The puppet paddo

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Heel veel foto's gemaakt vandaag in het bos.
80% verwijderd omdat ze niet scherp waren :(

Hierbij 5 stuks waar in ieder geval scherpte in te vinden is :)
Ben benieuwd wat jullie van de composities en het geheel denken...

-1-

41982

-2-

41983

-3-

41984

-4-

41985

-5-

41986

Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ze worden wel beter. Ik vraag me alleen af of je wel bewust op een bepaald punt scherp stelt, of dat je gewoon 'op de gok' schiet in de hoop dat er een scherpe paddo tussen zit. Je onderwerpen komen wel losser van de achtergrond te staan.
Daarnaast mis ik consistentie in de manier van croppen. Elke plaat heeft een andere afmeting.
De webdraden had ik weggehaald voordat ik de foto zou hebben gemaakt.

Groet!
Dward
Anoniem 3

Smaken verschillen, gelukkig.
Ik vind de vijfde de leukste, juist vanwege die draden.
Het lijkt of het paddenstoeltje door die kabels overeind gehouden wordt.
Goed gezien.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Dward schreefCOLONZe worden wel beter. Ik vraag me alleen af of je wel bewust op een bepaald punt scherp stelt, of dat je gewoon 'op de gok' schiet in de hoop dat er een scherpe paddo tussen zit. Je onderwerpen komen wel losser van de achtergrond te staan.
Daarnaast mis ik consistentie in de manier van croppen. Elke plaat heeft een andere afmeting.
De webdraden had ik weggehaald voordat ik de foto zou hebben gemaakt.

Groet!
Dward
Dank voor je feedback

Klopt, je hebt gelijk. Op dit moment maak ik wat meer foto's en "gok" nog wat op de scherpte.
De ene keer probeer ik de focus op de rand van de paddenstoel te leggen en de andere keer op de bovenkant.
Toch lukt het me vaak niet om hem echt goed te krijgen, waarschijnlijk omdat ik stoei met F3.5 - F5.6 en de sluitertijd omdat ik uit de hand schiet.
Wellicht moet ik toch mijn ministatiefje eens meenemen, maar ik denk dat ik in het bos niet snel de ondergrond mee ga krijgen om het statiefje goed te laten staan...

Croppen ben ik ook mee aan het stoeien, vierkant, of juist op de lijnen die LR zo handig aangeeft. Dus daar moet ik inderdaad nog consistent in gaan worden.

De webdraadjes had ik zoals Gabriël ook aangeeft expres laten zitten, want toen ik hem zeg leek het dat deze de paddo op zijn plek hield.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Hoi Dave,
Wat Dward ook al aangeeft: waarom maak je elke foto anders van afmeting ??
Dat geeft al extra onrust in je serie. Ik zie hier 5 foto's allemaal anders van formaat (1024 x 861 , 985 x 900 , 1024 x 679 , 1023 x 574 , 595 x 899pixels). Dit heeft niets met croppen te maken maar naar welk formaat dat je verkleint. Gewoon altijd naar 1024 pixels aan de langste zijde verkleinen.

"Op dit moment maak ik wat meer foto's en "gok" nog wat op de scherpte.
De ene keer probeer ik de focus op de rand van de paddenstoel te leggen en de andere keer op de bovenkant"

Dit is natuurlijk ook niet bevorderlijk om geslaagde foto's te verkrijgen. Je stelt scherp op het punt dat scherp hoort te zijn. Heel simpel.
Je kunt dat dmv autofocus of handmatig (al dan niet met live view). Diafragma instellen naar gelang de scherptediepte die je wilt (en daarmee samenhangend een meer of minder egale bg). Sluitertijd maakt niet uit, je moet gewoon zorgen dat je camera stil/stabiel staat of ligt. De paddenstoelen bewegen niet of lopen niet weg. Dus sluitertijd zou best bv 1 seconde kunnen zijn.
Bepaal je compositie ook al (ongeveer) bij het maken van de foto. In 'landschap' fotograferen en er thuis een 'portret' (staande) of vierkante foto van maken zou ik vermijden.

Hup, weer aan de gang met alle tips :wink: .

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Thx voor de feedback+tips Jan.
Gaat me zeker een keer echt lukken.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vind noch de belichting nog de focus OK, maar wat compositie betreft gaat mijn voorkeur uit naar de laatste opname.

Gr. Henriëtte
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar