Eerste keer paddenstoelen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Zo vandaag eindelijk even een uurtje vrij kunnen maken om wat paddenstoelen vast te leggen. Naar mijn idee en smaak geen verkeerde poging maar ben benieuwd naar jullie idee daar over.

01

33318

02

33319

03

33320

04

33321

05

33322

06

33323

07

33324

Arie_Radijssie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2009 23:04
WoonplaatsCOLON Nederland

Op zich wel leuke platen, maar je kan zien dat je geflitst hebt, foto 3 komt wat mij betreft het best uit de bus

gr. Arjan
Ik hoop dat ik oud genoeg word om echt veel te fotograferen, hier op dit forum kan ik alvast ontzettend veel leren!!!!!
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Bedankt voor je reactie. Heb inderdaad geflitst maar indirect. Flitsen was nodig omdat het sochtens vroeg was. En ik geen statief of iets bij me had.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Leuke serie.

Vind de platen wel wat aan de gele kant. Mss met je witbalans spelen.
Ook is de bg cq voorgrond bij veel platen wat te druk.
Vanaf foto 5 heb je een mooi laag standpunt gekozen.

Gr. Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

leuke platen,
knap van Arjan dat ie had gezien dat je geflitst hebt! (niet gezien.. :oops:)
mooie lage standpunten (bijna bij elke foto) ..
wel de achtergronden wat druk en ook de voorgrond.. meestal vind ik het juist wel iets hebben omdat het gewoon zo is, klaar.. maar vaker ook wel te druk zeg maar.. ;)
keep up te good work! :D

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

De wit balans bewust op bewolkt gezet voor de wat gele look. De gedachte was de geel bruine kleur van de herfst pas er wel bij.. En krijg ik net wat meer sfeer in de foto. Daarom dus een wat geele foto.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Dave, misschien gooi ik nu de knuppel wel in het hoenderhok maar als je wilt gooi hem maar terug :wink:
Ik kan wel gaan zeggen dat ik het geslaagde foto's vind of helemaal niet reageren, maar daar heb jij ook niet veel aan.
Als ik je 'beste' foto moet aanwijzen zeg ik nr. 05.
Je maakt een serie over paddenstoelen en op deze foto zie je inderdaad duidelijk een paddo. Bij al je andere foto's overheerst de 'rommel' er omheen. Bij je laatste foto is de bovenste helft zwart, dat vind ik in ieder geval niet mooi.

Daarom: zoek eens naar paddenstoelen die (bijna) vrij staan of leg minimaal erg storende dingen (zoals de tak bij foto 1) even opzij.
Dan de noodzaak om te flitsen. Paddenstoelen staan vaak in het bos, dus donkere omgeving en ook het weer werkt niet altijd mee. Toch is het beste tijdstip voor deze foto's de ochtend. Overdag als de zon schijnt maakt het er niet beter op.
Je kunt de ISO omhoog draaien (maar liever ook niet te veel), open diafragma voor meer licht (maar dat betekent wel een beperkte scherptediepte), maar je komt bijna altijd uit op langere sluitertijden. Uit de hand zal dus geen goede foto opleveren. Je hebt dus ondersteuning nodig. Dat hoeft geen statief te zijn. Altijd meenemen: een stuk plastic om zelf op te liggen en voor onder je camera een 'rijstzak'. Dit kan ook je fototas, mos, opgevouwen trui of jas ed zijn.

Ik vraag me overigens ook af of dat 'jullie' ook naar foto's kijken van anderen op dit forum waar paddenstoelen getoond worden. Wat vindt je daar dan van (zowel van de 'betere' als 'slechtere' foto's) en reageer daar dan op of stel daar vragen over. Samen komen we verder, toch . . ?

Ik hoop dat je begrijpt dat ik je verder wil helpen. Reageren en vragen staat vrij.

Gr. Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Jumper schreefCOLON Ik vraag me overigens ook af of dat 'jullie' ook naar foto's kijken van anderen op dit forum waar paddenstoelen getoond worden. Wat vindt je daar dan van (zowel van de 'betere' als 'slechtere' foto's) en reageer daar dan op of stel daar vragen over. Samen komen we verder, toch . . ?

Ik hoop dat je begrijpt dat ik je verder wil helpen. Reageren en vragen staat vrij.

:D
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Jumper schreefCOLONDave, misschien gooi ik nu de knuppel wel in het hoenderhok maar als je wilt gooi hem maar terug :wink:
Ik kan wel gaan zeggen dat ik het geslaagde foto's vind of helemaal niet reageren, maar daar heb jij ook niet veel aan.
Als ik je 'beste' foto moet aanwijzen zeg ik nr. 05.
Je maakt een serie over paddenstoelen en op deze foto zie je inderdaad duidelijk een paddo. Bij al je andere foto's overheerst de 'rommel' er omheen. Bij je laatste foto is de bovenste helft zwart, dat vind ik in ieder geval niet mooi.

Daarom: zoek eens naar paddenstoelen die (bijna) vrij staan of leg minimaal erg storende dingen (zoals de tak bij foto 1) even opzij.
Dan de noodzaak om te flitsen. Paddenstoelen staan vaak in het bos, dus donkere omgeving en ook het weer werkt niet altijd mee. Toch is het beste tijdstip voor deze foto's de ochtend. Overdag als de zon schijnt maakt het er niet beter op.
Je kunt de ISO omhoog draaien (maar liever ook niet te veel), open diafragma voor meer licht (maar dat betekent wel een beperkte scherptediepte), maar je komt bijna altijd uit op langere sluitertijden. Uit de hand zal dus geen goede foto opleveren. Je hebt dus ondersteuning nodig. Dat hoeft geen statief te zijn. Altijd meenemen: een stuk plastic om zelf op te liggen en voor onder je camera een 'rijstzak'. Dit kan ook je fototas, mos, opgevouwen trui of jas ed zijn.

Ik vraag me overigens ook af of dat 'jullie' ook naar foto's kijken van anderen op dit forum waar paddenstoelen getoond worden. Wat vindt je daar dan van (zowel van de 'betere' als 'slechtere' foto's) en reageer daar dan op of stel daar vragen over. Samen komen we verder, toch . . ?

Ik hoop dat je begrijpt dat ik je verder wil helpen. Reageren en vragen staat vrij.

Gr. Jan
Bedankt voor je reactie. Natuurlijk sta ik hier voor open ik vraag om feedback om er weer van te kunnen leren. De storende elementen op de achtergrond vond ik ook erg lastig. maar had toen nog niet het idee dat het zn erge invloed op me foto had.

Betreft mijn instellingen en het besluit te flitsen zal ik eens wat mee gaan doen. Dat sochtens de beste tijd was leek mij zelf ook, maar dat flitsen niet zo handig was had ik nog niet door. maar in combi met een hogere iso langere sluitertijd en een groot diafragma op een rijst zak vind ik nog het proberen waard. een stukje plastic om op de liggen had ik al bij me zelfs een kleine zaklamp om vanonder een beetje bij te lichten ook. Verder had ik ook een schaar bij me om wat gras weg te knippen rond om de paddenstoelen.

Toch bedankt voor je reactie als er iemand nog verder tips heeft ga ik deze zondag mee nemen in me 2 de poging.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ik ben het eens met Jan (jumper) met zijn reactie over jouw serie paddenstoelen. En als je toch zeker weet dat je dit soort foto's in wat donkere omgeving gaat maken zou ik je toch adviseren om eens een statief mee te nemen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar