Ijsvogeltjes in Sri Lanka

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Je zou zeggen dat ik voorlopig wel genoeg ijsvogeltjes gezien heb.. Toch ben ik, terug in Nederland, nog niet van mijn obsessie af :roll: :D
Deze zijn allemaal in het wild gemaakt tijdens mijn vakantie in Sri Lanka.

1
Afbeelding
Deze (en de volgende 2) is gemaakt bij een rivier in de buurt van een hotel. Ik dacht 's ochtends vroeg ik kan nog mooi voor de excursie even naar de rivier wandelen. Was een veel langere wandeling dan verwacht waardoor ik daar hooguit een kwartiertje heb kunnen zitten. Ik kon mijn geluk dus niet op toen deze voor mn neus kwam zitten. Omdat het nog vrij donker was wat hogere ISO dan gewenst maar toch wel aardig tevreden gezien de omstandigheden :)

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding
Tijdens een boottochtje door een rivier.

5
Afbeelding
Deze zat redelijk dichtbij ons tafeltje in een restaurant op het strand op de loer. Op een gegeven moment dook hij naar de grond vlak voor mijn voeten en ging er met een krabbetje vandoor.

6
Afbeelding
Deze en de volgende foto's waren tijdens een tuktuk rondrit rond een meer. Deze soort ijsvogel zag je echt overal in Sri Lanka. Deze dus bij een meer maar de meeste zaten op electriciteitsdraden bij rijstvelden.

7
Afbeelding
Toen het doodmeppen van het krabbetje op de grond niet lukte werd het geweld voortgezet in een boom.

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Nemi, je bent een bofkont. Nu nog het Lauwersmeer ......
Waren deze vogels ook van die zenuwpezen, zoals bij mij in Almere? Genoeg foto's, maar geen enkele het tonen waard.

Rien
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Argh! Ik wil terug! Ik heb vorig jaar een rondreis over Sri-Lanka gedaan. Jou platen brengen weer veel herinneringen naar boven. Er zitten daar echt heel veel ijsvogels he!
Je hebt er wat moois van weten te maken hoor! Top!
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Prachtig zeg ik ben jaloers..... Je laatste foto is mijn favoriet!
De zwart-witte is een Bonte IJsvogel.... de bruin-blauwe een Smyrna IJsvogel.
Bedankt voor plaatsen... :D
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Bedankt voor de leuke reacties en Jeldo voor de benamingen!
Was wel blij dat ik aan het einde van de vakantie nog wat van die Smyrna ijsvogels in bomen aantrof en op de grond. De hele reis zatenze steeds op electriciteitspalen. De ijsvogels kreeg ik er wel mooi op maar doordat ik flink moest overbelichten omdat het tegen een fel verlichte hemel in ging werd de achtergrond veel te licht. =niet mooi. Iemand hier nog een tip voor?

@rien: Lauwersmeer is mooi, maar niet de plek waar ik als eerste naar ijsvogels zou gaan zoeken. Vorig jaar had ik twee stekjes: Foxholstermeer en Piccardhofpas in de stad Groningen. Rond het Zuidlaardermeer komen ze sowieso voor. Maarja nu nog op de foto..
Die in Sri Lanka waren zeker geen zenuwpezen. Het "gewone" ijsvogeltje kwam redelijk vlakbij me zitten al loerend naar het water. Al vissend kwam hij steeds dichterbij. Die bonte bleven gewoon zitten (was een groepje van een stuk of 4, 5) terwijl we behoorlijk dichtbij waren gekomen met onze boot. Die bruin-blauwe (Smyrna dus) dook echt letterlijk voor mn voeten om een krabbetje te grijpen. Niet bang uitgevallen dus.

Andere vakantiefoto's (wilde olifanten o.a :D ) volgen nog. Zit nu in de trein na een dagje Blijdorp als afsluiting van mn vakantie dus de berg uit te zoeken/bewerken foto's wordt er niet kleiner op. :lol:
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Wat een prachtige vogels! Je hebt de scherpte iedere keer goed op de dieren weten te leggen. :)
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
benv

Ik heb juist het idee dat bij de eerste 4 de scherpte niet optimaal is. Verder had je bij de Smyrna wel erg hard licht wat het minder mooi maakt. Daar doe je niet zo heel veel aan. Je zou een polafilter voor de lens kunnen zetten misschien ook in de nabewerking. Nummer 6 is in principe heel mooi, de achtergrond is wat raar net links van de snavel en de kleuren kunnen iets een opppepper gebruiken maar niet iets waar je veel werk aan zal hebben. Op die foto ben ik wel lichtelijk jaloers...
Welke apparatuur heb je overigens gebruikt?
Gebruikers-avatar
Nemi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 470
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2011 20:25

Ben het er mee eens hoor, van de scherpte. Vooral de eerste drie. Nummer vier vond ik nog wel o.k. Eerste drie was vroeg in de ochtend in het bos dus weinig licht. Nr vier was tegen zonsondergang.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de achtergrond links van de snavel bij foto 6? Ik had de hele achtergrond liever wat onscherper gehad maar dat is niet wat je bedoeld denk ik?
Die van de Smyrna's waren allemaal met fel zonlicht, klopt. Was hier al heel blij mee. Heb mega veel foto's van ze waarbij ze hoog tegen de felle lucht in zaten op een electrokabel. Pola had gekunt, als ik er eentje had voor die lens.. Next time :) Achteraf jammer dat ik niet veel tijd heb gehad echt een tijdje op een plek te blijven posten. Is nog druk zat zo'n georganiseerde reis vol excursies, tsja :)
De foto's zijn gemaakt met een 550d met 70-200 F4 IS USM.
http://www.by-ellen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Dee-Dee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2007 16:37

Nogmaals de foto's goed bekeken en de vogels 1, 2 en 3 zijn inderdaad zichtbaar onscherper.
Canon EOS 350D | Canon EOS 60D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | EF 70-200mm f/4L IS USM
benv

Nemi schreefCOLONBen het er mee eens hoor, van de scherpte. Vooral de eerste drie. Nummer vier vond ik nog wel o.k. Eerste drie was vroeg in de ochtend in het bos dus weinig licht. Nr vier was tegen zonsondergang.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de achtergrond links van de snavel bij foto 6? Ik had de hele achtergrond liever wat onscherper gehad maar dat is niet wat je bedoeld denk ik?
Die van de Smyrna's waren allemaal met fel zonlicht, klopt. Was hier al heel blij mee. Heb mega veel foto's van ze waarbij ze hoog tegen de felle lucht in zaten op een electrokabel. Pola had gekunt, als ik er eentje had voor die lens.. Next time :) Achteraf jammer dat ik niet veel tijd heb gehad echt een tijdje op een plek te blijven posten. Is nog druk zat zo'n georganiseerde reis vol excursies, tsja :)
De foto's zijn gemaakt met een 550d met 70-200 F4 IS USM.
Een stukje van de achtergrond lijkt alsof je wat warmtetrillingen ziet. Maar inderdaad de hele achtergrond wat onscherper is mooier en kan je nog aanpassen in de bewerking. Kan heel goed met antiruissoftware. Eerst de hele foto licht ontruizen en dan met tovestafje dat beestje heel precies omcirkelen en dan omgekeerde selectie en een paar keer de boel ontruisen niet op volle sterkte. Rot en precies klusje maar wel de moeite waard. Die Smyrna's is nou niet een alledaagse vogel, heel erg de moeite waard. Ook voor de reis naar Sri Lanka.
Zou je die op eigen gelegenheid kunnen maken? Zie je waarschijnlijk nog meer soorten want is daar een paradijs voor. Heb even in de kingfisher encyclopedie gekeken en heel mooi daar.
Zeker als je ze met een 70-200 kan maken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar