Zwarte motorrijders fotograferen, help!

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
randyfisherman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:13
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Zoals hier (http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0#p1025030" onclick="window.open(this.href);return false;) valt te lezen ben ik vooral bezig met auto- en motorsportfotografie. Een aantal jongens vroeg mij een aantal maanden geleden foto's te maken van het zogenaamde knee-downen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik vind de resultaten best oke, maar op een of andere manier had ik, of mijn camera grote moeite met de zwarte motorrijder. Komt dat nu door de kleur, of zijn er andere factoren die roet in het eten gooien op gebied van autofocus? Afijn, ik zal niet te veel info prijsgeven, maar ik heb zowel de oneshot als de servo instelling gebruikt, dus dat kunnen we in ieder geval als oorzaak elimineren.

De foto's link ik van Picasa (is dat een bezwaar hier op 't forum (ben nieuw he ;) )??) en zijn dus verkleind, wat de kwaliteit niet ten goede komt, maar het gaat mij even over het kwaliteitsverschil tussen de zwarte motor en de anderen.

.....


Ik weet het, er schort een hoop aan qua licht, maar dat komt door het weer en tijdstip ( omstreeks 21:00) Ik heb geen nabewerking gedaan.

U ziet het, qua scherpte zijn alle motoren redelijk, maar de zwarte gewoon echt niet. Foto 3 vind ik ondanks de onscherpte mooi omdat de geconcentreerde blik van de berijder goed naar voren komt, maar verder....


Ik zou zeggen brand los en schiet maar raak ;)
Laatst gewijzigd door 2 op randyfisherman, in totaal 21 keer gewijzigd.
Anoniem 3

Tja, volgens mij stelt je camera scherp op contrastverschillen.
Die zijn bij zwarte motoren en berijders moeilijker vast te stellen dan bij gekleurde exemplaren.
Bovendien kost het meer tijd (voor de camera) om een zwart onderwerp correct te belichten.

En, als je foto's MET EXIF had gepost, was het antwoorden gemakkelijker geweest.
Dan hadden we gezien hoe je instellingen waren. TV, AV, M??? Tijd? Diafragma?
Nu is het gokken.
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 3, in totaal 20 keer gewijzigd.
randyfisherman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:13
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONTja, volgens mij stelt je camera scherp op contrastverschillen.
Die zijn bij zwarte motoren en berijders moeilijker vast te stellen dan bij gekleurde exemplaren.

Ik zou zeggen: Stel handmatig scherp, knijp je diafragma, maar ja, ik doe geen races....

En als je foto's MET EXIF had gepost, was het antwoorden gemakkelijker geweest.
Ik kan alsnog wel wat informatie plaatsen.

Voor foto 6 bijvoorbeeld geldt:

f/4.5
90mm
1/200
ISO 200

Meer nodig?


Foto 1 heeft dezelfde waarden, alleen een kortere sluitertijd (1/500) De rest is allemaal 1/200 volgens mij maar ik zal het even nakijken. Ik streef een zo lang mogelijke sluitertijd na ivm beweging in de wielen.

Overigens gemaakt met een 1000D, EF 70-300 IS USM II en niet geflitst
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Bij een effen gekleurd object is het altijd lastig om scherp te stellen. Gelukkig is het in dit geval nog mogelijk vanwege de chromen zaken op de motor. Ik zou hem daar op scherpstellen. Of op het gezicht, deze is ook niet zwart.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Het lijkt erop dat je foto's 1, 4 en 6 allemaal vanaf ongeveer dezelfde plek hebt gefotografeerd.
Ben wel benieuwd naar de focus afstand zoals die in de Exif staat. Kan op de laatste namelijk niks scherps ontdekken.
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
Anoniem 3

Als ik de omgeving bekijk, waren de omstandigheden ook niet echt om naar huis te schrijven. Donker, etc.
Mij lijkt de 1/200 ook aan de lange kant, of je moet wel heel bedreven zijn zijn in het meetrekken.
Eigenlijk is 6 helemaal onscherp, dus er is wat anders aan de hand.
3 valt nog best mee. De berijder is best scherp, maar de motorfiets weer niet.
Gebruikers-avatar
fireblade65
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2011 17:32
WoonplaatsCOLON ergens in west-friesland

Het is bij de zwarte motor, de ene keer de koplamp, de andere keer de knie of de tank waar de focus op zit.
Ik denk ook je diafragma knijpen, en nog eens proberen.

Enne dit is volgens mij bij midwoud langs de A7, pas wel op met deze grappen, knee-down-----> artikel 5------> rijbewijs kwijt.

Groet mark
randyfisherman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:13
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

PanzerFaustNL schreefCOLONBij een effen gekleurd object is het altijd lastig om scherp te stellen. Gelukkig is het in dit geval nog mogelijk vanwege de chromen zaken op de motor. Ik zou hem daar op scherpstellen. Of op het gezicht, deze is ook niet zwart.
Bedankt, scherpstellen op het gezicht... Dan zou ik het bovenste AF punt eens moeten selecteren en goed mikken ;) Het gaat nogal snel allemaal, maar ik zal het eens proberen wanneer de gelegenheid zich daarvoor aandoet.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

welke camera gebruik je? en zijn alle foto's van de zwarte motor "minder scherp"?
hoe hard rijden de motoren? vergeet niet dat niet ieder AF systeem (non - usm lenzen) het bij kunnen houden!
Canon
randyfisherman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:13
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

fireblade65 schreefCOLONHet is bij de zwarte motor, de ene keer de koplamp, de andere keer de knie of de tank waar de focus op zit.
Ik denk ook je diafragma knijpen, en nog eens proberen.

Enne dit is volgens mij bij midwoud langs de A7, pas wel op met deze grappen, knee-down-----> artikel 5------> rijbewijs kwijt.

Groet mark
Dat is nu net de reden dat ik met de camera in de hand sta en zij op de motor zitten ipv andersom ;)

Abbekerk inderdaad...


Je eerste zin brengt me op een andere theorie. Doordat de zwarte eigenlijk de enige naked bike in het gezelschap is, is het oppervlak waarop scherpgesteld moet worden een stuk minder glad / gelijk. Dat zal er ook wel mee te maken hebben?
randyfisherman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:13
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

NielsH schreefCOLONHet lijkt erop dat je foto's 1, 4 en 6 allemaal vanaf ongeveer dezelfde plek hebt gefotografeerd.
Ben wel benieuwd naar de focus afstand zoals die in de Exif staat. Kan op de laatste namelijk niks scherps ontdekken.
Ik ga even naar de gegevens op zoek
randyfisherman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:13
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONAls ik de omgeving bekijk, waren de omstandigheden ook niet echt om naar huis te schrijven. Donker, etc.
Mij lijkt de 1/200 ook aan de lange kant, of je moet wel heel bedreven zijn zijn in het meetrekken.
Eigenlijk is 6 helemaal onscherp, dus er is wat anders aan de hand.
3 valt nog best mee. De berijder is best scherp, maar de motorfiets weer niet.
Naar mijn idee gaat het meetrekken me altijd wel redelijk af, maar de omstandigheden waren inderdaad redelijk slecht. Auto's op Zandvoort pak ik dikwijls met 1/100 of zelfs 1/80

Deze bijvoorbeeld (1/100)
Afbeelding


Maar deze omstandigheden vroegen misschien om een kortere sluitertijde inderdaad.
randyfisherman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:13
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

sven2912 schreefCOLONwelke camera gebruik je? en zijn alle foto's van de zwarte motor "minder scherp"?
hoe hard rijden de motoren? vergeet niet dat niet ieder AF systeem (non - usm lenzen) het bij kunnen houden!
1000D met een EF 70-300 IS USM II...

Ja, alle foto's zijn minder scherp, gangetje van 60 km/h denk ik
Laatst gewijzigd door 1 op randyfisherman, in totaal 20 keer gewijzigd.
randyfisherman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:13
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

randyfisherman schreefCOLON
NielsH schreefCOLONHet lijkt erop dat je foto's 1, 4 en 6 allemaal vanaf ongeveer dezelfde plek hebt gefotografeerd.
Ben wel benieuwd naar de focus afstand zoals die in de Exif staat. Kan op de laatste namelijk niks scherps ontdekken.
Ik ga even naar de gegevens op zoek
Foto 1 focuslengte 115mm, brandpuntsafstand 170

Foto 2 focuslengte 90mm, brandpuntsafstand 146
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Vindt het allemaal wel meevallen,foto's verdienen alleen wat nabewerking.

Zou toch volgende keer een 1/2 tot 1 stopje onderbelichten (zijn alle wel wat aan de donkere kant) ,daarna een beetje stoeien in lightroom,en je zal schrikken van het eind resultaat :lol: :lol:

18675


gr
Ronald
Laatst gewijzigd door 1 op Brakel, in totaal 20 keer gewijzigd.
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
NielsH
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2010 18:13
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

randyfisherman schreefCOLON
randyfisherman schreefCOLON
NielsH schreefCOLONHet lijkt erop dat je foto's 1, 4 en 6 allemaal vanaf ongeveer dezelfde plek hebt gefotografeerd.
Ben wel benieuwd naar de focus afstand zoals die in de Exif staat. Kan op de laatste namelijk niks scherps ontdekken.
Ik ga even naar de gegevens op zoek
Foto 1 focuslengte 115mm, brandpuntsafstand 170

Foto 2 focuslengte 90mm, brandpuntsafstand 146
En 4 en 6?
Canon EOS 7D | Canon glas en Speedlite | Tamrac Adventure 9 | ND-filters
http://www.heinis.eu
randyfisherman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:13
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Nabewerking is iets waar ik me eigenlijk nog niet echt actief mee bezig heb gehouden. Wat gerommel in Picasa 3 om wat licht in te vullen of iets bij te snijden. Ik was van plan me hierin te gaan verdiepen, misschien dat er even een apart topic over start, maar eerst zal ik het forum even afstruinen ;-)
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ronald dan nog is t niet echt scherp...

Mijn ervaring met de 70-300 lens is ook wat teleurstellend, met name in het fotograferen van mijn bijna zwarte paard in beweging! De AF is gewoon lang niet zo snel en accuraat als die van de 70-200 2.8 IS USM !

Het lijkt mij dat in bovenstaand geval vooral het gebrek aan contrast binnen het focuspunt de oorzaak van de onscherpte kan zijn.
randyfisherman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2011 14:13
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Mijn ervaringen zijn naast dit punt echt zeer goed Marfique!! Heb je ook de USM II? Verreweg de beste lens die ik ooit in handen heb gehad in mijn redelijk korte ''carriere''

De 70-200 USM is wel een flink stuk duurder of niet?
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

De 70-300 heb ik inmiddels niet meer; hij was echt wel een verbetering tov de 75-300, maar toch niet goed genoeg naar mijn zin; maar de 70-200 die ik nu heb is onovertroffen :) (die is inderdaad wel bijna 5 keer duurder)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar