Mijn fototje

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
d1pst1ck
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2006 01:03

Ik wil ook graag constructive kritiek! bijvoorbeeld, kleuren. Positie. en meer



Afbeelding

Alvast bedankt!
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Okee, dan krijg je ook opbouwende kritiek :wink:

Ten eerste mis ik scherpte in de roos. Zo`n soort plaat moet gewoon scherp!
Verder is de achtergrond wel heel erg druk (zeker de bloem die je rechtsboven uit je hoofdonderwerp ziet komen moet van mij weg...) dus probeer het de volgende keer egaler te houden (of nog groter diafragma te kiezen)
Daarnaast vind ik de compositie zelf ook niet zo....ik zou de bladeren aan de onderkant er af croppen. Ik zou denk ik zelf voor een hele krappe crop gaan, dus zelfs maar een deel van de bloem.

Gewoon lekker blijven proberen, hoor. Het oooovergrote deel van mijn foto`s zal ik hier ook echt niet neerzetten.... :wink:

Groeten,

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
d1pst1ck
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2006 01:03

Aha, ik moet denk ik even "RTFM" want al die opties. pfffff, (foto is genomen op groene stand :oops: )

bedankt!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Mooie diepe kleur en mooi DOF (sorry Maced) met die roos op de achtergrond. Minder vind ik hert harde licht (geflitst) wat nogal harde schaduwen veroorzaakt. Op zich vind ik de bladeren nog niet eens zo storend maar dat de roos perfet in het midden stat maakt de foto wel minder spannend. Zoek even op gulden snede (of 1/3 regel), het is geen wet maar wel een eenvoudige manier om een goede compo op te bouwen.. Veel succes!!!
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

Probeer idd van die groene stand af te gaan en op AV stand foto's te gaan maken. Je hebt dan veel meer controle over de foto omdat je zelf het diafragma bepaalt. Gewoon veel verschillende diafragma's gaan uittesten en kijken wat het met de foto doet... Wat ik ook een belangrijke tip vond was met 1 AF-punt (scherpstelpunt) te werken.
't zijn tips he..... :wink:
Jij bent in zo slim geweest om op een roos te oefenen, ik wilde meteen mijn in volle vaart op de fiets klikken :lol: :lol: (ging dus niet)
Nu soms........ :wink:

Marian
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
d1pst1ck
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2006 01:03

Ben even naar buiten geweest, maar wat mij opviel was die wolken bijna op alle plaatjes letterlijk "WIT" het was wel bewolkt maar toch zag je blauwe stukjes.. maar niet op de fotos.. Hoe zorg ik dat ik dat wel zie ?


Bijvoorbeeld deze foto, (gelieve ook opbouwende kritiek)
Afbeelding
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Aha...bekend probleem.
Het komt doordat je camera de belichting standaard zo kiest, dat je 18 % grijs op de foto hebt. Dat schijnt aardig goed te zijn voor veel foto`s, maar er zijn ook zeker situaties waarbij je camera er flink naast zit.

Als je heel veel contrast hebt bijvoorbeeld, kan het zijn dat er over- en/of onderbelichte delen in je foto zitten (overbelicht kun je gelijk zien op je display nadat je een foto hebt gemaakt, als er dan stukjes wit knipperen zijn die stukjes overbelicht). Dit kun je voorkomen door zelf over- of onder te belichten (RTFM? :wink: )

Specifiek voor deze foto: je camera heeft de belichting voor het grootste deel van de foto "goed" (in dit geval de "donkere" stukken) en daardoor worden de lichte delen overbelicht. Dit voorkom je dus door van tevoren een compensatie in te stellen.

Groeten,

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
d1pst1ck
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2006 01:03

Misschien staat dit in the Manual maar die is nog mooi in zijn seal... Wat houd "Dit voorkom je dus door van tevoren een compensatie in te stellen" in ? Waar moet ik op letten ?
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Als je al voorspelt dat je overbelichte delen in je foto krijgt, kun je een belichtingscompensatie instellen. (ik zal je even helpen: zet de camera op Av (Aperture value = diafragma voorkeuze). Daarmee bepaal je zelf de scherptediepte (dus hoeveel er rond om je scherpstelpunt scherp wordt). Dan kun je door op de Av knop te drukken en aan het wieltje te draaien een belichtingscompensatie instellen.)

Als je trouwens op RAW schiet, dan kun je best een onderbelichting standaard in je camera zetten. Die kun je namelijk in een RAW converter zo weer goedmaken, en onderbelichten is over het algemeen een minder groot probleem dan overbelichten!

Dus.....als je het niet snapt, zou ik toch echt even je handleiding uitpakken! :wink:

Groeten,

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
d1pst1ck
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2006 01:03

Denk dat ik toch maar even de manual erbij pak :)
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Hahaha, goed idee lijkt me. Als je dan nog vragen hebt, zijn er natuurlijk altijd mensen die je kunnen en willen helpen!

Lees ze :wink:

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
d1pst1ck
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2006 01:03

Heb eindelijk me foto's op imageshack kunnen zetten ( imageshack heeft wat probleempjes vandaag denk ik ? )

Kritiek, altijd welkom. Graag ook opbouwende, en wat vinden jullie ervan ? Geen van alle is aangeraakt in Photoshop...

1#

Afbeelding

2#

Afbeelding

3#

Afbeelding

4#

Afbeelding

5#

Afbeelding

6#

Afbeelding

7#

Afbeelding

8#

Afbeelding

9#

Afbeelding

10#

Afbeelding

ps. Ik weet van de foute wolken belichting...!
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

d1pst1ck schreefCOLONHeb eindelijk me foto's op imageshack kunnen zetten ( imageshack heeft wat probleempjes vandaag denk ik ? )

Kritiek, altijd welkom. Graag ook opbouwende, en wat vinden jullie ervan ? Geen van alle is aangeraakt in Photoshop...

ps. Ik weet van de foute wolken belichting...!
je kan ze ook gewoon uploaden in je album, gaat wat makkelijker en sneller...
hmm zou je de EXif kunnen posten?
greetings stephan
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar