Eerste keer sport

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Vorige week heb ik voor de eerste keer sport foto's genomen.
Ik zie dat de horizon erg scheef is en ook de verhouding klopt niet.
Ook had ik beter een geknepen diafragma kunnen gebruiken (zeg ik dat goed?) dan had alles wat scherper geworden.
Daarnaast was ik ook zo blond om op een duin te gaan staan terwijl ik eerst in het zand zat :roll:

Misschien hebben jullie nog tips waar je op moet letten bij zulke fotografie.

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik mis in de hele serie spanning, Alle foto's zien er hetzelfde uit. Met twee foto's was de serie beter geweest. bv foto 2 en foto 5. Er gebeurt niks in de serie/foto.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Boss dat was niet de vraag van TS....

Claudia wat was ongeveer je afstand tot de fietsers?
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

@Marfique. Zij geeft verder toch ook geen info over welk diafragma ze gebruikt heeft, En ik voldee wel aan haar vraag over tips.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Marfique schreefCOLONBoss dat was niet de vraag van TS....

Claudia wat was ongeveer je afstand tot de fietsers?
De eerste vier stond ik volgens mij een meter of vijf er vandaan kan ook meer geweest zijn want ik wilde niet in de weg staan.
Bij de laatste stond ik op een duin.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

BossA schreefCOLON@Marfique. Zij geeft verder toch ook geen info over welk diafragma ze gebruikt heeft, En ik voldee wel aan haar vraag over tips.
Dat het gewone niet spannende foto’s zijn dat had ik zelf ook al door dus wat jij aangeef dat wist ik al.
Wat ik dus wil weten is hoe ik zo iets dus beter kan vast zetten en dat het dus wel spannend wordt.
En het was diafragma 4........je had het ook kunnen vragen :roll: .

En als je nog nooit foto's gemaakt heb van sport lijk me ook niet dat er dan een super spanning uit de foto's komt :wink: .
En ja ik had op een andere plek kunnen gaan staan waar ze uit het duin kwamen vliegen en onderuit gingen :shock: ...........Ik zal volgende keer duidelijke zijn in wat ik wil.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Op 5 m afstand met 105 mm en f/4 is je scherptediepte maar 34 cm.....

http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Inderdaad iets kleiner diafragma en misschien iets meer afstand?

Boss de exif kan je gewoon met je rechtermuisknopmenu bekijken (tenminste, ik wel, ik heb google chrome met de exif-plugin :) )
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Voor f4 heeft hij erg veel scherpte in de diepte...

meervlaksmeting of spot meting?
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Spot meting.
Ik zal ze eens stuk voor stuk bekijken wat ik gedaan heb :oops:
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Allemaal F/4 en zag net dat er bij 1 foto de gegevens weg zijn. Teminste in mijn pc.
De origineel bekeken en daar stond ook F/4
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Anoniem 3

@BossA:
Alle info staat netjes in de EXIF.

@TS:
je had idd je diafragma wat mogen knijpen en daarbij, zeker met je 7D, een hogere ISO mogen gebruiken; 800 of 1200 kan nog best. Met zeg: diafragma 16 kom je dan aan een vrij snelle sluitertijd, waarbij je ook meteen je eventueel eigen beweging elimineert.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Waarop heb je precies scherpgesteld? Heb je 1 of meerdere AF-punten gebruikt?
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

zo ver ik weet 1 :oops: Ik heb nog niet uit gevonden hoe je er meer kan instellen zo als bv op automaat.......teminste dat is toch wat je bedoelt :wink:
Maar het zou kunnen dat hij op al focus of al servo stond.

Ik denk dat ik gewoon 1 fietser scherp gesteld heb :?
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Een groot gedeelte van sport fotografie is op de juiste plaats staan. Het helpt als je de sport kent. Als ze ook door de duinen rijden (duin op/af en bochtjes) is dat veel dynamischer. dan wanneer ze recht over het strand rijden. Verder kost dat meer inspanning en concentratie, dus meer emotie op de gezichten. En natuurlijk is de kans dat het daar fout gaat veel groter.

Over het algemeen: je staat te ver. Robert Capa zei eens: “If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough." en dat gaat hier op. Dichterbij had meer dynamiek opgeleverd. Probeer ook eens op een andere hoogte te fotograferen, dus niet alleen staand, maar ook lager of hoger. En maak ook een foto recht van voren met het langgerekte peloton erachter. juist op het strand, kan dat mooie platen opleveren.

En foto 5 had ik met een veel langere sluitertijd genomen, en dan meebewegen. Al die prachtige lijnen in het zand/water, had een mooie plaat opgeleverd.
Claudia007 schreefCOLONzo ver ik weet 1 :oops: Ik heb nog niet uit gevonden hoe je er meer kan instellen zo als bv op automaat.......teminste dat is toch wat je bedoelt :wink:
Maar het zou kunnen dat hij op al focus of al servo stond.

Ik denk dat ik gewoon 1 fietser scherp gesteld heb :?
Multipoint werkt onder deze omstandigheden beter. ;)

Ken je camera, juist bij sport moet je de instellingen kennen, en weten wat er gebeurt als je ze aanpast. Single point focus is handig als je heel precies op een onderwerp in je foto wilt focussen, maar bij bewegende onderwerpen is multipoint trefzekerder. Lees de handleiding eens door, en ga het uitproberen. Je 7D kan je op zoveel manieren naar je hand zetten om het makkelijker te maken om goede foto's te maken.
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

heey de bekende egmond pier egmond race.
de leukere plaatjes heb je altijd bij de start/finish of de strand op en afgang. mensen vallen, of enorme chaos onder de wielrenners.
de race verder op het strand is niet zo heel denderend en ook niet echt spectaculair.

ik hoop volgend jaar zelf ook mee te kunnen doen aan deze mountainbike race
ik moet zeggen dat ik foto 1 het sfeervolle moment vind dat zegt wat deze race doet. t leuke stukje vind ik die fietser die ze fiets tegen die paal heb gezet op de achtergrond
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Klopt :wink: moet ook zeggen dat ik eigenlijk vergeten was dat het er was want we gingen voor de zee.
Maar ik kon niet door de fietsers heen dus dan maar foto's maken :mrgreen: . Leuk dat je ook mee wilt doen.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Leuke links:

http://www.anitariemersma.nl/admin/User ... grafie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.digitalefotografietips.nl/da ... raferen-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar