Dagje Valkenburg

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Foto's gemaakt met mijn nieuwe canon 600D, kitlens 18-55mm Die ik pas heb.
Ik zet ze op dit forum om er van te leren
Mocht ik iets niet goed doen dan verneem ik het graag ben nog een lerende leek.

1. Afbeelding

Progr: AV, F/8.0, 1/400, iso 100, beeldeffect: S, focus: One Shoot, Focuspunt: Handm, Meetmethode: meervlaks

2.Afbeelding

Progr: AV, F/5.6, 1/250, iso 100, beeldeffect: S, focus: One Shoot, Focuspunt: Handm, Meetmethode: meervlaks

3.Afbeelding

Progr: AV, F/9.0, 1/60, iso 100, beeldeffect: S, focus: One Shoot, Focuspunt: Handm, Meetmethode: meervlaks

4.Afbeelding

Progr: AV, F/9.0, 1/20, iso 100, beeldeffect: S, focus: One Shoot, Focuspunt: Handm, Meetmethode: meervlaks

5.Afbeelding

Progr: AV, F/9.0, 1/125, iso 100, beeldeffect: S, focus: One Shoot, Focuspunt: Handm, Meetmethode: meervlaks

6. Afbeelding

Progr: AV, F/9.0, 1/125, iso 100, beeldeffect: S, focus: One Shoot, Focuspunt: Handm, Meetmethode: meervlaks

Bedankt voor al jullie tips
Het waren een van mijn eerste foto's
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Allereerst al knap dat je niet op de Automaat hebt geknipt.

Kijkend naar je instellingen heb je meestal een vrij klein diafragma gebruikt.
Kan, met name als je veel scherpte van voor naar achter wilt.
Zoals op de foto met de beek en de molen.

Bij die foto met het beeld en ingang heb je echter geen diepte nodig maar je gebruikt toch F9.
Je sluitertijd wordt daardoor onnodig lang (1/20). Zonder stabilisatie had ie waarschijnlijk meer bewogen geweest. Als je bijv 5.6 had gebruikt had je sluitertijd veiliger geweest.

Bewegende voorwerpen fotograferen is al lastig als je de basis beheerst. Zou ik nog even mee wachten.

Dan over compositie;
"Rommel" voor in beeld, zoals op 2, wordt zelden gewaardeerd.
En probeer je onderwerpen eens uit het midden van de foto te halen, zoals de molen.
Dat maakt het geheel vaak wat interessanter. Kijk bij gelegenheid maar eens naar informatie oover de regel van derden.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Leuk te zien en dat je lekker aan de slag bent met fotograferen.

Mijn suggesties:
Foto 1:
- Links een klein stukje eraf croppen (huisje + arm?).
- Even de horizon rechtzetten.
- Voor de compositie (die nu centraal is) zou je kunnen kijken om het net zo te doen als bij foto 6, waar je vrouw/vriendin niet in het midden staat maar op 1/3
Foto 2:
- Ben bang dat je van deze rommelige foto niet veel kan maken. Takken, hek, berg zand. Allemaal afleiding van ik denk het leuke watertje wat je erop wilde zetten
Foto 3:
- Deze is ook centraal, maar heeft wel een soort van doorkijkje wat best leuk is. Toch kun je een doorkijkje hebben en de regel van derden hanteren
- Hij mist scherpte. Wellicht een takje wat roet in het eten gooide? Een kleine f-getal en focus op haar gezicht zou denk ik mooier geweest zijn
Foto 4:
- Waarschijnlijk bewegingsonscherpte doordat je sluitertijd maar 1/20 was. Uit de hand schieten van stilstaande onderwerpen heeft vaak toch wel een sluitertijd van 1/80 minimaal nodig (afhankelijk van diverse factoren hoor)
Foto 5:
- Bewegende onderwerpen... sluitertijd een stuk sneller nodig. Ik zie dat je 1/125 hebt geprobeert (al sneller dan de andere foto's), maar zal nog een stuk sneller nodig hebben. 1/300, 1/500 , 1/800 of nog sneller. Ook weer afhankelijk van factoren en bijv. of je toch nog wel beweging in de foto wil zien
Foto 6:
- Mijn favoriet uit deze serie. Scherpte zit aardig goed. Compositie ook. Leuke lijnen door de brug. Prima kleuren. Als je f/5.6 of lager had gebruikt dan was je vrouw/vriendin er beter uit gekomen / de achtergrond mooier weggevaagd geweest

Succes met je volgende foto's!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Thx voor de tips.
Hier ga ik de volgende keer mee aan de slag.
De positieve reacties geeft de burger moed.
Het is ook wat hier wordt gezegd, blijven oefenen.
Af en toe denk ik zal ik de fotos erop zetten, maak ik me niet te belachelijk.

Maar ik denk dan dat ik er alleen maar wijzer van wordt..

Nogmaals bedankt voor de moeite en de tips
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Die gedachte, dat je je belachelijk maakt, moet snel heel snel verdringen. Hoe dacht je dat meesten hier zijn begonnen? ;)
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Hoe meer je goed leest wat je verbeterpunten kunnen zijn en daar iets mee doet, hoe sneller je zult leren. Daar is niks belachelijks aan. Ik weet nog goed dat ik het in het begin ook heel griezelig vond om foto's te plaatsen. Maar de meeste mensen hier willen je graag helpen en daar kun je ongelooflijk veel aan hebben.
De foto van de dame op de brug, de derde, vind ik het leukst. Je hebt veel takken op deze foto wat het vaak wat rommelig maakt, maar het deel waar je de nadruk wilt hebben - denk ik, het gezicht van de vrouw - is vrij en krijgt daardoor automatisch de meeste aandacht. Leuk!

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Thx nogmaals
Ik ben er nu van overtuigd om te blijven plaatsen en daar iets mee te doen.
Klasse dit forum.
Canon 600D kitlens 18-55mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar