Nederlands Landschap; welke RAW convertor?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Johan-Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011 09:59
WoonplaatsCOLON Dongen

Ik ben bezig de stap te maken om te gaan fotograferen in RAW format.
Eigenlijk had ik tot nu toe altijd in JPG gefotografeerd, waarbij ik contrast etc iets had aangepast naar mijn eigen smaak.

Omdat bij verschillende mensen de mogelijkheden van RAW heb gezien, en ook de kwaliteit, wil ik ook de overstap maken.
Maar dat valt nog niet mee.

Ten eerste welke RAW convertor? De software van Canon; Digital Photo Professional of Adobe Raw?
Hieronder vind je een aantal testjes welke ik heb gedaan.
Ik ben benieuwd wat jullie kwalitatief de beste foto vinden. Om "objectief" te blijven, heb ik na de laatste foto een overzichtje gemaakt van welke RAW convertor is gebruikt met welke instellingen.

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding



Foto 1: JPG direct uit camera.
Foto 2: RAW conversie vanuit Digital Photo Professional (Canon).
Foto 3: RAW conversie vanuit Adobe RAW met standaard settings.
Foto 4: RAW conversie vanuit Adobe RAW met automatische settings.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar foto 3 of 4. Al heeft 4 iets meer bijna uitgebeten wit. Misschien dat hij nog iets verscherpt had mogen worden.
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0-F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Je kunt bij alle RAW converters nog aan diverse schroefjes draaien, dus in zekere zin is het een beetje een loterij wat je hierboven aan verschillen probeert te ontdekken. ;-)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Volgens de EXIF verkleind met Adobe Photoshop Elements 8.0 Windows?

Misschien 100% crops laten zien van de achterhand van het rund?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Ja, want van achteren kijk je een koe in zijn kont. :D

Ik hou het op foto 1. Grote kans dat daarmee het minst is geknoeid.
Er zijn hier zoveel onbekende variabelen dat de vraag gewoon niet te beantwoorden valt.
Om dat wel te kunnen, moet je beschikken over een CR2 direct uit de camera.
Dan moet je exact weten wat de basisinstellingen zijn van de gebruikte RAW-converters.
Als je de resultaten dan naast elkaar legt, maakt ieder weer een keuze op basis van eigen voorkeuren.
Verder ga ik er maar even vanuit dat je de laatste versie van DPP gebruikt.
De ACR-engine van Photoshop Elements 8 daarentegen is verouderd. Je zou eerst moeten upgraden naar versie 10 om de laatste ACR te kunnen gebruiken.
DPP is op zich goed, maar ACR is de laatste tijd duidelijk beter.
Gebruik je toch Photoshop Elements voor verdere bewerking, dan zou ik het daarbij (versie 10) houden.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Als ik zo de foto's zie zou ik kiezen voor foto 3. Alleen zoals al eerder aan gegeven kun je zelf aan veel knopjes draaien.

Voor mij werkt lightroom 4 het beste. Hiervoor heb ik altijd DPP gebruikt. Iets meer mogelijkheden heb je hier.
Er is een gratis trail versie te downloaden via de site van adobe.

Met andere converters heb ik helaas nog geen ervaring.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Johan-Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011 09:59
WoonplaatsCOLON Dongen

bedankt voor jullie reacties.

je kunt inderdaad in de RAW convertor nog aan vele schroefjes draaien voor een ander resultaat.
wat me opviel was wel dat met de standaard conversies vanuit RAW de foto's wat frisser oogden ten opzichte van de JPG direct uit de camera, waarbij ik het contrast en de verzadiging op +1 heb staan.

de foto's waren iets verkleind, alleen naar een ander formaat 8x13; omdat ik dat iets mooier vind voor landschapfoto's.

@Illuminatus
bedoel je met de ACR engine de Adobe RAW convertor.
bij elements 8 kun je nog wel de Adobe RAW convertor 6.2 downloaden, dit tov 5.4 of 5.6 welke op de CD staan, bij elements 10 krijg je Adobe RAW convertor 6.6.

tot slot.
Misschien een stomme vraag.

Wat doen jullie met vakantiefoto's?
Ook in RAW en/of JPEG?
Tijdens vakanties (bergwandelingen en klimtochten) maak ik altijd (te) veel foto's.
Te veel om alle foto's apart de gaan bewerken via de RAW convertor.
Hebben jullie nog tips?

Johan-Paul
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0-F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Elke raw-converter (die ik ken) kan honderden CR2's als batch verwerken :wink:

Geheugenkaartjes zijn een stuk goedkoper geworden en dan is schieten in CR2+JPG goed mogelijk.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Ik neem altijd standaard de laptop mee. En 3 geheugenkaarten. Ik schiet alles in RAW. Elke avond pomp ik de foto's over naar de laptop.
Na de vakantie lekker alle foto's uitsorteren. En de goede zet ik om naar JPEG.
En de foto's die ik echt de moeite vind om af te drukken krijgen wat extra aandacht.

Ipv een laptop zijn er ook van die soort van dokking stations. Daar stop je je geheugenkaart in en dan zet ie ze over op een harde schijf. Is veel kleiner dan een laptop om mee te nemen.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Raym`s Fotosite
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2013 10:23
CONTACTCOLON

Ik gebruik zelf de raw converter van Photoshop CS6. Ik heb er een tutorial van gemaakt. Het is veel minder werk dan het in 1e instantie lijkt hoor. Ik schiet alles in raw, en bewerk alleen diegene die de moeite waard zijn. Daarna omzetten in tiff,dng of eender wat je wilt.

http://www.raym.deds.nl/hoe_je_foto%60s ... oshop.html
je moet voor jezelf de lat zo hoog mogelijk leggen,dan kun je er makkelijker onderdoor.
Raym`s Fotosite http://raym.deds.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Raym`s Fotosite schreefCOLONIk gebruik zelf de raw converter van Photoshop CS6. Ik heb er een tutorial van gemaakt. Het is veel minder werk dan het in 1e instantie lijkt hoor.
Het is een fluitje van een cent met (vrijwel) elke CR2-converter als je goed belicht en een vaste "stijl" aanhoudt.

CS6 is een professioneel programma (professioneel in de zin van prijs en zeer steile leercurve); dezelfde CR2-converter wordt door LR gebruikt (goedkoper, relatief vlakke leercurve).

DPP is gratis, kan minder opleuken, heeft bijna* de beste CR2-converter, bijna* de beste lenscorrecties (alleen Canonobjectieven), aan te passen PictureStyles en kan een TIFF doorsturen naar een opleukprogramma.

Het blijft uiteraard een persoonlijke keuze: geld uitgeven aan een programma of aan accessoires.
*) alleen DxO doet het beter (hoewel DPP met DLO dicht in de buurt komt)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Goed compromis is een tijdlang over te schakelen op RAW+JPG en voor de JPG optie goed te kijken welke "bewerkingen" je daar aanzet. Geheugenkaarten zijn niet zo duur meer....

Realiteit is dat veel opnames dan gewoon als JPG bruikbaar zijn en je alleen je RAW optie voor de meer problematische belichtingen of situaties gebruikt. Dan zie je ook beter welke opties daar echt zinvol zijn. En hoef je ook niet al je opnames eerst door een programma te halen, hoewel dat met de batch opties nou ook weer niet zo'n inspanning is. Om mee te starten is DPP dan een prima optie die je verder niets kost.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

DXO is voor mij DÉ software om - in batches - raws te bewerken. Geeft naar mijn smaak het beste resultaat.

Lightroom 5 gekocht maar kan er niet aan wennen. Zelfs presets gemaakt, ook gedownload, maar het ziet er niet uit. Worstel met het juiste kleurenbeheer. Ligt aan mijn onkunde :-)
Wel uitstekend gebruikersgemak. Was er zo aan gewend.

Toch maar ff stug blijven oefenen of een cursusje gaan volgen. Anders is het zonde van de investering.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Even het boek van Scott Kelby kopen, duikbootje

http://youtu.be/sTfbaJOUzbM" onclick="window.open(this.href);return false;

Ergens in oktober in het Nederlands te kopen
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

VFRood schreefCOLONEven het boek van Scott Kelby kopen, duikbootje

http://youtu.be/sTfbaJOUzbM" onclick="window.open(this.href);return false;

Ergens in oktober in het Nederlands te kopen
Dank voor de tip. Ga ik zeker aanschaffen.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar