blauwe druifjes

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
GeeBee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2005 21:53
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Mijn eerste foto en vraag hier op dit forum.

Kan ik hier geen foto invoegen??????????


Deze foto geeft precies mijn vraag weer.
Ik heb deze foto gemaakt met mijn nieuwe 350d met 55-200
kitlens, nu weet ik nog niet veel van alle mogelijkheden van deze camera en heb een beetje hulp nodig.
vraag;
Hoe krijg ik de hele foto scherp, nu pakt hij de "druifjes" die dicht bijzijn en daar stelt hij, de camera, op scherp, de rest is dus wazig, is erg mooi als je dat wilt maar in dit geval wil ik de bloemen scherp en de omgeving wazig.

Groeten, Gerrit
@lbert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2004 21:21
WoonplaatsCOLON Stein
CONTACTCOLON

Hoi GeeBee,

Lees even de FAQ http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=2098
Hier staat precies beschreven hoe het moet.
Groeten Albert

Canon Eos 300D Black, BG-E1 grip, EFS 18-55, Tamron 70-300, 2x256MB, 1x512MB, Lowepro Nova 4AW, 3xBP-511...

Bezoek ook eens mijn website www.schaart.net
GeeBee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2005 21:53
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik krijg steeds deze melding als ik een foto probeer in te voegen
Your uploaded file is too large or corrupted
de foto is 700x600, wie kan mij helpen?

gerrit
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Gerrit,

mijn voorganger heeft al laten zien waar je kan vinden hoe je een foto op het forum plaatst.

Ik zal even antwoord geven op je andere vraag. Wat jij bedoeld met wazig wordt meestal DOF of scherptediepte genoemd. Bij weinig scherptediepte zijn alleen zaken op een bepaalde afstand van je lens scherp, dus dingen daarvoor of daarachter zijn niet scherp.

Scherptediepte kun je beinvloeden door je diafragma te kiezen. Je kan daarvoor het beste je camera op Av mode zetten (Av = aperture value - diafragma voorkeuze). In deze stand bepaal je zelf de scherptediepte (klein getal, dus bijvoorbeeld 3.5 geeft weinig scherptediepte, groot getal (22 ofzo) geeft veel scherptediepte.
Tevens kun je in deze stand zelf je scherpstelpunt opgeven, en dat is wel prettig, want dan zorg je dus dat in ieder geval datgene wat scherp moet zijn het ook echt is.

In de Av stand kiest de camera dan zelf de sluitertijd om tot een goede belichting te komen.
Check daarom even als je de ontspanknop half indrukt, of je sluitertijd korter is dan 1/brandpuntsafstand waarop je op dat moment zit, is dat niet zo, dan moet je de ISO verhogen.

Probeer dit eens rustig uit met verschillende brandpunts-afstanden, diafragma-waarden e.d. en kijk zelf wat dat voor verschil maakt voor het resultaat...

ALs je niet weet hoe dat allemaal moet, zou ik eens rustig het boekje doorlezen en eventueel daarna nog specifieke vragen stellen hier. Er zijn altijd mensen die antwoord willen geven. Gebruik voor je een nieuwe vraag intypt wel even de zoek functie van het forum, want vaak zijn er al andere mensen je voor geweest met dezelfde vraag.

Groeten en succes :wink: ,

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
GeeBee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2005 21:53
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hartelijk dank Reinier voor je uitvoerige uitleg, ik moet echt nog leren hoe alles werkt, de camera maar ook hoe dit Forum in elkaar steekt etc..

Ik ga morgen met dit antwoord van jou aan de gang en als ik nieuwe vragen heb dan stel ik ze wel weer, ik weet alleen niet waar ik algemene vragen moet stellen.

Nogmaals dank,
Gerrit
GeeBee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2005 21:53
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hier alsnog de foto van de blauwe druifjes, ik hoop dat het werkt?

Grts, Gerrit

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32451[/img]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Dat komt, omdat je waarschijnlijk alle scherpstel-punten gebruikt. De camera kiest er dan zelf een of meer uit. In dit geval is scherpgesteld op de druifjes rechts voorin.
Overigens is er nog wel behoorlijk wat winst te halen in deze foto. Uitgaande van dit formaat (wat dus een slechter resultaat oplevert) kan ik er in elk geval dit van maken:

[Op verzoek van moderator weggehaald]

Hiertoe heb ik in PhotoShop (PhotoShop Elements heb je, zit bij de camera) achtereenvolgens de volgende commando's gegeven:
Image -> Adjust - Levels RGB met waarden 0, 1, 200 (trek de schuifjes naar het bergje toe)
Image -> Adjust - Auto Color
Image -> Adjust -> Levels Blue: 30, 1.2, 255 (wordt ie blauwer van)
Filter -> Unsharp Mask (vaak afgekort tot USM) met waarden 70%, 0.9 pixel, 6 levels (om hem scherper te maken).

Wat kun je doen om te bereiken wat je wilt?
- Zet de camera op de Av stand (de camera kiest zelf een passende sluitertijd). Klein getal = grote lensopening = veel licht = weinig scherptediepte (het gebied dat scherp is is dus klein). Groot getal = kleine lensopening = weinig licht (dus langere sluitertijd nodig) = grote scherptediepte.
- Zet de AutoFocus op alleen het middelste punt
- veel, heel veel oefenen!

Succes!
Laatst gewijzigd door 1 op fokkedeboer, in totaal 18 keer gewijzigd.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Fokke zou je de foto weg willen halen en pas willen plaatsen na goedkeuring van de topicstarter. Zoals je (misschien nog niet) weet is het niet toegestaan om foto's te plaatsen in het topic van een ander zonder toestemming van de topicstarter. Dit om teleurstellingen te voorkomen.

mvg,
Frank
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Je hebt gelijk Frank... ik dacht alleen dat het in een "mijn eerste foto" forum niet zo heel erg zou zijn.

Excuses, Gerrit! Hoort hier niet zo (en dat wist ik).
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Het is ook niet erg, als je het eerst maar ff vraagt. ;)

Maar je wist dat het niet mocht? Dat wordt een ban, mannetje. :twisted:

mvg,
Frank
GeeBee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2005 21:53
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Regels zijn regels!

Maar ik vindt dit helemaal niet erg hoor, ik heb tenslotte een vraag gesteld waar die foto bij hoort en als er mensen creatief mee omgaan vindt ik dat prima en ik houd wel van spontane reacties.

Een ieder die gereageert heeft op mijn post, Bedankt.
Ik blijf open staan voor tips en wijze lessen.

Grts, Gerrit
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Kijk, als je het niet erg vind, kan ik hem weer terugzetten natuurlijk!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
GeeBee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2005 21:53
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

fokkedeboer schreefCOLONKijk, als je het niet erg vind, kan ik hem weer terugzetten natuurlijk!
Van mij mag dat.

Gerrit
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Is ie dan weer!

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32458[/img]

En Frank, een ban??? Ik weet je te vinden! :twisted:




:wink: :wink:
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar