Feedback gevraagd voor weerfoto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Wjans92
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2011 17:02
WoonplaatsCOLON Homoet

Hallo allemaal!,

Ik ben al 3 jaar lang erg actief in de weerfotografie. Ik heb al erg veel foto's gemaakt (maak er enkele duizenden per jaar), maar vooral het onderwerp staat bij mij centraal. Het onderwerp waar het om gaat moet er zo goed mogelijk op staan, soms zijn het zeldzame wolkenformaties, of wil je juist de agressiviteit ervan vastleggen. Helaas gaat hierdoor regelmatig in de belichting iets fout en is het nogal schipperen met de instellingen. Ik heb de instellingen bij de foto's gezet, maar wellicht hebben jullie betere tips? Ook zet ik er een korte uitleg bij, bij de foto's om jullie te laten weten waarom ik bepaalde instellingen heb gebruikt, misschien is soms mijn denkwijze niet helemaal correct, dus sta open voor tips!

Ook wil ik graag weten of het op gebied van compositie beter kan. Zoals ik al aangaf: in de weerfotografie staat het onderwerp centraal. Echter wil ik nu de foto's ook maken met een goede compositie om me toch te kunnen onderscheiden in alle andere weerfoto's die dagelijks voorbij komen. Hiervoor heb ik van enkele foto's het origineel en de uitgeknipte versie. Uiteraard mag er op elke foto commentaar worden gegeven op het gebied van compositie of belichting ;)

Alle foto's zijn verkleint tot een maximale breedte van 800 pixels, ivm een beperkte bandbreedte ben ik helaas niet in staat de orginelen ergens anders te uploaden.

Alvast bedankt!

Foto 1:
Camera+lens: Canon EOS 500D + EF-S 18-55
Datum: 20 mei 2012 (20:55 uur -- natuurlijke schemer+duisternis bui)
Belichtingstijd: 0,5 seconde
Diafragma: F/8.
ISO: 100
Brandpunt: 18mm

Op deze foto is een panorama van een rolwolk te zien voor een onweerslijn. Ik heb hier F/8. gebruikt om detail van de lucht te houden (de grillige structuur rechtsboven). Ondanks de schemer en de duister van de bui heb ik een ISO-waarde van 100 gebruikt, omdat ik mijn camera toch op een statief had staan en ik zo min mogelijk ruis in de foto's wil hebben.

Afbeelding


Foto 2:
Camera+lens: Canon EOS 500D + EF-S 18-55
Datum: 6 augustus 2012 (21:05 uur -- tijdens zonsondergang in de schaduw van de bui)
Belichtingstijd: 1/200 seconde
Diafragma: F/8.
ISO: 100
Brandpunt: 51mm

op deze foto is de stijgende kolom van een supercell te zien. Dit is een zeldzaam type onweer dat niet vaak voorkomt in Nederland. Ik heb hier de foto staand genomen omdat ik ten eerste de gehele stijgstroom op de foto wilde hebben en omdat ik dacht dat de grens tussen schaduw en zonlicht er het beste op stond. ook hier heb ik F/8. gebruikt om enig detail in de contouren en diepteverschil te houden.

Afbeelding

Foto 3:
Camera+lens: Canon EOS 500D + EF-S 18-55
Datum: 2 augustus 2012 (01:33 uur -- zwaar nachtelijk onweer)
Belichtingstijd: 10 seconde
Diafragma: F/11.
ISO: 100
Brandpunt: 28mm

De foto spreekt voor zich. Het ging hier om een zeer actieve onweersbui met zeker 40 verticale ontladingen per minuut, vandaar de sluitertijd van 10 sec (anders vallen er mogelijk teveel ontladingen over elkaar heen). ISO 100 is voor zo min mogelijk ruis en F/11. heb ik gedaan om de details van de ontlading vast te kunnen leggen (zijtakken).

Afbeelding

Foto 4:
Camera+lens: Canon EOS 500D + EF-S 18-55
Datum: 11 juli 2012 (Om 21:51 uur -- tijdens zonsondergang)
Belichtingstijd: 1/40
Diafragma: F/8.
ISO: 100
Brandpunt: 18mm

Op deze foto zijn zogehete 'aambeelden' te zien. Dit zijn grote uitgewaaide buienkoppen die vaak erg fraai zijn. Deze, eigenlijk typisch maartse buien, vielen midden in juli en zagen er in combinatie met de ondergaande zon er fantastisch uit. Het punt bij deze foto is de belichting. Ik ben hier puur voor de kleur van de buienkappen gegaan, ook heb ik nauwelijks rekening gehouden met de compositie. Daardoor is de ondergrond wat donker uitgevallen, ik weet niet hoe ik dit kan tegengaan (ook met het maken van video's vind ik dit erg lastig!!).

Afbeelding

Ik hoop dat jullie wat kunnen met deze beelden. Dit is slechts een zeer kleine greep uit mijn collectie, maar om bijna alle foto's hier neer te zetten is ook weer zoiets :P Mochten jullie nog verdere info nodig hebben, laat het maar weten!

Groeten,

Wilfred Janssen
-- It's all about being in the right place at the right time --

Twitter: https://twitter.com/Wjans92
Weerstation Homoet: http://www.hetweeractueel.nl/weer/homoet/actueel/
Anoniem 3

Ik ben het meest onder de indruk van de eerste.
Indrukwekkend hoe je deze wolk heb kunnen vastleggen.
Misschien, maar dat is muggenzifterij, dat je het lichte gedeelte links op de foto weg had kunnen snijden. Het leidt m.i. de aandacht af van de rolwolk.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind ze heel fijn om naar te kijken. En jouw uitleg maakt het af. Je laat echt de dynamiek van het weer zien. Schitterend!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Wat een prachtige foto's. Fantastisch.
De natuur kan mooi zijn. En jij hebt die schitterend vastgelegd.

Adviezen? Ja, zo doorgaan .......
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Prachtige foto's!
Om de donkere voorgrond op te lossen kun je in photoshop met layers en maskers werken. Wel heb je een foto van de voorgrond nodig die lichter is. (Als je in RAW schiet is dit zelfs achteraf nog te doen)

groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Zo zeg, wat een mooie opnames. Die 1e is voor mij ook de topper: Geweldig!
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Mooie foto's. Lekker binnenkomen zo.

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Mooie foto's! Die rolwolk vind ik echt super vastgelegd.
Feedback die ik kan geven?: Ga zo door, dit smaakt naar meer!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Wjans92
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2011 17:02
WoonplaatsCOLON Homoet

Bedankt allemaal voor de reacties :D Had eerlijk gezegd meer opbouwende feedback verwacht, maar dit is ook leuk om te horen van mensen die op een andere manier met fotografie bezig zijn als ik :)

Wilfred
-- It's all about being in the right place at the right time --

Twitter: https://twitter.com/Wjans92
Weerstation Homoet: http://www.hetweeractueel.nl/weer/homoet/actueel/
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Wjan92
Ik kan maar een ding zeggen.
wauw
Ook fijn dat je precies er bij verteld hoe je de foto gemaakt heb met de instellingen is erg fijn
daar leer je (ik voornamelijk) heel erg veel van.
vooral dat je bijna alles op Diafragma F/8. doet dat zou ik zelf nooit gedaan hebben
ik weet dat F/8. de sweet spot is maar ik gooi normaal bijna altijd het diafragma helemaal open voor zoveel mogelijk licht.

En de foto's
Vooral foto 1 is heel(3x) erg mooi
foto 2 is links wel erg donker en daardoor het minste.
terwijl het rechter deel weer heel erg mooi is.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Mooie foto's en dito commentaar. Mijn verbeterpunt zou zijn dat je autobracketing gaat toepassen. Je camera is zo in te stellen dat je drie opnames achter elkaar kan maken met drie verschillende belichtingen van -2 t/m +2. Je krijgt dan bijvoorbeeld opnames van 0, -2 en +2. Zie je handleiding. Deze drie opnames kan je dan blenden in PS of vergelijkbaar programma. Je krijgt dan zowel detail in je voorgrond als in de lucht. Nadeel is dat je behoorlijk ervaren moet zijn in PS om de blendingen mooi natuurlijk te krijgen.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Wjans92
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2011 17:02
WoonplaatsCOLON Homoet

Bedankt voor de tip!

Dat is toch ongeveer hetzelfde als foto's in HDR nemen? Over het algemeen ben ik daar niet echt fan van, maar als dat de oplossing kan zijn voor hele donkere voorgronden, dan ga ik het ongetwijfeld eens goed voor zitten.

Groeten Wilfred
-- It's all about being in the right place at the right time --

Twitter: https://twitter.com/Wjans92
Weerstation Homoet: http://www.hetweeractueel.nl/weer/homoet/actueel/
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Wilfred het is wel HDR maar dan zonder de "beruchte"software als Photomatix. Als je het goed onder de knie hebt komen dit soort belendingen heel natuurlijk over. Mocht je er echt werk van willen maken dan moet je hier eens kijken: http://www.outdoorexposurephoto.com/ind ... &Itemid=59" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb die tutorials "Digital Workflow (New) And Extending Dynamic Range Set" gekocht en is zeker een aanrader. Succes ermee

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar