Nachtfoto experiment

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Graag jullie feedback.

Heb uit diverse foto's met diverse settings deze gekozen om jullie te laten zien.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden...
En zie uit naar tips, zoals: De meeste heb ik op ISO100 geschoten, zou hogere ISO bij deze lange sluitertijden beter zijn en waarom?

-1-
Afbeelding
10sec
f/7.1
ISO 400
24.0 mm
Manual focus

-2-
Afbeelding
15sec
f/7.1
ISO 100
24.0 mm
Manual focus

-3-
Afbeelding
15sec
f/25.0
ISO 100
50.0 mm
Auto focus

-4-
Afbeelding
15sec
f/25.0
ISO 100
55.0 mm
Auto focus
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Dave, ik kan je de site van Nando aanraden met tips en trucs.
Nachtfotografie js een vak apart en het is erg leuk om te doen.
Kijk eens op http://www.nandoonline.com/?cat=7" onclick="window.open(this.href);return false;
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
A3 A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 271
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2006 20:34
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Dave,

Een experiment zo je aangeeft.
Wat tips:
Bij nachtfotografie Iso zo laag mogelijk, minder ruis en betere doortekening in de donkere delen.
Vanaf statief, maar dat heb je al gedaan
F waarde rond de 8.0, waarden van f25, hebben geen enkele zin, de beste resultaten van je objectief zullen behaald worden tussen 7,1 en 11.0
Als je autofocus werkt, zou ik die lekker gebruiken, in het donker is het voor jou ook moeilijk te zie of je manualfocus goed staat.
Verder zijn de foto's donker, je sluiter langer open laten zal je betere resultaten geven.

Je kan ook meerder foto's maken met verschillend belichtingen, en deze samenvoegen (HDR) je donkere delen krijgen meer licht, en je lichte delen minder, dus je balans zal beter worden, en de foto uiteindelijk meer richting je eigen waarneming van het moment gaan.

De foto's gemaakt op f7.1 vind ik de beste.

succes.
Canon 5DMIII en EOS-R | Tamron 24-70 2.8Di VC USD | Tamron 70-200 2.8Di VC USD| Sigma 150-600mm F/5-6.3 DG OS HSM Contemporary |Canon 100mm Macro 2.8 | Canon 50mm 1.4 |

http://www.a3afotografie.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

A3 A schreefCOLONBij nachtfotografie Iso zo laag mogelijk, minder ruis en betere doortekening in de donkere delen.
Vanaf statief, maar dat heb je al gedaan
F waarde rond de 8.0, waarden van f25, hebben geen enkele zin, de beste resultaten van je objectief zullen behaald worden tussen 7,1 en 11.0
Als je autofocus werkt, zou ik die lekker gebruiken, in het donker is het voor jou ook moeilijk te zie of je manualfocus goed staat.
Verder zijn de foto's donker, je sluiter langer open laten zal je betere resultaten geven.
dat is toch echt helemaal afhankelijk van wat je in de avond of de nacht op de foto wilt zetten.
als je de sterrenhemel wilt fotograferen dan moet je ISO juist omhoog, zo hoog mogelijk, ruisonderdrukking van de camera uitzetten, diafragma zo groot (klein getal) mogelijk om zoveel mogelijk licht te vangen.
De witbalans moet (euhm, wordt geadviseerd) om die ook aan te passen naar 3200 K.
Autofocus 's nacht uitzetten, werkt vaak niet omdat het contrast (ook afhankelijk wat je op de plaat gaat zetten natuurlijk) te weinig is. Beter handmatig scherpstellen, bijv. met behulp van LifeView (inzoomen)

Als je de maan wilt fotograferen is het juist weer wél beter om je diafragma omhoog te schroeven naar 8 of iets hoger en je ISO op 100.

Zet je een gebouw (statisch) op de foto, ISO op 100, diafragma op 8 of iets hoger, (f/22 geeft vaak mooiere sterretjes van verlichting zoals je op de foto van Dave kan zien).
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Dank voor jullie feedback, daar kan ik iets mee.
De site van Nando heb ik in het vizier :)

Wat meer info over het experiment:
Foto 1+2:
Heb een ministatief gebruikt, zo laag mogelijk bij de grond.
Ik wilde met name de schaduw van de boom op de oude muur vastleggen.
De boom in herfstkleuren wilde ik er ook bij hebben zowel voor kleur als dat je ziet waar de schaduw vandaan kwam.
Het licht komt overigens van een lantaarnpaal achter me.
Zelf denk ik dat foto 2 dit het mooist weergeeft.

Foto 3+4:
Geen statief, maar een paaltje langs de kade.
Hier wilde ik met name de herhaling in de punten van het gebouw en de lampen in verschillende kleuren op de foto hebben.
F/25 heb ik inderdaad expres gedaan omdat ik de lampen als sterren op de foto wilde hebben
Heb 2 verschillende voorgronden gekozen en 1x met en 1x zonder Heijmans omdat die behoorlijk de aandacht trok.
Ondanks ISO100 toch best veel ruis, waar denk ik niet veel aan te doen is 's-nachts?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Wat mij het meeste opvalt: Er mist scherpte bij 3 en 4...
De sterretjes van de lichten zijn wel leuk.

Bij 1 en 2 zijn de kleuren opzich mooi, maar verder zegt het mij niks...
Niet echt een onderwerp.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Michiel,

Dank voor je reactie.

Bij 1+2 is er enkel de oude muur als experiment inderdaad. Binnenkort ga ik eens experimenteren met HDR. Eerst inlezen :)
Bij 3+4 overheerst de ruis inderdaad. Weet niet of ik dat beter had kunnen doen (het was immers pikdonker).
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Voor mijn gevoel is de belichting bij 1 en 2 te lang om nacht sfeer te krijgen. Zie verschil in luchtaanval met 3
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Je bedoeld het verschil in zwarte lucht en rood/roze lucht?
Sluitertijden zijn 15sec en bij de 1e 10sec
Foto 1+2 zijn later gemaakt dan 3+4...
Maar wellicht een wolk die het wat roder maakt?
Of het komt door de lantaarnpaal achter me...

Foto 2 vond ik aardig "nachtelijk"
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar