Rugby

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
josw76
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2012 19:55

Ik sta al een tijdje langs de zijlijn van het rugbyveld, gewapend met camera en al. Nu toch maar een keer de stap genomen om wat foto's hier te laten zien (best moeilijk om van 400 foto's er nog 10 uit te halen hoor).
Alle foto's zijn genomen in M-mode (TV = 1/1000ste, F=2.8/4.0 en ISO = auto; ben er al achter gekomen dat een aantal foto's dan net te licht is geworden). Focus stond op Servo AI en ik merk dat ik daar nog wel wat in kan verbeteren (niet alle foto's zijn zo scherp als ik gedacht had).

Ik ben eigenlijk op zoek naar "breed" commentaar, op gebied van compositie, van "goede momenten", van techniek ; eigenlijk alles dus :wink:

1.

26537

2.

26538

3.

26539

4.

26540

5.

26541

6.

26542

7.

26543

8.

26544

9.

26545

10.

26546

Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Let erop dat je foto's om te beginnen recht staan. 1, 3, 5 en 9 staan onder andere behoorlijk scheef en dit stoort.
Daarnaast ook opletten dat je niet teveel spelers op de rug in beeld brengt. Het is lastig om een goede foto te maken met een speler op de rug. Eigenlijk is het zo goed als onmogelijk. Ik kan me zo geen fatsoenlijke sportfoto herinneren met spelers op de rug (en ik heb er best wat gezien denk ik)
Let ook inderdaad op je scherpte, de eerste is niet scherp.

Je geeft aan dat het moeilijk was om 10 fatsoenlijke foto's uit 400 te kiezen. Ik denk dat ik er nog niet eens 10 had gekozen. Gewoon blijven oefenen, het is een kwestie van doorzetten.
Ik heb nog nooit rugby gefotografeerd en het ziet er best interessant uit zo.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
josw76
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2012 19:55

Bedankt voor 't commentaar.
Ik zal voortaan vragen of men zich naar mij toe wil draaien voor de foto, gaat allicht helpen ;)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je moet gewoon wachten, het heeft geen zin om een foto te maken als je een actie als nummer 8 ziet. Het is niet interessant.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RemcoPhoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2011 12:23
CONTACTCOLON

Leuke serie!! Inderdaad lastig volgens mij, zit een hoop beweging in als ik het zo zie. Heb zelf nog nooit sportwedstrijden geschoten, ga dat zelf ook maar eens een keer oefenen... maar vanuit de 'M' stand? Ik zou zelf denken dat 'Tv' bij snelheid betere resultaten gaat bieden of zie ik dat fout? Nogmaals heb het zelf nog niet ervaren, dus ik lees even mee met alle tips die volgen.

@fotojeroen, bedoel je dan de horizon? Want in dat geval staan/liggen de speelsters bij sommige foto's scheef... en dat zou mij eerlijk gezegd ook storen.
5D MkII | 17-40 1:4L USM | 24-105 1:4L IS USM | 70-200 1:4L IS USM | 100 1:2.8L MACRO IS USM | 50 1:1.4 USM | 430EXII | Phottix Strato II | Sirui N-1204 + K-20X
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Uiteraard bedoel ik de horizon. Dat spelers dan schuin lopen; ben jij wel eens rennend de hoek omgegaan. Knap als je dat rechtop kunt ;)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RemcoPhoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2011 12:23
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONUiteraard bedoel ik de horizon. Dat spelers dan schuin lopen; ben jij wel eens rennend de hoek omgegaan. Knap als je dat rechtop kunt ;)
Haha, jij begrijpt best wel wat ik bedoel! Ieder zo zijn smaak, ik vind het niet bij alle foto's storend ...bij een aantal overigens wel hoor; 1,3,5 en 10 zou ik zelf 'rechtzetten'.
5D MkII | 17-40 1:4L USM | 24-105 1:4L IS USM | 70-200 1:4L IS USM | 100 1:2.8L MACRO IS USM | 50 1:1.4 USM | 430EXII | Phottix Strato II | Sirui N-1204 + K-20X
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou ook een lager standpunt in proberen te nemen tijdens de wedstrijden. Volgens mij ben je nu blijven staan. Op je knieën of zittend geeft het toch een mooier perspectief
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
josw76
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2012 19:55

Ja een lager perspectief heb ik ook wel eens geprobeerd, dat je op je hurken gaat zitten bijvoorbeeld. Geeft inderdaad een andere, (vaak leukere) kijk op de wedstrijd. Nadeel is alleen..... hoe volg je dan het spel? Ik loop nu vaak een beetje mee langs de zij/achterlijn. Een actie missen is een soort van doodzonde (tenminste in de ogen van die meiden op 't veld dan ;))
Wellicht een idee om een groter objectief erop te zetten (heb nu vaak 70-200 erop, maar een 300 mm behoort ook tot de inventaris). Met een 300 kan je wel makkelijk 't hele veld bestrijken. Nadeel is dan weer als ze bij je in de buurt komen, dan zijn ze meer dan beeldvullend groot.
josw76
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2012 19:55

@RemcoPhoto. Ik geef zelf de voorkeur aan de M-stand. Dan leg ik sluitertijd en diafragma vast en laat ik de ISO op Auto staan.

Als ik Tv stand neem, gaat 't diafragma 'alle kanten' op (volgens mij dan hoor) en dat wil ik wel zelf graag onder controle houden.

Wat ik heb ontdekt is dat je wel op moet letten dat je sluitertijd niet te laag wordt in combinatie met de ISO in verband met overbelichting. Daar kom je dus pas meestal pas thuis achter, tenminste ik wel. Vind het al lastig genoeg om het spel te volgen, laat staan dat je dan ook nog even tussendoor gaat letten op juiste belichting en compositie. Dat zal denk ik dan vallen onder het kopje "ervaring" of "heeeul veel doen". Gelukkig heb ik wat dat betreft veel oefenmateriaal met bijna wekelijks een wedstrijd ;)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Jammer dat je de specifieke zaken van het rugby er niet in zitten. Zoals de scrum en de kick etc.

Voor de meerderheid van de kijkers wordt een fotoreportage als dit pas echt leuk als er, net zoals bij het schrijven, een begin, een midden en een einde aan zit. Dat is nu niet zo.

Dus om mensen voor een "onbekende" sport als rugby te enthousiasmeren en ook om voor jezelf mooie reportages te maken, doe het volgende:

- neem foto's van het starten van de match
- neem een aantal dode spelmomenten
- laat emotie zien, ingetogen dan wel uitbundig, balen van de tegenstander etc
- de spelmomenten die typisch rugby zijn.
- het einde

als je dit aanhoudt, dan kunnen er best wat mindere foto's tussen zitten, dat is niet belangrijk.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar