Judo examen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

Mijn zoon heeft vandaag examen gedaan voor halve oranje band Judo, eindelijk een kans om mijn EF85 f/1.8 eens uit te proberen.

1

25968

1/200sec f/2.8 iso3200

2

25969

1/200sec f/2.8 iso2500

3

25970

1/125sec f/2.8 iso2500

4

25971

1/125sec f/3.2 iso1000

5

25972

1/125sec f/3.2 iso2000

6

25973

1/125sec f/3.2 iso2500
Laatst gewijzigd door 1 op mcremco, in totaal 23 keer gewijzigd.
300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Ik zal ook's reageren :)
Ik vind nr 3 en 6 het meest geslaagd, het judoën/de houding en je zoontje lijken daar het best op over te komen. 3 en 4 lijken op elkaar, en dan zou ik voor 3 kiezen (lijkt iets warmer, wat natuurlijkere houding maar da's persoonlijk misschien). Welk diafragma heb je gebruikt?
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Mijn antwoord is ingegeven door het feit dat ik ook heel lang aan judo heb gedaan.

Ik vind bijsnijden, zolang je er voor zorgt dat de foto blijft zeggen wat er gebeurt, ok, zolang je ook maar info weghaalt die niet ter zake doen.

Ik vind daarom 3 en 4 (waarvan ik 4 het beste vind omdat de situatie minder statisch is dan in 3) minder geslaagd omdat de benen op de achtergrond afleiden, ik had ze meer centraal gezet, dan vallen die minder op.

Centraal zetten is nu ook niet zo een issue omdat het om sport gaat, je wil tonen wat er gebeurt.

Judo-actie foto's crop je eigenlijk nooit omdat je nu nooit kunt zien hoe het voetenwerk de actie ondersteunt, nu zie je in foto 5 bijvoorbeeld niet of jouw zoon een beenworp aan het inzetten is of dat zijn tegenstander een heupworp. Of andersom.

6 is duidelijker daarin, maar ook hier had de positie van de voeten bij kunnen dragen aan een krachtigere foto.

Positief is dat ze wel lekker scherp zijn, tenminste zolang mijn iMac de juiste info verstrekt.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik zie geen EXIF info in je foto's, maar ik vermoed dat je deze foto's nog wel met een iets grotere aperture (lager f-getal) had kunnen maken. Dan had je ook wat minder last van de achtergrond gehad.
Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

Bedankt voor het commentaar :-).

@apist0 en Pieterr Ik heb de instellingen erbij gezet, ik had een vinkje laten staan om de exif data niet mee te exporteren (voor een WID ;-) ) Ik had misschien wel een iets groter diafragma kunnen kiezen, maar was bang dat de dof te klein zou worden, iets om de volgende keer uit te proberen.

@PanzerFaustNL ik heb behalve de foto's rechtgezet (ze waren behoorlijk scheef, ook iets om de volgende keer meer op te letten) verder nauwelijks gecropt, de zaal is niet zo groot en mijn zoon judode eigenlijk een beetje te dichtbij.
Vanwege de beperkte ruimte en andere ouders, die natuurlijk ook foto's wilden maken van hun kinderen, had ik niet echt de ruimte om een ander standpunt te kiezen, vandaar ook de benen in de achtergrond op sommige foto's.
300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

geslaagde poging lijkt me. Blijft lastig onder deze omstandigheden. Met mijn 50mm 1.8 red ik het bijna niet, de AF is toch wel erg traag.
Je had idd nog wel een lager F-getal kunnen gebruiken. Gewoon uitproberen!
Het enige wat me opvalt is dat er op foto 5 en 6 twee flinke sensorvlekjes zitten.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

@Gaab, dat viel mij ook al op.

Ook vind ik dat niet alle foto's even scherp zijn.
Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

Jullie ook bedankt voor de reacties, die sensor vlekjes waren me eigenlijk niet eens echt opgevallen omdat ik voornamelijk naar de personen had gekeken, ondanks dat deze camera pas 3 á 4 maanden oud is moet ik hem toch maar even (laten) schoonmaken. Is het verstandig om dat de zelf te doen?

@sprokeq in foto 5 zit inderdaad wat bewegingsonscherpte, bij foto 1 ligt het scherpstel punt net verkeerd (zijn haar is goed scherp), de rest is op mijn scherm (apple led cinema display) gewoon goed scherp.
300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Als je gaat verkleinen naar max 900 pixels, dan krijg je vaak onscherpte in de foto. Daar heb ik vaak ook last van. Daarom dat ik steeds vaker gebruik maak vsn flickr, dan kunnen mensen door te klikken het origineel zien en op basis van het origineel is het beter beoordelen.
Ikzelf hou ook rekening met het feit dat een beoordeling plaats vind op basis van het scherm waar de beoordelaar achter zit, niet gecalibreerd hoeft te zijn, die van mij is dat ook niet. Je zal van mij dus ook nooit te horen krijgen of iets scherp is of niet, ook over zaken als kleurechtheid en witbalans hoor je me niet.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar