Mijn eerste uiltjes

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
admiral freebee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2010 17:14

Gisterenavond even een stukje gaan wandelen waar ik weet dat altijd steenuiltjes zitten.
Het is niet makkelijk om ze op te sporen en ik moest echt op het (scherp) geluid afgaan. Omdat het al laat was heb ik op verschillende manieren dingen uitgeprobeerd (oa. van ISO 100 tot 2000) want omdat het al begon te schemeren kwam ik automatisch aan lange sluitertijden. Gelukkig bleven ze redelijk stil zitten en ze hielden me goed in de gaten.
Het is de eerste keer dat ik een poging waag om vogels te fotograferen en ik ben, heel eerlijk gezegd, zelf vrij tevreden van het resultaat. Ondanks dat er wel één en ander beter kan. Omdat de uilen natuurlijk in de bomen zitten en ik op de grond sta was het onvermijdelijk om het licht tussen de takken door te vermijden. Er zitten dus uitgebeten stukken lucht tussen maarja, ik heb de achtergronden zoveel mogelijk 'groen' proberen te maken door een stapje links of rechts te zetten.

Natuurlijk is er nog veel ruimte voor verbetering en ik hoor dan ook graag tips en tricks.
Foto's genomen met 60 D, 70-200mm f2,8 IS USM II icm extender 2x III, allen op 400 mm en statief.


#1 - f5,6 ; ISO 2000 ; Tv 1/8
Afbeelding

#2 - f5,6 ; ISO 400 ; Tv 0,3
Afbeelding

#3 - f5,6 ; ISO 1000 ; Tv 0,4
Afbeelding

#4 - f5,6 ; ISO 160 ; Tv 1,6
Afbeelding

Thnx
Admiral ...
Laatst gewijzigd door 1 op admiral freebee, in totaal 5 keer gewijzigd.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Zeker niet verkeerd onder deze moeilijke omstandigheden :wink: .
Je hebt zelf al aangegeven wat je hebt gedaan om tot deze resultaten te komen. Dat je ondanks hoge ISO en open diafragma met behoorlijk lange sluitertijden zit is terug te zien aan foto 3 en 4.
Deze zijn toch wel minder door (waarschijnlijk) bewegingsonscherpte.
Maar foto 1 en 2 zien er goed uit.
Een tip die ik je nog wel kan geven: volgende keer deze uil een andere naam geven :wink: . Het is zeker geen Steenuil. Denk eerder aan een jonge Bosuil.

Jan
Canon materiaal
admiral freebee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2010 17:14

Jan, bosuil of ransuil ? :mrgreen:
Ik zag dat je geedit had, maar mijn zoektocht op internet heeft niets opgebracht. Op wiki staat één foto van een ransuil die erop lijkt. Andere niet. Bosuil ziet er precies wat anders uit.

Conclusie: tis een uiltje (want ze zijn echt klein, maar wel een grote spanwijdte)

Alvast bedankt voor je reactie. Het was vooral een test maar ben erg blij dat ik ze heb kunnen fotograferen. Ik kan vaak terug gaan om verder te oefenen, alleen spijtig dat ze pas zo laat actief worden.
Mssn eens proberen zonder extender om enkele stops te winnen ?? van 5,6 naar 2,8, alleen weer moeilijker om het scherptepunt te bepalen, zeker door van 400 naar 200mm te gaan.
Zou dat een optie zijn volgende keer? Foto's zijn nu al gecropt.

Thnx
Admiral ...

EDIT: topic titel maar veranderd in uiltjes ipv steenuiltjes tot we eruit zijn :lol:
Havik(o)
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2008 22:52
WoonplaatsCOLON Moerdregt

Even de aanname dat ze in Nederland zijn geschoten.

Steenuil heeft niet zo'n masker en gelige ogen. Formaat 21-23 cm, is kleiner als/dan merel 25 cm.
Bosuil heeft "geheel zwarte ogen".
Ransuil heeft "oranjerode ogen en lange, maar vaak niet zichtbare oorpluimen".

Ik denk een ransuil.

Op waarneming.nl veel foto's (vaak als bewijs) en op nederpix.nl nog veel meer met meer oog voor compositie.

EDIT: Nederpix.nl is voor alle natuur behalve vogels, birdpix.nl is voor de vogels.

Hans
admiral freebee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2010 17:14

Ransuil dus :wink: Bedankt voor de links ook, interessant.
Foto's zijn niet in NL genomen, maar in Belgisch Limburg, Haspengouw.

Grtz
Admiral ...
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Ik zou niet zo bang zijn voor ruis. Gewoon de ISO omhoog doen als 't niet anders kan, en niet teveel gaan compenseren op sluitertijd. Liever een scherpe foto met ruis dan een onscherpe zonder.
Als je foto 3 beter (langer) zou hebben belicht, dan zou 't een prima plaat zijn.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

admiral freebee schreefCOLONJan, bosuil of ransuil ? :mrgreen:
Ik zag dat je geedit had, maar mijn zoektocht op internet heeft niets opgebracht
Ik had in eerste instantie Ransuil aangegeven :wink: . Dit nadien veranderd omdat ik de pluimpjes miste. Maar ben nu ook overtuigd (door de ogen) dat het een (jonge ?) Ransuil is.

Mooi dat je deze hebt gevonden en zo kunt vastleggen. Zelf heb ik ze nog nooit gezien zo :(

Gr. Jan
Canon materiaal
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Leuke waarneming en de eerste twee foto's vind ik de beste van de 4. Netjes!
admiral freebee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2010 17:14

Bedankt voor de reacties !

Koen, tot welke ISO waarde zou je durven gaan in deze situatie ? En is het wat om te gaan overbelichten misschien ? Maar dan zullen die witte uitgebeten luchtplekken doorheen de bladeren nog erger worden vrees ik.

Ik wil van de week nog eens een nieuwe poging gaan wagen, dus als er nog gouden tips zijn ... :wink:

Admiral ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar