3 Nachtfotos

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik had de maan al wel eens erop gezet (wat niet echt goed gaat met mijn lenzen).
Ben behoorlijk fan van luchtfoto's zoals jullie waarschijnlijk weten.

Dus dacht ik... een luchtfoto met sterren en de maan....

Ben benieuwd wat jullie van deze vinden:

-1-
Afbeelding

-2-
Afbeelding

-3-
Afbeelding

Bij deze laatste twijfel ik of ik een stuk van de onderkant af moet croppen (zodat de loods en rookpijpje eraf gaan)...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Sis'ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 08:03
WoonplaatsCOLON Weert

Staat de maan er niet een beetje overbelicht op ?
Het zou mooi zijn als er een enigszins structuur van de oppervlak te zien zou zijn.
Grtz, Jack
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik denk ook dat je, om de maan meer als maan te krijgen, een veel donkerder foto moet hebben. Voor de wolken moet je dan misschien weer meer licht hebben. Ik heb zulke foto's ook vaker geprobeerd te maken en ik ben er nooit onderuit gekomen om er eentje uit minstens twee foto's samen te stellen.....

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Leuk idee! De eerste foto vind ik het mooist. De structuur van de wolken is goed aanwezig. Bij het maken van een foto van de maan merk je pas hoeveel licht hij reflecteert. Als je de maan goed belicht, zijn de sterren niet goed zichtbaar en wanneer je de sterren goed zichtbaar hebt, is de maan overbelicht.
Misschien een idee om met HDR te werken? Eén foto van een goed belichte maan, één foto van goed belichte sterren en één van goed belichte wolken. Daarna samenvoegen tot een geheel.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Maan overbelicht, klopt.
Ik vond het wel iets SF-achtigs hebben wat ik wel mooi vind.
Met name de flare erbij trok me aan.
En inderdaad, de eerste is niet voor niets de eerste :)

Maar het idee om met HDR iets te gaan doen lijkt me ook leuk!
Heb ik nog nooit gedaan, dus zal me erin moeten gaan verdiepen.
Bedankt voor jullie feedback!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

wat wil je op de foto zetten, de maan, de sterren, of een combi ?
als je alleen de sterrenhemel op de plaat wil zetten, kies dan liefst voor een maanloze avond of nacht, in elk geval een avond waar zo min mogelijk maan te zien is. De maan geeft veel licht af en zorgt er dus voor dat de sterren minder goed zichtbaar zijn.
kies een zo donker mogelijke plek, hoge ISO, belichten max. 30 sec. per foto.

wil je de maan op de foto zetten, kies dan ook niet voor een volle maan maar voor de halve maan of een sikkeltje. Kies liefst ook een wat bewolkte avond. Zo krijg je de beste resultaten.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

In deze ging het me primair om de wolken en de sterren, maar zag de maan als extra.
Overbelicht kan mooi zijn dacht ik, vandaar de langere sluitertijd.
Had ook wat foto's gemaakt op 3200 ISO, maar die stand had net zo goed niet op mijn camera hoeven te zitten zeg maar :)

Normaal gebruik ik 1/100 voor de maan, maar dan zie je de wolken en de sterren niet.
Met de kerst een Tamron 70-300 lens, dus dan zal de maan zeker weer aan de beurt komen....
HDR lijkt me leuk om te proberen, dus dat gaat wel gebeuren.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

De maan met sterren op de foto zetten, èn dan ook nog structuur van de maan zichtbaar, is schier onmogelijk. Ook met samenvoegen van meerdere beelden is het alles behalve realistisch te krijgen. De maan geeft gewoonweg zoveel licht dat het contrast met de donkere lucht teveel is. Bovendien levert de maan zoveel strooilicht dat de omgeving van de maan overstraalt wordt.
Wil je de maan met detail in de hemel goed fotograferen, zonder direct een zwarte lucht te krijgen? Ga dan naar de schemering. In dat geval is het licht van de maan beter in balans met de omgeving met mooiere beelden als resultaat.

Zorg bij foto's van de maan voor een aantrekkelijke voorgrond. Een maan alleen, samen met een paar sterren is niet echt interessant. Laat de omgeving meespelen en je krijgt veel interessantere platen. Zo heb ik vanmorgen ook een foto met de maan in beeld gemaakt (kijk daarvoor in mijn blog) en ik kan zo al zeggen dat zonder omgeving de foto niet de moeite waard was geweest.

Succes met je experimenten.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Nando,

Dank voor je reactie.
Heb je foto "De maan en stadlichten verlichten de wolken in de lucht." gezien en begrijp wat je bedoeld.
Ik denk ook dat je minimaal iets extra's nodig hebt om het interessant te maken en perspectief te geven.
Zo dacht ik aan wolken + sterren + maan, maar de voorgrond kan natuurlijk ook gebouwen, bomen of iets anders op de aarde zijn.

Experimenteren zal ik zeker...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar