Opeens in mijn achtertuin...

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JAM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2012 16:15
WoonplaatsCOLON Enschede

Tja, vanmiddag zat er opeens een (havik) Sperwer in mijn tuin. Snel de camera gepakt, de 70-300 erop en naar het raam geslopen...
1). Foto door het raam
Afbeelding

2). Toch maar eens naar buiten dan..
Afbeelding

3). Eens kijken of ik nog een betere compositie kan vinden, stukje de tuin ingelopen.
Afbeelding

Het gekke is dat de eerste foto verreweg de mooiste kleuren heeft. De witbalans heb ik hier aangepast door de veren van de Havik als wit te kiezen. Doe ik dit voor de beide andere foto's dan krijg ik een heel onwerkelijke kleurzweem.

Echter het grootste probleem is dat ik toch wel wat scherpte mis. Nou is de 70-300 niet de scherpste maar had toch meer verwacht. Verder heb ik de automaat gebruikt (P) om zo snel mogelijk plaatjes te kunnen schieten. Achteraf gezien had ik toch graag een langere sluitertijd en een kleinere ISO waarde willen hebben (minder ruis), tja jammer!

Voor de duidelijkheid, ik heb de plaatjes een stuk ge-cropped en in de nabewerking vooral een ruisfilter gebruikt.

Graag commentaar!

-Jaap-
Laatst gewijzigd door 1 op JAM, in totaal 3 keer gewijzigd.
Wijsheid komt met de jaren.... Ik wacht rustig af!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

JAM schreefCOLON Achteraf gezien had ik toch graag een langere sluitertijd en een kleinere ISO waarde willen hebben (minder ruis), tja jammer!
Je had (met dit objectief en licht) weinig andere keus aan de EXIF van de foto's te zien:

Foto 1 1/200 sec, f/5.6, ISO 3200

Foto 2 1/320 sec, f/6.3, ISO 3200

Foto 3 1/320 sec, f/6.3, ISO 3200
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Misschien jammer dat je niet helemaal tevreden bent met de foto's maar alleen de waarneming is toch ook al wat waard . . . toch ?
Overigens denk ik dat dit een Sperwer en geen Havik is.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Leuke foto,s.
Dit is mij vorig jaar ook overkomen. Doordat de mussen in mijn heg ineens heel veel lawaai produceerden keek ik naar buiten en zag dat een roofvogel in mij tuin was neergestreken.
Overigens ben ik er bijna zeker van dat het geen Havik maar een Sperwer is.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
JAM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2012 16:15
WoonplaatsCOLON Enschede

Tja, ik zie nu ook dat het een Sperwer is, in onze vogelboeken zag ik plaatjes van een sperwer met roodbruine borstveren, deze is veel grijzer en leek meer op het plaatje van de Havik. Nu nog eens goed gekeken en zie ik dat snavel etc. och beter bij de sperwer past.

Overigens ben ik best blij met de natuur in mijn achtertuin en het feit dat ik er leuke plaatjes van heb kunnen maken! De merel die daar opgepeuzeld wordt zal daar wel anders over gedacht hebben.
Wijsheid komt met de jaren.... Ik wacht rustig af!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

De eerste foto kijkt voor mij het beste, omdat in de andere twee teveel op de voorgrond "in de weg zit".
De tweede toont echt "dit is van mij"
De derde is wat luguber, maar daardoor wel een krachtige foto.

Gezien het feit dat je erg snel moest zijn zeker niet verkeerd!
Zo'n beest heeft zijn eigen agenda en heeft totaal maling aan de jouwe, dus prima moment gepakt.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

lastige momenten altijd, je bent er (bijna) niet op voorbereid, je wilt snel zijn, staan alle instellingen goed, zit het beest er nog steeds, hoe kom ik het meest dichtbij zonder dat hij me ziet en wegvliegt :mrgreen: herkenbaar hoor.
foto 1 vind ik ook de beste uit je serie omdat de sperwer hier het mooist te zien is.
en voor de rest, mooi gevangen !
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Prachtig moment, en ik denk dat je heel tevreden mag zijn met deze opnames. Het is toch een zaak van heel snel handelen en ik vind dat je alles er behoorlijk scherp op gekregen hebt.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Jeetje!! Gaaf !! Zoiets wil ik ook in mijn eigen tuin. :) Ik vind de eerste foto ook meteen de mooiste/beste.

Gr. Henriëtte
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar