Een paar foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
SuzanneDB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

ik heb al iets van een maand een Canon Eos 350D..
Maar het is er nooit echt van gekomen om hier een paar foto's te zetten..
Dus hierbij een paar.. (zit ondertussen al op iets van 1200 foto's.. maar weet niet of ik 't een beetje goed doe :wink: )

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32922[/img]
Een roos.. gewoon een probeersel..

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32923[/img]
M'n rat Puck
(weet die lichte achtergrond met een lichte kleur rat, maar ze staat amper zo, dus 't was al een wonder dat ik 't kon vast leggen!)


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32924[/img]
Bij deze is enige uitleg nodig, haha..
We waren voor onze Student Company een filmpje aan het maken, en daar kwam een 'dief' in voor.. en een vriendin & medeondernemer nam die rol voor haar rekening!

Graag hoor ik wat ik goed of fout doe :wink:
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Jouw onderwerpen staat te veel in het midden. dat doen veel mensen in het begin fout, ik ook :wink:

dat is wat ik zie. Er zal zeker nog meer reactie komen.

suc6 en blijven oefenenen.
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Melle
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 188
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Arnhem/Erica

Ik begrijp dat onderwerp in het midden probleem hier op het forum niet altijd zo. Je kunt soms een prima compositie maken met het onderwerp in het midden, soms ook niet, maar het onderwerp in het midden is niet per definitie fout.

Neem bijvoorbeeld die roos, was die intressanter geweest als de roos aan een van de kanten stond? Volgens mij niet, want dan was de rest van de foto een groot vaag zwart vlak geweest, ik zou deze zelfs nog vierkant croppen.

De rat was volgens mij ook niet mooier geweest als hij aan een zijkant gestaan had, dan had je die deken beter kunnen zien? Die rat was beter geweest met een mooie achtergrond en een hele staart of een staart die op een of andere manier zo het beeld uit gaat dat het logisch is, nu zou die staart zonder probleem nog 2 km door kunnen lopen zeg maar.

Die laatste foto, tja, daar had je denk ik gewoon een heel andere foto van moeten maken als het de bedoeling was een mooie foto te maken.
Groet'n
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik wil alleen even iets zeggen over de rattenfoto: op zich een leuke foto, zoals ze daar staat. Ze is in dit geval geflitst met de vaste flitser van de camera, zo te zien aan de belichting. Je zou eigenlijk een opzetflitsertje moeten gebruiken en indirect flitsen: daar krijg je de mooiste (ratten)foto's van :D !
Gebruikers-avatar
SuzanneDB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Heyy!


bedankt voor de reachties :D :D

@Melle: ja.. met ratten.. ze bewegen altijd.. heb ook nog mooie foto's van d'r in de kooi, maar zijn tótaal niet spannend oid.. (deze ook niet zo, hoor, hahah)
Van die laatste foto.. tja.. ze moest over komen als dief.. Denk je dat dat wel gelukt is??

@wvangerven: ik moet idd nog even kijken naar een losse flitser.. hoewel ik dit wel makkelijk vind.. 't flitst als de camera denkt dat ie 't nodig heeft, :P .. Nee losse flitster staat op m'n lijstje om nog te kopen!

Nogmaal bedankt voor de reacties!
Gebruikers-avatar
SuzanneDB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Wil toch nog wel iets zeggen over het wel of niet in het midden staan van een onderwerp. Je oog (en je gevoel) zoekt altijd in een foto (of schilderij) naar hulplijnen (ankerpunten) die op de guldensnede puten liggen in een compositie. Dit is reeds lang geleden uitgevonden. De guldensnede kan benaderd worden door de verhouding 1:2, oftwel de ankerpunten liggen voor je gevoel op 1/3 of 2/3 van de zijkant af. wanneer je een onderwerp of hulplijn in je compo op die plekken plaatst zal dat voor het oog en gevoel een evenwichtigere en spannendere plaat zijn als wanneer je hem in het midden (op 1/2) plaatst. Je zal merken dat de foto daadwerkelijk wat spanning in zich heeft wanneer het onderwerp op een van die ankerpunten ligt...

Door het in het midden plaatsen van je onderwerp ontstaat een saaiere foto. Het kan wel maar dan moet je ook een hele goede compo hebben. Je merkt bijv. bij #1 dat de ruimte links en rechts weinig toevoegt aan de foto en eigenlijk overbodig is. Het gekke is dat als je de roos links had gezet (de ruimte links was dan veel kleiner geweest en de ruimte rechts veel groter) dat de ruimte rechts ineens een essetieel onderdeel gaat worden van de foto. Daarom komt zo vaak naar voren dat je moet voorkomen, tenzij echt een hele sterke foto, om je onderwerp in het midden te plaatsen maar bij voorkeur op 1/3 of 2/3 van de kant.

v.w.b. de foto's:
#1: zie verhaal hierboven. Daarnaast is hard ingeflitst wat zorgt voor een goed tot net iets te veel belichte roos en een donkere achtergrond. De tafelrand is ook erg nadrukkelijk aanwezig. Mooier zou zijn om verder in te zoomen en de roos vanaf statiefmet langere sluitertijd te nemen met lage f-waarde. De achtergrond wordt dan nog onscherper terwil de belichting veel evenzichtiger wordt en je at harde witte licht kwijtraakt.
#2: eigenlijk idem als #1. Het flitslicht komt hierok nog nadrukkelijk terug in de harde slagschaduw. Ondanks het geweldige dier (hebben jaren ratten gehad) is het i.m.o. toch een snappie geworden...
#3: kan mij voorstellen at het moment leuk is maar zie ook verhaal hierboven... rommelige achergrond, fletse kleuren, geflitst.
#4/#5: leuk dier (heb zelf ook twee honden) maar eigenlijk zelfde verhaal...

probeer wat meer detail te schieten en let op de achtergrond, die is minstens net zo belangrijk..

hoop dat je het toch wat aan hebt...
www.johanvanderwielen.nl
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

Funnie schreefCOLONJouw onderwerpen staat te veel in het midden. dat doen veel mensen in het begin fout, ik ook :wink:

dat is wat ik zie. Er zal zeker nog meer reactie komen.

suc6 en blijven oefenenen.
hmm fout? Op zich is het niet fout... vooral niet als je het met een constructieve reden doet.
De perfecte 'gulden snede' foto maken is ook niet meer dan een regeltje waar je zelf voor kiest om je er aan te houden of niet :)
greetings stephan
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

sup-man schreefCOLON
Funnie schreefCOLONJouw onderwerpen staat te veel in het midden. dat doen veel mensen in het begin fout, ik ook :wink:

dat is wat ik zie. Er zal zeker nog meer reactie komen.

suc6 en blijven oefenenen.
hmm fout? Op zich is het niet fout... vooral niet als je het met een constructieve reden doet.
De perfecte 'gulden snede' foto maken is ook niet meer dan een regeltje waar je zelf voor kiest om je er aan te houden of niet :)
Dat is ook zeker zo. Maar wat ik mooi vind hoeft iemand anders niet mooi te vinden. Ik meen toch dat je je mening mag geven hier. :wink:
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Melle
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 188
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Arnhem/Erica

Funnie schreefCOLON
sup-man schreefCOLON
Funnie schreefCOLONJouw onderwerpen staat te veel in het midden. dat doen veel mensen in het begin fout, ik ook :wink:

dat is wat ik zie. Er zal zeker nog meer reactie komen.

suc6 en blijven oefenenen.
hmm fout? Op zich is het niet fout... vooral niet als je het met een constructieve reden doet.
De perfecte 'gulden snede' foto maken is ook niet meer dan een regeltje waar je zelf voor kiest om je er aan te houden of niet :)
Dat is ook zeker zo. Maar wat ik mooi vind hoeft iemand anders niet mooi te vinden. Ik meen toch dat je je mening mag geven hier. :wink:
Je zegt toch echt dat het een fout is, maar dat zul je dan waarschijnlijk niet zo letterlijk bedoelen oid.
Er is simpelweg niet per definitie iets te zeggen over hoe een compositie het best is, dat is simpelweg per foto en situatie verschillend.
Groet'n
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Melle schreefCOLON
Funnie schreefCOLON
sup-man schreefCOLON hmm fout? Op zich is het niet fout... vooral niet als je het met een constructieve reden doet.
De perfecte 'gulden snede' foto maken is ook niet meer dan een regeltje waar je zelf voor kiest om je er aan te houden of niet :)
Dat is ook zeker zo. Maar wat ik mooi vind hoeft iemand anders niet mooi te vinden. Ik meen toch dat je je mening mag geven hier. :wink:
Je zegt toch echt dat het een fout is, maar dat zul je dan waarschijnlijk niet zo letterlijk bedoelen oid.
Er is simpelweg niet per definitie iets te zeggen over hoe een compositie het best is, dat is simpelweg per foto en situatie verschillend.
Inderdaad, dat heb ik zo niet bedoeld. Mijn excuses.

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

gulden snede is meer dan mooi of niet mooi, zie mijn verhaal...
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar