erg frapant, kan mij niet voorstellen dat dat zo in het echt was. Er zijn weinig planken die precies evenwijdig aan het horizontale vlak geblokt worden uitgezaagd... :wink:

Het fletse in foto2 heetft weinig met de instellingen te maken. Een digitale cam heeft nabewerking nodig, van de SLR's tot de kleine dingetjes. In dit laatsten gebeurt dat echter al in de cam. Dat kan bij jou 350D ook door met de parameterinstellingen te spelen (daarin kun je aangeven wat de cam moet doen aan scherpte/contrast/kleurverzadiging en nog iets). Het wordt echter mooier als je het zelf doet in bijv. photoshop of paintshoppro. Daarvoor moet je dan wel de parameterinstelling op 2 zetten (alles in het midden) anders doet hij het alsnog voor je. parameterinstelling 1 bijv. geeft de foto al enige boost. Schiet je in RAW dan maakt het allemaal niet uit omdat je met RAW bewerking alles later nog in kunt stellen.

De gang van zaken die de meesten hier volgen is om in de nabewerking van een foto de levels wat bij te stellen (daarmee wordt het contrast wat vergroot en gaat het fletse ervan af), de kleurverzadigingg iets op te krikken en verder USM toe te voegen voor de scherpte (een foto komt NIET gestoken scherp uit de cam). Onder tutorials vindt je een goede beschrijving van USM, gescheven door Maced. Dan wordt de foto zoals je bedoeld en mooier dan als je bijv. parameterinstelling 1 kiest. Je hebt nu namelijk zelf alle hand in de nabewerking. dit is i.m.o. de nodzakelijk bewerking, natuurlijk kun je er ook hele photoshop kunst werken van maken maar dat is niet aan mij besteed.

Een truc om toch iets meer contrast en kleur in je foto te krijgen zonder te veel nabewerking is om standaard -1/3 of -2/3 onder te belichten. hij staat bij mij meestal op -2/3.

zo weer een berg info...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Hallo Moppie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik zie nu wat je bedoeld met de blokjes, pfffffffff. Op het origineel in het grote formaat zie ik ze niet. Dus het heft te maken met het verkleinen van de foto, lijkt mij.

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker iets mee doen.
EOS 350D | Canon 18-55 | Sigma 70-300 |Sigma 28-125 | Sigma EF 500 DG Super |studio flitsset L 120 A met nog wat spul | ------------------------------------------------------
Quote: Zijn het nou de extremisten of de media die alles opblazen...........
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

Ik heb even (heel vlug en slordig maar ok) die electriciteitsdraden weggehaald bij foto 1 en bij foto 2 vlug de aanpassing gemaakt zoals schoffie die (ongeveer) bedoelde... Hopelijk heb je er wat aan...

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=34122[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=34123[/img]

[mod break: sullivan] Het is niet de bedoeling om foto's van een ander zonder toestemming te bewerken, behalve in W.I.P. Je weet niet of de topic starter hier van gediend is. Daarom foto's verwijderd. [/mod break]

[mod break2: sullivan] Na goedkeuring van TS, foto's weer terug geplaatst.[/mod break]


Overigens moet ik zeggen dat ik beide foto's erg sterk vind, jij houdt je ogen zo te zien goed open...
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

not bad... je bent beter met PS dan ik... :wink:

zeker #2 vind ik zo veel beter, je kijkt echt met e man mee de straat in... heeft veel dynamiek zo.

#1 is ook beter maar ja... dat geblokte hekje :D
www.johanvanderwielen.nl
Remco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2004 20:28
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Je komt deze mooie beelden tegen tijdens je werk...Wat voor werk doe je dan eigenlijk? :o
300d, 18-55 mm, Sigma 70-300 mm apo macro super, 50 mm f/1.8 ll,speedlite 420ex,
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

Dank je wel schoffie, vooral foto 2 vond ik inderdaad een grote verbetering, en vooral (exact zoals je zegt) omdat je nu mee kijkt met het onderwerp... Natuurlijk gaan alle credits naar jou voor de instructies :D

@ Sullivan: Sorry, ik was me van deze regel niet bewust. Moet ik in het vervolg eerst in de topic toestemming vragen aan te TS waarna ik de bewerkte resultaten in dezelfde topic mag posten? Begrijp overigens het doel van de regel volkomen, maar zag er geen kwaad in. Nogmaals excuses.
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
Gebruikers-avatar
Hallo Moppie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Remco schreefCOLONJe komt deze mooie beelden tegen tijdens je werk...Wat voor werk doe je dan eigenlijk? :o
@Remco
Ik werk als 'hard nieuws' fotojournalist voor een landelijke nieuwsdienst.
EOS 350D | Canon 18-55 | Sigma 70-300 |Sigma 28-125 | Sigma EF 500 DG Super |studio flitsset L 120 A met nog wat spul | ------------------------------------------------------
Quote: Zijn het nou de extremisten of de media die alles opblazen...........
Gebruikers-avatar
Hallo Moppie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Overigens is de eerste foto natuurlijk geen 'hard nieuws' maar op weg terug van een klus zag ik de zon opkomen etc. etc.
EOS 350D | Canon 18-55 | Sigma 70-300 |Sigma 28-125 | Sigma EF 500 DG Super |studio flitsset L 120 A met nog wat spul | ------------------------------------------------------
Quote: Zijn het nou de extremisten of de media die alles opblazen...........
Gebruikers-avatar
Hallo Moppie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

[quote="flipya54"]Ik heb even (heel vlug en slordig maar ok) die electriciteitsdraden weggehaald bij foto 1 en bij foto 2 vlug de aanpassing gemaakt zoals schoffie die (ongeveer) bedoelde... Hopelijk heb je er wat aan...


@flipya54
Kun je mij de foto's even sturen zodat ik kan zien wat je hebt gewijzigd. Overigens vind ik het aanpassen en bijwerken van mijn foto's geen probleem ik ben hier om te leren.
EOS 350D | Canon 18-55 | Sigma 70-300 |Sigma 28-125 | Sigma EF 500 DG Super |studio flitsset L 120 A met nog wat spul | ------------------------------------------------------
Quote: Zijn het nou de extremisten of de media die alles opblazen...........
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

flipya54 schreefCOLON@ Sullivan: Sorry, ik was me van deze regel niet bewust. Moet ik in het vervolg eerst in de topic toestemming vragen aan te TS waarna ik de bewerkte resultaten in dezelfde topic mag posten? Begrijp overigens het doel van de regel volkomen, maar zag er geen kwaad in. Nogmaals excuses.
Ja, gewoon even tijdens je eerste reactie zeggen dat je wat bewerking hebt gedaan en of de TS behoefde heeft om die te zien. Of even via PB om toestemming vragen en vervolgens er even bijzetten dat je toestemming hebt van de TS.
Hallo Moppie schreefCOLON@flipya54
Kun je mij de foto's even sturen zodat ik kan zien wat je hebt gewijzigd. Overigens vind ik het aanpassen en bijwerken van mijn foto's geen probleem ik ben hier om te leren.
Je geeft aan dat het ok is, dus kan flipya54 de foto's weer terug zetten. Als je overigens van te voren juist wilt dat je foto's bewerkt worden door anderen, plaats dan de foto in W.I.P.

mvg,
Frank

[edit]ik heb de foto's weer terug gezet.[/edit]
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

Helemaal begrepen, duidelijker kan het niet zijn.

Bedankt voor het terugplaatsen...

HalloMoppie ik neem aan dat ik je de foto's niet meer hoef te mailen?
Mocht je willen dat ik dezelfde aanpassingen op het originele formaat doe dan moet je het maar even laten weten...
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
Gebruikers-avatar
Hallo Moppie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

flipya54 schreefCOLON
HalloMoppie ik neem aan dat ik je de foto's niet meer hoef te mailen?
Mocht je willen dat ik dezelfde aanpassingen op het originele formaat doe dan moet je het maar even laten weten...
Flipya54: Kan ik je de originelen mailen of haal je ze van mijn server? ( zijn uiteraard nogal groot zo'n 5 mB)
EOS 350D | Canon 18-55 | Sigma 70-300 |Sigma 28-125 | Sigma EF 500 DG Super |studio flitsset L 120 A met nog wat spul | ------------------------------------------------------
Quote: Zijn het nou de extremisten of de media die alles opblazen...........
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

Kan ze wel even van je server plukken, laat maar weten waar ze staan...
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
Gebruikers-avatar
Hallo Moppie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

flipya54 schreefCOLONHelemaal begrepen, duidelijker kan het niet zijn.

Bedankt voor het terugplaatsen...

HalloMoppie ik neem aan dat ik je de foto's niet meer hoef te mailen?
Mocht je willen dat ik dezelfde aanpassingen op het originele formaat doe dan moet je het maar even laten weten...
EOS 350D | Canon 18-55 | Sigma 70-300 |Sigma 28-125 | Sigma EF 500 DG Super |studio flitsset L 120 A met nog wat spul | ------------------------------------------------------
Quote: Zijn het nou de extremisten of de media die alles opblazen...........
Gebruikers-avatar
Hallo Moppie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 22:20
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Oeps, verkeerde bricht gekwoot

Flipya54 je kunt de foto's hier downloaden
http://www.nietsaan.nl/images/morgensto ... orgenstond
Blauwe Baret

Je zult zien dat de zijkanten van de hekken nu ook niet zo geblokt zijn, dat kwam waarschijlijk door het verkleinen in Photo Editor.

Ik ben benieuwd[/url]
EOS 350D | Canon 18-55 | Sigma 70-300 |Sigma 28-125 | Sigma EF 500 DG Super |studio flitsset L 120 A met nog wat spul | ------------------------------------------------------
Quote: Zijn het nou de extremisten of de media die alles opblazen...........
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

Ik heb ze binnen, ga er mee aan de slag en ik laat weten hoe het geworden is in dit topic... Volgens mij zit er trouwens een foutje in je signature, je Sigma heeft een nulletje teveel (als dit geen foutje is dan ben ik HEEEEEL jaloers :wink: ) Ah je hebt het aangepast, goedzo....

Update: ik ga ze vanmiddag bewerken dus vanavond mail ik je ze, laat maar weten naar welk adres ze kunnen...
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar