Voor & Na

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Git
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2011 09:27
WoonplaatsCOLON Ekeren
CONTACTCOLON

Ik heb net met behulp van de Lightroom tutorial app een foto bewerkt die we vorig jaar getrokken hebben in Bretagne.
Ikzelf ben redelijk tevreden van het resultaat maar had graag jullie commentaar gekregen:
- is het niet te overdreven?
- te paars?
- ...

1. Voor
Afbeelding
Sunset by GitVG, on Flickr

2. Na
Afbeelding
Sunset by GitVG, on Flickr

Bedankt om te kijken!
Groetjes,
Git
Canon 60D | EF-S 18-135MM F3.5-5.6 IS | EF 50MM F/1.8 | Flickr
“The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera.” ― Dorothea Lange
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2011 14:45

Persoonlijk vind ik foto 1 mooier. De kleuren in 2 zijn voor mij (maar da's subjectief) inderdaad te paars.
En wat heb je met de horizon gedaan in 2? Scheef gezet? Lijkt het wel op nl
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wel grappig om te zien dat in de bewerkte foto de bootjes opeens anders liggen. Heb je de kijkpositie naar rechts versleept? Is dat een nieuwe optie in de meest recente versie van LR?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Persoonlijk vind ik de kleuren op de eerste foto ook lekkerder kijken, gewoon natuurlijker. Het blauw wordt mij persoonlijk te paars.
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik vind de bewerking van foto 2 ook te paars

Sowieso zijn het twee totaal verschillende foto's dus de titel van dit topic klopt niet helemaal...
Gebruikers-avatar
Git
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2011 09:27
WoonplaatsCOLON Ekeren
CONTACTCOLON

Schaamrood op mijn wangen :oops:

Met snel te zijn heb ik de verkeerde originele foto genomen :?

Hier de correcte voor en na (kan mijn originele bericht niet meer aanpassen, kan dit?):

1. Voor
Afbeelding
Sunset by GitVG, on Flickr

2. Na
Afbeelding
Sunset by GitVG, on Flickr

Al bedankt van de commentaren, begin hem zelf ook wat te paars te vinden. Volgende keer iets minder enthousiast zijn :lol: !

Groetjes,
Git
Canon 60D | EF-S 18-135MM F3.5-5.6 IS | EF 50MM F/1.8 | Flickr
“The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera.” ― Dorothea Lange
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Wat voor nabewerkingen heb je allemaal uitgevoerd?
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Ik vind de oranje en paarse tinten juist wel prettig. Misschien wat minder verzadiging, maar de tonen op zich smaken me wel.
Ik stoor me alleen aan het wat te grote (lokale) contrast op de voorgrond, en het feit dat de foto scheef staat.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
Git
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2011 09:27
WoonplaatsCOLON Ekeren
CONTACTCOLON

Apist0 bedankt voor je commentaar ... toch fijn te horen dat toch iemand de foto kan waarderen :-).

Wat rechttrekken betreft daar moet ik me nog wat in verdiepen :-) ... maar oefening baart kunst zegt men hé :-).
Canon 60D | EF-S 18-135MM F3.5-5.6 IS | EF 50MM F/1.8 | Flickr
“The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera.” ― Dorothea Lange
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Het is denk ik vooral een kwestie van smaak. De eerste komt wat natuurlijker over qua kleuren. De kleuren van de bewerkte versie vind ik wel mooi maar zijn minder natuurlijk maar zeker niet te extreem in mijn ogen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Git
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2011 09:27
WoonplaatsCOLON Ekeren
CONTACTCOLON

@Mictchel: ik heb de tutorial van lightroom die je als app voor de iPad kan downloaden gevolgd ... wat het exact allemaal was weet ik niet meer maar heb voornamelijk met de kleurtemperatuur, het contrast, kleuren, saturatie ... e.d. gespeeld. Maar ook via een soort gradient gewerkt op de horizon om deze meer naar voor te brengen. Verder heb ik ook getracht de voorgrond iets lichter te maken (maar dat lukte mij niet zo goed als men deed in de tutorial) en de ruis weg te werken. Ik vond het in ieder geval heel knap wat er in die app allemaal gedaan werd! :-)

@Rijk: het is inderdaad een kwestie van smaak :-) ... zelf vond ik het wel eens leuk om een foto helemaal te bewerken omdat het zo een ander resultaat geeft, maar zal in het vervolg wel trachten iets minder te overdrijven en het ergens nog wat realistischer houden :)
Canon 60D | EF-S 18-135MM F3.5-5.6 IS | EF 50MM F/1.8 | Flickr
“The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera.” ― Dorothea Lange
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar