Eeste nachtfoto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Hoi,
Ik ben sinds een week in het bezit van de canon 600D met kitlens 18-55mm.
Na veel leeswerk, betreffende de handleiding en info over fotografie (via dit forum) ben ik al driftig aan het experimenteren geslagen met het fotgraferen van mijn vogels.
Maar nachtfoto's maken vind ik ook erg mooi, vandaar dat ik gisteren wat foto's heb gemaakt.
Ik hoop dat ik voldoende info erbij heb gedaan.

Alle tips zijn welkom daar in nog in de kinderschoenen sta van fotograferen. Ik wist niet of ik ze zou plaatsen maar ik dacht dat ik er alleen maar wijzer van kan worden.

De foto's zijn gemaakt met mijn canon 600d en kitlens 18-55mm. Programmakeuze: AV . Beeldstabilisator van de lens: UIT FOCUS lens: AF

1. Afbeelding

F/4,5 / 6" / witbalans: AWB / EV -2/3 / ISO: 100 / beeldeffect: S (standaard) / focus: ONE SHOT/ Focuspunt: middelste (handm) / Meetmethode: meervlaks/ beeldkw. 18M

2. Afbeelding

F/9 / 4" / witbalans: AWB / EV -1/3 / ISO: 400 / beeldeffect: S (standaard) / focus: ONE SHOT/ Focuspunt: middelste (handm) / Meetmethode: meervlaks/ beeldkw. 18M

3. Afbeelding

F/9 / 3"2 / witbalans: AWB / EV -1/3 / ISO: 400 / beeldeffect: S (standaard) / focus: ONE SHOT/ Focuspunt: middelste (handm) / Meetmethode: spot/ beeldkw. 18M

4. Afbeelding

F/9 / 25" / witbalans: AWB / EV -1/3 / ISO: 200 / beeldeffect: S (standaard) / focus: ONE SHOT/ Focuspunt: middelste (handm) / Meetmethode: spot/ beeldkw. 18M

5. Afbeelding

F/7,1 / 2"5 / witbalans: AWB / EV +2/3 / ISO: 400 / beeldeffect: S (standaard) / focus: ONE SHOT/ Focuspunt: middelste (handm) / Meetmethode: meervlaks/ beeldkw. 18M

6. Afbeelding

F/10 / 15" / witbalans: AWB / EV -1/3 / ISO: 200 / beeldeffect: S (standaard) / focus: ONE SHOT/ Focuspunt: middelste (handm) / Meetmethode: meervlaks/ beeldkw. 18M
Laatst gewijzigd door 1 op jhmjongen, in totaal 19 keer gewijzigd.
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Helemaal niet verkeerd voor een eerste keer!
Bij een volgende keer aub even je foto's een nummer geven, is makkelijker voor reacties.

4 en 6 zijn als foto het meest interessant om naar te kijken. Gezien 6 had je 5 weg kunnen laten.
2 en 3 is ook teveel van hetzelfde.
De eerste met de boom prominent in beeld en voor je onderwerp... mmwoah..
neem wat meer tijd voor compositi, onderwerp loopt niet weg tenslotte.

In het algemeen mogen ze net wat donkerder uitgevoerd worden.
En de kleurtint zit aan de iets te warme kant. Probeer ter plekke een goede handmatige kleurtemperatuur te kiezen.
Of pas dit achteraf aan bij de bewerking. Beste in RAW, maar ook in jpg is daar nog wel wat speelruimte voor.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

@ frank64, ik heb net inderdaad de nummers voor de foto's gezet. Heb je gelijk in is makkelijker
bedankt voor de tips, ik zal er de volgende keer wat mee proberen te doen. bij foto1 had ik de overbelichting van de lamp die op het gebouw scheen. En wist ik niet of dit als erg storend wordt ervaren. Maar de keuze van diafragma , scherpte etc . is dat goed. Of moet ik nog andere instellingen proberen.

alvast bedankt voor de tips
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Scherpte is best in orde.
Het overbelichte is niet altijd te voorkomen en ook niet altijd storend. Maar gezien de lucht had je best wat minder kunnen belichten.
Nu is het meer een schemer dan een nachtfoto.

Behalve dat je hier en daar wel erg lang belicht, zijn instellingen natuurlijk altijd anders, dus geen standaarden voor.
je hebt gewisseld met de ISO zie ik. Over het algemeen kun je net zo goed 100 iso gebruiken en eventueel wat langer belichten.
Weet niet of je dat al gedaan hebt, maar zet eventueel voor langere sluitertijden je ruisreductie uit in de instellingen.
Als het echt donker is of je onderwerp weinig contrast heeft ga over op handmatige ipv auto focus.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

@ frank64, blij dat de scherpte goed is. Inderdaad niet aan gedacht om de foto 1. nog iets donkerder te nemen.
vaak ben je de instellingen aan het veranderen of maak je een foto met de instellingen van de vorige. Ik moet me aanwennen om alles te controleren.
maar dat zal dadelijks steeds beter gaan, nu moet je aan zoveel dingen denken aan het begin.

Ik heb inderdaad in het begin bij alles de iso op 100 gezet maar dan kreeg ik toch nog onderbelichting vandaar hogere iso waarden

Ik zal kijken of ik inderdaad de ruisreductie kan vinden en die eens uit te zetten.

En inderdaad eens proberen op handmatig focus.

Ik vindt het nog erg moeilijk om te kijken waar ik bij landschap en deze foto's om het focuspunt te bepalen. Moet ik nu alleen het middelste punt of alle 9 de punten instellen.
En waarop stel je dan precies scherp?

Bedankt voor de positieve reactie dat geeft de burger weer moed om verder te gaan.

groetjes John
Canon 600D kitlens 18-55mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar