Feedback gevraagd over mijn eerste landschap/natuur foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Filip b
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2011 12:35

Vorige vrijdag op pad geweest om een poging te doen Nieuwerkerken in de ochtend vast te leggen.
Hierbij 2 foto's waarvan ik graag feedback over had gehad.Ze zijn beide wat bewerkt en vraag me af of het niet 'teveel van het goede' is.
Alvast bedankt voor het kijken.

Groeten,

Filip

42488

42487

Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Goed bezig!
Mijn voorkeur gaat uit naar foto 2.
Op foto 1 mis ik een beetje het onderwerp, ik weet ik niet echt waar ik moet kijken.
Foto 2 is een prima landschapsfoto. De trekkersporen links vooraan zou ik weghouden.

'Teveel van het goede' kan ik niet ontdekken.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Bij de eerste mis ik scherpte (waarschijnlijk omdat je uit de hand hebt geschoten met 1/60) en inderdaad ook een onderwerp.
Wel scherp zonder onderwerp zou dus nog steeds geen oplossing zijn...

De tweede vind ik vooral interessant omdat je goed kan zien waar de zon al op het veld "is geweest" ivm het meer groen zijn.
Trekkersporen zouden wat mij betreft inderdaad weg mogen.

Vraag: Waarom schiet je met ISO 320?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Filip, probeer in een foto een duidelijk onderwerp (blikvanger) te hebben of laat iets zien wat jou aanzette om deze foto te maken.
Nr 1 vind ik dan wat te druk en zonder duidelijke blikvanger (het paadje gaat nergems heen)
Nr 2 geeft wat meer overzicht van het landschap, maar alweer zonder duidelijk onderwerp voor mij.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Filip b
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2011 12:35

ISO 320 was in de tweede foto eigenlijk niet de bedoeling.Ik was zo aan het proberen een degelijke foto te maken dat ik in al mijn euforie de basisinstellingen vergat.
Dus bij de volgende poging:
-statief meenemen
-beter rondkijken en rustiger werken
-minder maar betere foto's nemen (want dat is waar we voor gaan)

Bedankt voor jullie medewerking!


Groeten,

Filip
Anoniem 3

Ik meende me te herinneren dat ik op een cursusdag bij TomCanon, ja je onthoudt nog eens wat.... :wink:, te horen kreeg dat ISO 160, 320, 640 etc, scherpere beelden op zou leveren dan ISO 200, 400, 800.
Na even googelen kwam ik het volgende tegen:

So, if the 160-multiple ISOs are not the native ones, why are they cleaner, and how are they derived? Well, it is correct that the 125-multiple ISOs are the noisiest because they are derived by a digital exposure push. ISO 125 is actually ISO 100 with a 1/3 stop digital exposure push, ISO 250 is ISO 200 with a 1/3 stop digital exposure push, etc. However, the 160-multiple ISOs are actually the cleanest not because they are "native", but because they are a result of a digital exposure pull. This pull brings down the exposure of the entire image, and hides much of the noise that would be visible at the next higher ISO. ISO 160 is the cleanest because it is the native ISO 200 with a 1/3 stop digital exposure pull, yielding even less noise. ISO 320 is actually ISO 400, with a 1/3 stop exposure pull, etc."

Interesting theory altough I would love some electronical engineer to poke at this theory... just to be sure!


Misschien dat dit wat scherper licht in de duisternis brengt of dat Tom zelf nog even kan reageren?

Zo gek was die ISO 320 instelling van TS dus niet.

O ja, over feedback gesproken.....
De eerste zegt met niet zoveel. Een beetje berijpte wildernis, meer niet.
De tweede vind ik een stuk beter, zij het dat ik een stuk van de onderkant zou knippen, zodat de horizon meer op ongeveer 1/3 van de onderzijde van de foto zou komen. Dat komt tevens de weidsheid ten goede.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

@telescoop verwar je niet scherpte met ruis? Native ISO is weer een heel ander topic denk ik...
Tjonge wat is dit forum traag ... Heb al een update gemist omdat ik te snel verder keek..
Apple fan, Canon volger...
Anoniem 3

wibo53 schreefCOLON@telescoop verwar je niet scherpte met ruis? Native ISO is weer een heel ander topic denk ik...
Tjonge wat is dit forum traag ... Heb al een update gemist omdat ik te snel verder keek..
Je hebt 2x gelijk, maar hoe meer ruis, des te meer onscherpte toch? Of ben ik nu helemaal 'van het padje?'
Het viel me alleen op omdat TS die ISO 320 had gebruikt....
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

En ik vroeg er specifiek om omdat een fotograaf mij ooit vertelde dat ISO 320 minder ruis oplevert omdat het in de stappen van 160 zat... wat Gabriël nu dus ook aanhaalt.
Fabel of feit...
Ik hoopte dat Filip het wist omdat hij het gebruikt...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Filip b
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2011 12:35

Sorry Dave,maar Filip wist het niet. :oops:
Ik was van mening:hoe lager je ISO waarde,hoe minder ruis.
Maar nu ik het verhaal van telescoop lees krijg ik er een andere kijk op.De moeite waard om me is in te verdiepen.
Al bij al,toch weer veel bijgeleerd.Waarvoor dank.

Groeten,

Filip
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

De tweede foto is de beste uit je serie, zou inderdaad ook een stukje van de onderkant croppen, zoals eerder aangegeven.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Jammer dat feedbak zich vooral richt op de iso en ander technisch geneuzel terwijl je m.i. beter eerst probeert een mooi plaatje te maken: een gemiddelde kijker buiten dit (of elk ander) forum ligt echt niet wakker van een pixeltje ruis meer of minder. In het licht van een mooi plaatje, zou je een volgende keer eens kunnen te proberen een echt onderwerp in de foto te krijgen. Een landschapsfoto heeft meestal 2 ingrediënten: een onderwerp en een kijklijn. Beide vind ik niet meteen terug in je plaat: daardoor ga ik dolen met mijn ogen en vind ik een foto al snel een kiekje. Daarna helpt het vaak het onderwerp op de gulden snede zetten. Heb je dat voor elkaar zou kun je kunnen proberen een kijklijn te gebruiken om de aandacht van de kijker naar je onderwerp te leiden. Hiervoor kun je de ingredienten van het landschap moeten gebruiken, maar kan ook middels een mooie lichtval o.i.d. het pad op foto 1 is er zo een, of de lijnen in de akker.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

mmk heeft zeker een punt daar.
Ik realiseer me in ieder geval dat een mooie foto diverse componenten nodig heeft om mooi te worden.
Als de foto een enorm interessant onderwerp heeft, dan hoeft het niet erg te zijn als er technisch iets niet helemaal "klopt".
En anders gezegd: Als een foto totaal oninteressant is, dan blijft dit zo ook al is hij technisch perfect.

Doel is natuurlijk om beide goed te krijgen en daarvoor is dit forum denk ik...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Zeker. Beide zijn belangrijk. Persoonlijk vind ik het gevoel dat de foto overbrengt het belangrijkst en dat wordt m.i. vooral door het beeld bepaald. Technisch moet het gewoon goed zijn natuurlijk, imperfectie mag niet storend worden. Het is allemaal nogal subjectief natuurlijk. Wat ik niet vind storen, kan een ander helemaal gek maken. Ieder zijn ding :). Ik vind het alleen wel jammer dat de honger naar technische perfectie het plaatje op de tweede plaats zet, terwijl het m.i. andersom zou moeten zijn. Bedenk je daarbij vooral voor wie je het plaatje maakt.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar