Paars bloemetje

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi,

Wat had ik kunnen doen om deze foto mooier te krijgen?

41439

Exif gegevens:
Brandpuntsafstand: 55 mm
Sluitersnelheid: 1/125 sec
F-nummer: F/5.6
ISO gevoeligheidsnorm: 100
Witbalans: Automatisch
Belichtingsprogramma: Diafragma
Belichtingscompensatie: 0 EV
Meetmodus: Patroon
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

een iets hogerstandpunt innemen zodat de achtergrond in geheel uit roen bestond ipv een stukaandachtvragende hemel bovenin.
dan de hoofdbloem nog iets naar links en hij wordt al een stuk beter.
de draad tussen de bloemen kan wat toevoegen, maar zou ik in dit geval weghalen
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Standpunt hoger - denk ik de volgende keer aan, nu maar gecropt
Hoofdbloem verder naar links - check
Spinnedraadje weg - PS is je vriend, check

Hoe is hij zo:

41440

Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Minder dan de originele.
Te krap in het jasje en helemaal centraal.
Was nu ook weer niet de bedoeling met stukje naar links.. Hihi

Vaak is in de praktijk overdoen trouwens veel leerzamer dan achteraf knutselen om het er op te laten lijken.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Frank,

Dank voor je feedback en tijd om me vooruit te helpen.
Overdoen lijkt me ook het beste... wellicht dit weekend nog eens terug gaan inderdaad.

In de tussentijd toch nog even met PS gestoeid.
Foto is aan de bovenkant natuurlijk niet mooi geworden, maar ben benieuwd of dit meer de richting was wat je bedoelde...

41442

Had ik wellicht ook beter F/8 kunnen kiezen om het linker bloemetje scherper te krijgen?
Of beter F/3.5 op de hoofdbloem?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Yep, zo staat ie wel lekker.
Diafragma is lastig adviseren.
Met groter diafragme worden de bloemetjes achterin misschien nog alleen hinderlijke gekleude vlekjes..
En met kleiner diafragme wordt die ene idd wel scherper, maar worden ze in de achtergrond misschien net weer te aanwezig. Gewoon even uitproberen ter plekke uitproberen en achteraf bekijken.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Anoniem 4

Wel Dave, je bent zelf al tot de conclusie gekomen dat deze foto geen topper is.
Een paar zaken vallen op. De achtergrond is niet echt mooi, onrustig, afleidend.
De witte vlek bovenin (lucht zou ik het niet meer durven noemen) knalt eruit en trekt alle aandacht weg van het onderwerp.
De plaats van het onderwerp in de foto is niet ideaal. Een paar tips voor verbetering.
- probeer grote contrastverschillen (witte lucht, bloem) te voorkomen; ook de belichting wordt nadelig beïnvloed
- probeer een bloem te vinden die zoveel mogelijk vrij staat van andere bloemen, takken, bladeren (wegretoucheren is vaak lastig)
- neem bij het maken van de opname voldoende ruimte om het onderwerp om achteraf beter te kunnen kadreren
Een rustiger achtergrond krijg door voldoende afstand van het onderwerp en een grote diafragmaopening (klein getal).
Met een crop-camera heb je daarvoor minder speling dan met een full frame.
Bij deze foto had je gerust omhoog kunnen gaan met je ISO om bij dezelfde sluitertijd een grotere diafragmaopening te kunnen gebruiken.
Als je zoals hier twee bloemen fotografeert, probeer ze dan niet allebei scherp te krijgen, tenzij ze exact op gelijke afstand staan, want dat gaat altijd ten koste van de ander.
Voor de kijker schieten de ogen dan afwisselend van de één naar de ander en dat geeft onrust.
Heb je er één scherp en de ander onscherper, dan blikt de kijker eerst naar de scherpe om die rustig te bekijken om daarna naar de ander te glijden.
Qua compositie is het bij bloemen ook niet verkeerd om een vierkante uitsnede te maken, soms mag iets ook best centraal staan, niks mis mee.
Nog even over de belichting: meet eerst het hele beeld en daarna het hoofdonderwerp, kijk of het verschil daartussen niet te groot is.
Maak een proefopname en kijk op je histogram of je links (schaduwen) of rechts (lichten) niet clipt, dwz hoge waarden die tegen de kant op klimmen.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt bij een volgende poging. Gewoon veel proberen en van fouten leren. Wie geen fouten maakt leert niet en boekt geen vooruitgang.
Ik maak nog steeds fouten. Gaat het echt mis dan kun je er altijd nog een artistieke impressie van maken met Photoshop. :lol:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=41443" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Dave,
Het is nog niet zo lang geleden dat ikzelf erg zat te stoeien met de vraag 'hoe krijg ik zo'n bloemetjes er nou smakelijk erop?'
Dus vanuit dat oogpunt probeer ik te reageren...
- al heb je het zelf misschien niet in de gaten maar er zit al zeker groei in je foto's :D
- je bekijkt veel foto's, je reageert, je probeert en bent niet bang voor kritiek en tips
- een van de dingen die ik zelf heb moeten afleren is om teveel zaken in 1 foto te willen proppen :oops:
- begin eens met 1 bloem in de tuin (bijvoorbeeld), zet die midden in het gras in een vaasje op een ding zoals een kliko (min of meer ooghoogte), en ga dan vanuit diverse standpunten, met je diafragma en belichting werken. Foto's maken kost immers niks. De beste pik je eruit en kijk in de exif wat wel of niet werkt
- op een gegeven moment heb je het trucje door en dan kan je met meer dan 1 bloemetje gaan werken. :D
- ik leer het meeste van dingen die NIET goed gaan. :roll:

Gr Anita
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ik vind met name de achtergrond te druk naast de algenoemde verbeteringen en tips.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Besluit: Dit weekend ga ik nog eens terug (in mijn eentje) om het opnieuw te proberen
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Anoniem 3

O ja, Gerard bedankt voor de mooie bewerking
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

ehm... ja inderdaad dat had ik er best bij mogen zeggen.
Dank Gerard
En dank voor de herinnering Gabriël.

De tips neem ik zeker mee bij de herkansing!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Anoniem 4

Dank voor de bedankjes. Het was maar spielerei, daar oefen ik mee en ontwikkel ik mijn vaardigheden in/met Photoshop. Een mens moet uitdagingen hebben nu het beklimmen van de K2 er niet meer in zit. :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Als de K2 er niet meer in zit...
Dan zou je nog altijd de Jungfrau of de Titlis kunnen proberen in Zwitserland.

:)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Anoniem 4

Ik had het over een uitdaging niet over een vakantiewandeling. :mrgreen:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar