Dierenpark Born

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Gisteren een canon 75-300 F4-5.6 zonderbeeldstabilisator te leen, deze is al een paar jaar oud.
Dus vandaag naar dierenpark even geweest. Tijdstip 17:30 uur
Ik heb alles uit de hand gefotografeerd, was wel erg lastig dus volgende keer statief mee.

Zelf wil ik binnen een paar weken de canon EF-S 55-250 mm F/4-5.6 met beeldstabilisator kopen.
Dit ter aanvulling op mijn kitlens 18-55mm.

Alle tips zijn welkom.

1. Afbeelding

TV, 1/200, F5.0, iso 400

2.Afbeelding

Tv, 1/200, F4.5, iso 400

3. Afbeelding

Tv, 1/500, F10, iso 400

4. Afbeelding

4.Tv, 1/250, F5.0, iso 400

5. Afbeelding

5. Tv, 1/200, F5.0, iso 400

6. Afbeelding

Tv, 1/500, F7.1, iso 800
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Tja, wat moet ik zeggen?
Wildenthousiast wordt ik niet als ik de eerste foto's zie.

Wat was je eigen verwachting van het bezoek aan het dierenpark?

Buiten het technische aspect, probeer ook op de kleine details te letten. In de eerste foto had je misschien even moeten wachten totdat het beestje de takjes voorbij was.
De tweede en de derde had je misschien niet moeten maken. Bij nummer 2 fotografeer je recht omlaag en zoals je het nu doet is het weinig spannend. Op de derde zit je met een gruwelijk afleidend net in de achtergrond. (in de eerste trouwens ook met dat hek)

Je kunt natuurlijk niet alles naar je hand zetten in een dierentuin. Maar voor een mooie foto, probeer een goede plek uit te zoeken en heb geduld. Je kunt het beest niet daar krijgen waar je het hebben wilt, daar moet je op wachten.
Bij de parkieten en pappegaai is het alweer wat makkelijker. Deze zijn zo klein en hebben van vogel tot achtergrond een erg grote afstand waardoor deze mooi zacht is. Dan heb je niet zoveel last van het hek.
Maar over het algemeen; heb geduld. En als het niet naar je zin is, maak dan de foto niet. En als het beest niet mee wil werken, dan kan dat betekenen dat je nog vaak terug moet :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

over het algemeen is het mooier als je dieren op 'ooghoogte' fotografeert.
in een dierentuin is het vaak wel lastig om dieren zodanig op de foto te krijgen, dat niet te zien is dat ze in de dierentuin zitten.
Oftewel, vaak zijn er storende factoren als hekwerk en gaas.
foto 4 en 5 komen wat dat betreft al meer in de buurt van hetgeen ik een betere foto vind.

neem de tijd om een mooie foto te maken, heb geduld voor een mooie pose van een dier als het kan.
en gebruik een monopod of andere steun als dat kan.
Naast bovenstaande feedback mis ik ook wat scherpte in je foto's. Mogelijk dat je dat in de nabewerking nog wat kan rechttrekken (naverscherpen voor uploaden).
hoop dat je wat met het commentaar kan :wink:

ps: de 55-250 is een uitstekende aanvulling van je gear en zeer geschikt voor de dierentuin !
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Ga wel mee in het commentaar van mijn voorgangers. Foto 4 en 5 zijn al in de goede richting al missen ze wel iets scherpte. Foto 5 zouik zelf in portrait hebben genomen zodat ook de staart van de parkiet er helemaal op staat. Wordt nu afgesneden.

Bij het maken van de foto's let ook goed op waar je de focus legt. Bijvoorbeeld foto 2 lijkt wel of de focus op de grond ligt er niet op de vos. Bij foto 4 zou ik zelf niet zo snel op F10 schieten maar eerder richting F5. Dan heb je mogelijk een wat rustigere achtergrond en zie je het gaas van het hek niet of nauwelijks meer. Bij 4 en 5 zou ik dan weer voor een iets kleiner diafragma gaan om iets meer scherpte in het dier te krijgen. Scherpte diepte is nu vrij klein waardoor niet veel scherp is.

Ik zou zelf niet snel met een statief naar de dierentuin gaan. Je bent vaak te laat waardoor je helemaal snel dingen mist en misschien helemaal zonder foto's thuis komt. Probeer gewoon goed op je settings te letten. Zeker bij beweging van de dieren en je eigen beweging als je op 300mm bent ingezoomd. Verder is de 55-250mm een prachtige lens voor gebruik in de dierentuin en helpt de IS voor dieren die wat meer stil zitten.

Gewoon blijven oefenen dan zie je vanzelf dat het steeds beter gaat en de resultaten steeds mooier :)
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Bedankt voor jullie tips.
Ik ga er zeker wat mee doen.
Ik vond het moeiljk om met deze lens fotos te maken. Ook ik vond ze niet zo scherp daarvoor wilde ik jullie reactie. Gelukkig ga ik nu beter en kritischer kijken naar fotos. En ook meer letten op de settings. Volgende keer statief en mijn binnenkort nieuwe lens. En deze geef ik terug.
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Ik denk dat je wat beter op je sluitertijd moet letten, fotografeer eens in TV mode en zet je sluitertijd eens op 1/250 of 1/320
Met dit soort zoom lenzen moet je zorgen dat als je uit de hand schiet dat je sluitertijd overeenkomt met het aantal mm om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Dus als je op 250mm schiet moet je sluitertijd minimaal 1/250 zijn het liefst iets hoger 1/320.

Ik zie dat hier en daar je sluitertijd toch iets te lang was, ik weet niet op hoeveel mm je hier geschoten hebt maar ik gok volledig ingezoomd.
Door net niet helemaal volledig in te zoomen worden de foto's vaak ook nog wat beter, het kan zijn dat volledig ingezoomd de lens wat soft word. (sommige lenzen hebben daar last van)

Probeer het maar eens ;)
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

zeker moet je op je sluitertijd letten maar voor dierentuin zou ik altijd kiezen voor AV voorkeuze van 3.5 of 4 tot 4.5.
dit zorgt vaak voor een vage achtergrond (zodat hekken en andere obstakels verdwijnen) en je onderwerp loskomt van de achtergrond.
daarnaast is het soms donker in dierentuinen door begroeiing, groter diafragma geeft meer licht.
Door een groter diafragma gaat je sluitertijd vanzelf wat hoger. En dan je ISO aanpassen zodat je sluitertijden acceptabel worden.
zet je toestel ook op AIservo zodat de AF blijft focussen bij bewegende dieren.
ruwe stelregel inderdaad: sluitertijd ongeveer gelijk houden aan brandpuntsafstand
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Ik noemde de TV stand eigenlijk om te testen of het echt aan de lens ligt, maar inderdaad in AV kan het ook en creatief gezien is dat ook beter, ben ik helemaal met je eens.
Maar met de ISO gaan stoeien in dit geval is eigenlijk een ruis test ;)
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Mwah, overdag op 600 of 800 ISO moet eigenlijk nog wel makkelijk kunnen zonder vervelende ruis. En met nabewerken in RAW kan je ook nog veel herstellen indien nodig
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Hoi
Ik heb op stand Tv gefotografeerd. En gelet dat ik sluitertijd inderdaad op 1/320 had. Maar vak knipperde diafragma waardoor sluitertijd moest terugzetten naar 1/200 en iso verhogen. Het scherpstellen op het oog van het dier bij volledig inzoomen vind ik moeilijk daar ik ga trillen. Ikga eens proberen op Av en dan diafragma open o f4 of 5.0. Focusstand op Ai servo. Eens kijken of dat beter lukt. Maar mijn insteek was beweging op stand Tv en proberen tijd rond 1/320 of 1/500. Maar was ook donker. Bedankt voor tips. Daar kan ik van leren.
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Vooral bij dieren in de dierentuin is het altijd wel prettig om wat minder achtergrond te zien. Dan is AV gewoon prettiger. Mocht je dan eens genoeg licht hebben is het ook niet erg om naar een sluitertijd te gaan van 1/2000 bijvoorbeeld. Dan hou je nog steeds die rustige achtergrond.

Gebruik je TV gaat je diafragma dicht bij genoeg licht en wordt je achtergrond druk of te aanwezig waardoor je mogelijk weer snel ziet dat het een dier in de dierentuin is. Omdat je in eens dat stuk hek op de foto hebt.

Zelf ben ik soms ook lui en zet ik ook ISO gewoon even op auto als ik met AV schiet. Met de meeste Lenzen kijkt de camera dan naar de hoeveelheid mm-ers en probeert dan wel vast te houden aan de 200mm ~ 1/200ste qua sluitertijd etc. Misschien in het begin wel even makkelijk dat je op iets minder hoef te letten en na wat foto's hem weer van auto iso afhaalt.
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Bedankt voor de tips.
Ik ga weer aan de slag binnenkort.
Blijven oefenen dat is mijn motto nu.
En foto's blijven posten, dan krijg je nuttige tips en gaat het misschien de goede kant op.
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Die onscherpte van die 75-300 komt mij maar al te bekend voor (vooral vanaf 200). Daar kan jij niets aan doen, dat zit echt in de lens. Staat ie bekend om. Met de 55-250 zal je veel meer scherpte kunnen halen. Zegt overigens niet dat je geen mono/tripod hoeft te gebruiken. Dat is altijd een goede tip :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar