Fonteintje, boompje, beestje

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Afgelopen donderdag gebruik gemaakt van de zonnige avond en op pad geweest met de camera. Ik hoop van harte dat jullie mijn foto's willen beoordelen en daarbij zijn alle tips meer dan welkom. Hoe krijg ik de kleuren levendiger, de belichting optimaal en de scherpte beter? Welke dingen zijn juist goed gedaan? Wat vinden jullie van de gebruikte instellingen?
Het is een bewuste keuze om hieronder ook (dubbele) foto's te plaatsen waar ik me bewust ben van de verbeterpunten zodat ik daarvoor misschien praktische tips krijg.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Oei, wel veel foto's om daar allemaal iets over te zeggen :wink:

Als eerste valt me op dat (bijna) alle foto's nogal groen overkomen. Iets met de witbalans ?
Dan heb je best wel aardige composities bij oa foto 3 , 4 , 6, 10 en 11 maar bij de anderen mankeert er daar nog wat aan.

Uit je exif maak ik op dat je de camera manueel hebt ingesteld. Overal diafragma F4 gebruikt (dus weinig scherptediepte) en de belichtingscompensatie op neutraal hebt staan. Je ISO-waarde komt uit op 100 tot 320 ISO.

Zelf zou ik daar iets anders mee omgaan.
Ik denk (maar daar zal ik zeker commentaar op krijgen :wink: ) dat je voor landschapsfoto's beter de camera op Av voorkeuze kunt zetten. Je wilt daar meestal toch wat meer scherptediepte, dus met een waarde van bv F8.0 kom je daarmee beter weg. Later in de avond bij wat minder licht zou de ISO naar 320 of 400 kunnen waardoor je toch nog acceptabele sluitertijden krijgt.

Over de compositie nog even: bij foto 2 had de eend linksonder buiten beeld moeten vallen. De eenden op foto 5 zie ik ook liever van de voorkant en je laatste foto zou best goed geweest zijn als de boom er niet opstond en de eend net de andere kant op had gekeken. Mooi mysterieus zo tussen dat gras.

Heb je in RAW gefotografeert en ook nog iets aan nabewerking gedaan ?

Laat het hier even bij. Ik denk dat je met het toepassen van deze en eventueel andere tips best aardige foto's zult gaan maken.
Gewoon doorgaan dus en blijven oefenen.

Gr. Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Het zijn wel erg veel foto's om te beoordelen.

Om heel eerlijk te zijn viindt ik de foto's niet echt spectaculair.
Het idee is goed maar ik mis net dat ene waardoor ie er echt uitspringt. Soms wil net een stapje naar links of recht dat ene verschil uitmaken.
Ik kan vanuit hier niet in je Exif gegevens kijken (werk) dus ik kan niet zien hoe ze geschoten zijn.

Heb je nog enige nabewerking gedaan? Ze zijn nl in mijn ogen nogal flets. Als de kleuren iets sprekender zijn worden de foto's al een stuk interesanter.

3 en 10 vindt ik dan het meest interessanter. Wellicht ietsje uitsnijden wat contrast aanpassen en iets verscherpen.
Ik denk dat je dan best leuke foto's krijgt.

Die serie van de bomen zou ik persoonlijk een lager standpunt pakken.
Zeg maar bijna vanaf de grond fotograferen zodat het eindpunt hoog in de foto ligt. Dan wordt je van onder tot boven in de foto meegetrokken.

Fotografie is altijd wel iets persoonlijks. Hetgeen wat ik mooi vindt aan foto kan een ander natuurlijk weer verschrikkelijk vinden.

Succes.

Gr Marcel
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

@Marcel
de Exif is gewoon te zien hoor :wink:

@TS
Idd wel veel foto's en verschillende onderwerpen om zo te beoordelen.
Mss volgende keer per onderwerp een topic openen.
Toch een kleine poging gewaagd :wink:

De eenden serie:
Foto1: Veels te donker. Hier had de sluitertijd een flink stuk naar beneden gekunt.
Foto2: Mooi scherp op het oog, jammer van de grassprieten op de voorgrond en de eend links. Had hem mss pers. dan gecropt tot alleen de kop en de hals.
Foto3: Mooi scherp, goede compositie, weer jammer van die grasspriet.
Foto5: Eend staat er goed op, had mss iets lichter gemogen. en ja de grassprieten
Foto10: zie 3, Er mag wel wat van de bovenkant af.
Foto12: doet mij pers. niks

Bomen serie:
Foto4: spreekt mij het meeste aan uit de serie. Het pad leidt je tussen de bomen. Had mss idd van een lager standpunt genomen kunnen worden, maar dit stoort nu niet
Foto6: Ook hier leidt het pad je mooi tussen de bomen, maar je oog wordt getrokken naar het door de zon verlichtte gras.
Foto7: Wat wil je hier neerzetten?
Foto9: wss. met de bedoeling tegenlicht?

Fontijn staat er mooi op. Centraal geplaatst komt deze mooi uit zo, waardoor het kunstwerk en bloemenperk minder opvalt. de foto lijkt ook iets scheef te staan.

Rest is al gezegd.

Gr. Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

@ Jeffrey.

Ik zie nergens Exif gegevens getyped.
Thuis gebruik ik Opanda om dan effe in de foto te kijken.
Maar ja.. Kan natuurlijk niet op het werk van alles gaan downloaden 8)

Gr Marcel
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

@Marcel

Getyped niet idd, wel bij de foto's in het album. ff een 2e internetverbinding openen :wink:
Op het werk internetten?, zou verboden moeten worden :mrgreen:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Jammer :cry: en vervelend :x dat TS niet meer op komt dagen .
Vragen genoeg dacht ik.

Jan
Canon materiaal
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Idd Jan. Zo kritisch waren we toch ook niet :lol:

Mss heeft hij het toch gelezen en is nu flink aan het oefenen of heeft het zaakje aan de wilgen gehangen :mrgreen:

Gr. Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

TS had meer dingen te doen maar hier ben ik dan, even tijd om alle commentaar zorgvuldig te lezen en een reactie te geven. :wink:

Allereerst hartelijk dank voor de genomen moeite om de foto's te beoordelen! Het zijn inderdaad nogal veel foto's maar ik had behoorlijk secuur geselecteerd en wou deze toch graag laten zien.

@Jumper: De witbalans stond in eerste instantie op automatisch en de pogingen om die te veranderen pakte niet goed uit (namelijk nog vreselijkere kleuren). Normaal gesproken fotografeer ik meestal op Av maar dan heb ik snel het idee dat ik te weinig kan instellen en de foto's niet goed belicht worden. Daarom de keuze om nu op M te fotograferen. Meer scherptediepte bij landschap heb je helemaal gelijk in, ik zit nog te veel op groot diafragma omdat de foto's anders te donker worden (en langere sluitertijd zorgt dan weer voor teveel onscherpte).
De foto's zijn in JPEG geschoten en alleen verkleint.

@Marcel174: Niet spectaculair, je slaat de spijker op zijn kop! Ik vind de foto's qua kleuren ook flauw en weet niet hoe ik dat kan verbeteren op het moment van fotograferen (op het scherm van de camera lijken ze altijd veel mooier van kleur en scherper).
De grasspriet voor de eend bij #3 en #10 zat eerst precies over het oog, daarom al de keuze om een stap opzij te zetten zonder andere storende dingen elders in beeld te krijgen. Maar goed, het blijft enigszins storend natuurlijk.

@Jef-W: Helemaal eens over #2, eerlijk gezegd had ik die ook al even gecropt maar niet gekozen omdat ik voor het leerproces de foto's onbewerkt wou laten beoordelen. Dit was qua scherpte en belichting eindelijk een lucky schot, maar daarbij is de compositie weer net iets minder.
Bij #9 scheen de lage avondzon zo mooi tussen deze bomen maar helaas werd de lucht overbelicht en de bomen zijn naar mijn idee niet scherp genoeg.
Ik dacht zelf dat #8 nog redelijk recht was maar kan me vergissen (de vijverrand loopt scheef maar de "horizon" in de zin van de bomenrij lijkt aardig recht).
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

OK, nu weten wij ook weer wat meer :wink:
Dee-Dee schreefCOLONDe witbalans stond in eerste instantie op automatisch en de pogingen om die te veranderen pakte niet goed uit (namelijk nog vreselijkere kleuren)
Ik zou dan toch overgaan naar Bewolkt of Landschap bij dit soort foto's (ik mag toch aannemen dat je niet Kunstlicht Flitser of TL-licht hebt ingesteld :o ). Ga je in RAW fotograferen dan kun je naar automatisch gaan.
Dee-Dee schreefCOLONNormaal gesproken fotografeer ik meestal op Av maar dan heb ik snel het idee dat ik te weinig kan instellen en de foto's niet goed belicht worden. Daarom de keuze om nu op M te fotograferen. Meer scherptediepte bij landschap heb je helemaal gelijk in, ik zit nog te veel op groot diafragma omdat de foto's anders te donker worden (en langere sluitertijd zorgt dan weer voor teveel onscherpte)
Met AV bepaal je zelf de scherptediepte. Ook de ISO-waarde kies je zelf (overdag met veel licht op 100, bij minder licht bv in de bossen naar 250 tot 400 of nog hoger). De camera zoekt dan wel de benodigde sluitertijd. Als die dan echt te lang wordt, tsja dan zul je naar een statief (of ander steunpunt) moeten. Fotograferen is nou eenmaal het sluiten van compromissen :wink: .
Dee-Dee schreefCOLONDe foto's zijn in JPEG geschoten en alleen verkleint
Nabewerking hoort er nu eenmaal bij om je foto's (nog) beter te maken. Zou daar toch voorzichtig mee aan de gang gaan. Welk programma gebruik je ?

Dan nog de compositie. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar een paar richtlijnen (regel van derden, kijkruimte, mens of dier kijkt in jou richting, geen storende afgekapte delen) zullen je daarbij wel helpen.

Hoop dat je hier weer iets van opsteekt. Voor de rest is het toch een kwestie van foto's maken en kijken/vragen hoe anderen het eventueel doen.

Jan
Canon materiaal
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

@Jumper: Haha, nee ik heb alleen Bewolkt en Schaduw geprobeerd.
Nabewerking hoort er bij maar naar mijn gevoel ben ik niet zover dat ik wat betreft instellingen alles uit de camera en het objectief haal. Er valt dus nog genoeg te verbeteren zonder nabewerking en dat wil ik graag een beetje onder de knie gaan krijgen. Ik gebruik overigens PhotoFiltre.
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar