Wat mis ik op deze foto.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Er is iets met deze foto waarvan ik denk bij het bekijken, wat is er nu mis mee.
Iemand enige richtlijnen?

1

37997

T =1/500, F 5.6, Iso 100, Brandpunt 24 mm
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het kleine boompje/struikje in het midden en het pad belemmert de "doorkijk".
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Akumal

Struiken/ bomen zijn te hard verscherpt. Wellicht de hooglichten teveel getemperd, het e.e.a. komt wat grijzig over.
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

Het grootste probleem is misschien wel dat de foto in keihard daglicht is gemaakt; het is dan heel moeilijk om een interessante of sfeervolle foto te maken als er qua compositie/onderwerp/ niet veel gebeurt. En dit is uiteraard met alle respect bedoeld. Probeer het eens gedurende het zogeheten magic hour; het moment in de ochtend en avond wanneer het licht zachter en mooier is. Check http://www.golden-hour.com/" onclick="window.open(this.href);return false; om te bepalen wanneer dat is. Wel vroeg opstaan in de zomer... :)
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
Anoniem 4

Wat mist deze foto, spanning en pit.
Om te beginnen ligt de horizon vrij centraal in de foto. Verplaats die iets en je foto wordt al wat spannender.
Hier is de wolkenlucht best de moeite waard, dus daar zou ik niet in snijden.
De voorgrond daarentegen kan wel wat missen, die is niet zo interessant.
De bomen links die zijn wat aan de donkere kant en kunnen hier en daar iets lichter.
De belangrijkste winst geeft een verhoging van het contrast, daardoor krijg je ook meer doortekening in de lucht.
Voeg dan ook nog wat saturatie toe en de foto wordt meteen minder flets.
Kijk, dit bedoel ik
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=37999" onclick="window.open(this.href);return false;
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Illuminatus schreefCOLONKijk, dit bedoel ik
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=37999" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan het bestand niet openen, helaas

Verder allen bedankt voor de tips
Akumal

Dit is de foto van Illuminatus.

Afbeelding
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Akumal schreefCOLONDit is de foto van Illuminatus
Zo die is een stuk opgeknapt. Ga ik ook eens uitproberen.
'kWeet niet waarom ik de link niet kan openen met PSE10
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

@Illuminatus

Ik kan je bewerking aardig benaderen, maar de lucht krijg ik niet zo sprekend. Heb je daar nog iets anders op toegepast?
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

wat wilde je laten zien met deze foto?
de lucht, de bomen, het heide gebied.

Nu zit je qua horizon inderdaad precies in het midden. maar ook de bomen links en rechts zijn bijna gelijk.
waardoor je helemaal naar het midden van het beeld wordt getrokken en daar staat dan niks bijzonders.

Kies dus een ander standpunt uit loop naar links of rechts en neem een hoge of een lage standpunt voor je foto.

Mooie luchten kun je ook heel natuurlijk krijgen met behulp van een polorisatie filter.
heb er zelf ook een en dan knalt de lucht met de wolken echt mooier op de foto.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

mark.beniers schreefCOLON Mooie luchten kun je ook heel natuurlijk krijgen met behulp van een polorisatie filter.
Het gaat nu over een bestaande foto en hoe deze verbeterd kan worden en dus ook mooiere luchten.

Ella36
Anoniem 4

Om de foto te kunnen zien, hoef je er alleen maar op te klikken, dan wordt hij gewoon in de browser geopend.
Dus daar heb je PSE 10 niet voor nodig.
Voor de lucht heb ik ook niet meer gedaan dan het contrast vergroten, wat verhelderen van de hooglichten en iets meer saturatie.
Het is gewoon een kwestie van ervaring, dus gewoon veel experimenteren, maar pas op voor overdrijving.
Werk altijd vanuit het origineel (liefst RAW). Pas op het laatst omzetten naar Jpeg, omdat iedere keer opslaan in Jpeg compressieverlies geeft.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar