Ook maar voorzichtig wat laten zien

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
conny
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2006 14:13

Sinds precies een week hebben we nu de 350D, voor het eerst een spiegel reflex camera, en ik heb me de afgelopen week suf gelezen op dit forum.
Eigenlijk meer gelezen nog dan foto's gemaakt :roll:
Maar na alles wat ik las in elk gefal de 50 mm f/1.8 II van Canon gekocht, kon ik nog net betalen :lol:
Vandaag binnen gekregen en even geprobeerd

Onze zwarte labrador Buster
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32933[/img]1

En nog een keer (te krap genomen aan de onderkant)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32934[/img]2

En jack trouble Sparky
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32935[/img]3

Zelf lijkt mij bij de zwarte labrador een lichtere achtergrond mooier (helaas niet gelukt in de achtertuin) en de foto van de jack russell ben ik ook niet helemaal tevreden over en denk dat er ooit wel een externe flitser moet komen.
Wat vinden jullie van deze foto's, is er nog hoop voor mij?
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Vind de labrador er mooi op staan.
over compositie en achtergrond hou ik mijn mond, ben zelf een beginner :wink:

De Jack russel => iets te groot diafragma, achterkant van de kop is niet meer scherp. Misschien was het de bedoeling?
conny
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2006 14:13

Target schreefCOLON De Jack russel => iets te groot diafragma, achterkant van de kop is niet meer scherp. Misschien was het de bedoeling?
Nee dat was niet echt de bedoeling, ik probeer op het moment gewoon echt allerlei instellingen uit en kijk wat het resultaat is en hoop er weer van te leren.
Eigenijk ben ik allang blij als ik er redelijke foto's uit krijg.
Als ik zie wat hier op het forum voor prachtfoto's staan ben ik echt stik jaloers!
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Was ik ook
En ben ik meestal nog steeds :wink:
Een poosje hier rondhangen en je zult merken dat je vanzelf vooruit gaat.
Ik mag zeggen: voor een weekje een spiegelreflex in je handen zijn dit flinke foto's! Die lens was een uitstekende keuze, zul je een hoop plezier van hebben.
is geloof ik wel het favoriete lensje hier
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
KL34
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 904
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2005 20:38
WoonplaatsCOLON Opmeer
CONTACTCOLON

Hoi Conny,

Foto 1 is prachtig. De hond staat meer naar de rechterkant (kijkt naar links) en de foto geeft de ruimte om die kant op te kijken. Prima gedaan.
Foto 2 spreek me niet zo aan.
Foto 3 zoals mijn voorgangers al zeiden is ie niet helemaal scherp, maar de compo is goed.

ga zo door. Lekker oefenen en je wordt steeds beter :D
http://mirandadejong.fotopic.net
http://pets-picture.fotopic.net
-----------------------------------------------
zelfs een reis om de wereld start met een eerste stap...
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Even snel een paar opmerkingen.

Op zich mooie composities, belichting en DOF.
Neem de volgende keer een wat egalere achtergrond. Daardoor komt de hond nog meer als belangrijkste element naar voren.

En niet flitsen zoals je bij 3 hebt gedaan. Daar komt de foto te hard over. En die schaduw werkt ook als een storend element in de foto.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
conny
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2006 14:13

Bedankt voor de reacties :D daar kan ik weer van leren.
Wat het flitsen en de schaduw betreft, hoe zou het binnen eventueel anders kunnen?
Ook met foto's van onze ratjes heb ik problemen met de flits en ik heb hier wel gelezen dat een externe flitser beter zou zijn maar het geld is even op.
Volgens mij las ik ook ergens dat je dan een laagje van een zakdoekje ervoor kan doen, is dat een idee?
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

conny schreefCOLONBedankt voor de reacties :D daar kan ik weer van leren.
Wat het flitsen en de schaduw betreft, hoe zou het binnen eventueel anders kunnen?
Ook met foto's van onze ratjes heb ik problemen met de flits en ik heb hier wel gelezen dat een externe flitser beter zou zijn maar het geld is even op.
Volgens mij las ik ook ergens dat je dan een laagje van een zakdoekje ervoor kan doen, is dat een idee?
Zet die kooi met ratten voor het raam tijdens een bewolkte dag en ga ze dan fotograferen. Zorg wel voor een egale achtergrond.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ik zal ook en reactie geven. Ben zelf dolop honden (hebben er zelf ook 2) en ook op ratten (jaren ratten gehad). Maar het fotograferen van dieren is een kunst op zich. Niet alleen moet je op alles letten waar je bij fotogrfie op wil letten (instellingen, licht, compo, DOF, etc.) maar je werkt ook nog met een bewegenlijk model dat neit doorheeft dat jij een mooie foto wil maken... als ik mijn honden fotografeer klik ik meestal door en uiteindelijk is er dan 1 mooie bij van de 25.

#1: mooi, goede compo (mooi aan de rechterkant), ruimte links waardoor hij de foto "inkijkt", goed detail. Prima start. foto is nog wel erg flets en somber, maar dit is een nabwerkingsverhaal. M.b.v. levels en kleurverzadiging (of de popper action van Maced) kun je hem een enorme boost geven. De scherpte is goed maar de scherptediepte is net te klein. Voorhoofd en ogen zijn perfect scherp maarde neus en het achterhoofd worden net onscherp, dat is jammer. Een iets hogere f-waarde zou heir de truc doen. Ga nooit te laag zitten met je f-waarde bij dieren want je hebt zo een te kleine scherptediepte te pakken. Wanneer je de afstand tussen onderwerp en achtergrond maar lekker groot houdt wordt die toch wel onscherp, zelfs bij f/8 of hoger. De afstand is hier iets te klein geweest (in de achtertuin?) waardoor je toch nog teveel structuur ziet in het hek. Het groen is niet erg want heeft een mooie natuurlijke uitstrlaing maar de schutting is helaas wat storender. De achtergrond is mintens zo belangrijk als het onderwerp....

#2: het 3/4 profiel van #1 is beduidend mooier dan het zijkant profiel hier, ondanks de mooie blik wordt de foto toch wat saaier dan #1. De achtergrond is hier extra rommelig door het groen precies rond de neus. Wat nabewerking zie #1. Scherpte is ok maar ik zou nog wat USM erover doen...

#3: jammer van de flits, i.m.o. is de interne flits alleen gechikt voor de noodzakelijk snapshots maar niet voor het maken van fotografisch mooie platen. Wel kun je een m.b.v. wit fotorolkokertje (je weet wel, uit het analoge tijdperk :wink: ) een soort omnibounce maken door er aan de zijkant een gat in te maken en hem zo over de flits heen te leggen. Staat ook ergens op het forum. Daarmee zorg je voor minder hard flitslicht maar het blijft behelpen. Een externe flits blijt toch het mooist, maar dan wel één die indirect kan flitsen (dus draaibare kop). Misschien op zoek naar een 2e handse 420EX? zijn er nu voor ca 120 a 150 euro. Verder wat compo betreft kijkt Jackie de foto "uit". Je merkt dan gevoelsmatig dat de ruimte links te weinig is (je vraagt je af wat de links van hem is) en de ruimte rechts overbodig wordt. Vergelijk dit met #1 waarbij dezelfde verhouding aan ruimte zijn maar nu wel in proportie: het kijkt "goed".

Hoop dat je hier iets mee kunt...
www.johanvanderwielen.nl
conny
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2006 14:13

schoffie schreefCOLON Hoop dat je hier iets mee kunt...
Echt wel, bedankt :D
Ik hoopte al een beetje op een reactie van jouw kant :lol:
Dat je hele goede adviezen geeft was mij namelijk gelijk opgevallen toen ik dit forum aan het doorspitten was.

Ik begin alvast met sparen voor een externe flitser (hou marktplaats ook in de gaten) en ga voor de rest met de tips aan de gang.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

conny schreefCOLONEcht wel, bedankt :D
Ik hoopte al een beetje op een reactie van jouw kant :lol:
Dat je hele goede adviezen geeft was mij namelijk gelijk opgevallen toen ik dit forum aan het doorspitten was.
dank je wel... ik probeer altijd zo uitgebreid mogelijk te reageren omdat daar het meeste aan hebt. Aan "ik vind #1 het mooist" heb je weinig, je weet niet waarom #1 dan het mooist is maar nog belangrijker, waarom de anderen dan minder mooi zijn. Het kost veel tijd maar ik hou mijzelf voor dat ik òf goed òf niet reageer.... En juist dit forum is voor beginners (vergeef mij het woord) denk ik erg leuk en toegankelijk. i.t.t. andere fora waarbij eigenlijk alleen gereageerd wordt als je tot de top behoort... maar daar leer je weinig van.

Ik raad ook aan veel naar andere foto's te kijken en naar het commentaar wat erop gegeven wordt. Op een gegeven moment ontdek je van wie je de foto's mooi vind en moet je je afvragen waarom die dan juist aanspreken, wat is het dat hij/wij doet wat jij juist mooi vind. En probeer dat gewoon te kopieren... zo ontwikkel je vanzelf een eigen stijl.

veel succes ennuh.... blijven posten!!!
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar