Eerste maal Motorcross-fotos

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Afgelopen zondag bij Makkinga voor het eerst motorcross-fotos gemaakt.
Wat is dat lastig ! En ook nog eens lastig licht. Bewolkt met hard licht.

Toch een selectie uit mijn (veel mislukte) fotos.
1

Sluitertijd: 1/6400 Diafgragma: F 2.8 Focus: 35mm ISO:800
Afbeelding


2
Sluitertijd: 1/1500 Diafgragma: F 6.7 Focus: 175mm ISO:800
Afbeelding

3
Sluitertijd: 1/1500 Diafgragma: F 2.8 Focus: 70mm ISO:400

Afbeelding

4
Sluitertijd: 1/1500 Diafgragma: F 2.8 Focus: 70mm ISO:400
Afbeelding

5
Sluitertijd: 1/3000 Diafgragma: F 2.8 Focus: 200mm ISO:640
Afbeelding

6
Sluitertijd: 1/3200 Diafgragma: F 2.8 Focus: 35mm ISO:400
Afbeelding

7
Sluitertijd: 1/2000 Diafgragma: F 2.8 Focus: 200mm ISO:800
Afbeelding

8
Sluitertijd: 1/1500 Diafgragma: F 2.8 Focus: 200mm ISO:400
Afbeelding

Eigenlijk totaal mislukt, maar heeft toch ook wel weer wat. (Camera was op verkeerde stand gesprongen)
9
Sluitertijd: 1/30 Diafgragma: F 32 Focus: 125mm ISO:800
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op premiumblue, in totaal 5 keer gewijzigd.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Prima serie waarbij de scherpte en compositie wel goed zit.
Het lijkt alleen dat de motorcrossers stil staan. De wielen 'draaien' niet.
Dit kun je creeren door langere sluitertijden te nemen (1/50). Hierdoor wordt de achtergrond ook mooi wazig waardoor de foto veel spannender wordt.
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

Voor een eerste keer heb je het zeker niet slecht gedaan.
Wat mij betreft mag #9 de prullenbak in. Hij is, zoals je zelf zegt, mislukt.

Probeer ook wat op je omgeving te letten. Op #1 vind ik het jammer van het busje en de mensen op de achtergrond en zo te zien zaten die er al een tijdje. Op die foto had je ook iets meer ruimte boven mogen laten, daar is ie naar mijn mening iets te krap. Ook op #5, valt de persoon in de achtergrond op. Misschien had je pech dat ie net dat moment in beeld kwam, maar het rood is fel en trekt mijn aandacht.

Hier en daar is het wit wat uitgebeten waardoor detaillering wegvalt.
Het zou de foto's ook niet slecht doen om nog wat meer contrast toe te voegen.
De composities vind ik prettig om naar te kijken.

Ik snap dat het je eerste keer is dat je dit hebt gefotografeerd en eerst eens lekker dit onder de knie krijgen. Daarna kan je eventueel eens gaan spelen met 'pannen'. Zoals me voorganger bedoelt met langere sluitertijden.

Nogmaals, zeker geen verkeerd begin en ik hoop dat je er iets aan hebt.
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
Gebruikers-avatar
Dennisdw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2010 15:15
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik vind de serie opzich wel netjes voor een "mislukte" serie. En ben het met bovenstaande eens dat het met de compositie wel redelijk goed zit.
#1 - Jammer dat de bovenkant van de helm zo dicht tegen de rand aan zit en dus niet meer ruimte daar is.
#2 - Gewoon een mooi plaatje, met een uitstekende compositie
#3 t/m 5 - Leuke foto's
#6 - Vind ik iets minder, voornamelijk door de lucht
#7 - Beetje grauw, ook door het vele zand. Met iets meer achtergrond achter de heuvel had ik het plaatje denk ik beter gevonden.
#8 - Leuke actie met het opspattende zand
#9 - Vind ik persoonlijk niks hebben

Wat ik voornamelijk mis is snelheid in je foto's. Alle foto's zijn nu bevroren, wat de actie uit de foto haald zoals hierboven ook al gezegd werd. Hier zou ik zeker mee gaan oefenen zodat je de volgende keer nog meer mooie foto's hebt.

Gr. Dennis
Canon EOS 50D + grip | Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM | Canon EF-S 18-135 3.5-5.6 IS | Manfrotto 679B | http://www.fotoshowcase.nl | http://www.clubdenzel.nl | Facebook: http://www.facebook.com/fotoshowcase.nl
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Dank voor de eerste reactie. Hier kan ik wat mee !

Nog even de Exif gegevens erbij gezet.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je had niet het makkelijkste licht. In ieder geval geen mooi licht. Een gruwelijk witte lucht met dan ook nog donkere onderwerpen.

Erg belangrijk om dan correct te belichten. Je kunt vertrouwen op je automatische metingen, maar beter kun je een compromis maken. Probeer een setting te vinden waarin de kleurrijke motorrijders er mooi uitkomen. Nadeel is dat de lucht dan helemaal wit wordt, maar dit is dan zo.
Niet makkelijk om zo'n belichting te vinden.

Ander alternatief zou flitsen zijn. Ietsjes onderbelichten en dan flitsen, op die manier springt je coureur ook meer uit de foto dan nu. Ga je dan ook nog je flitser met een filtertje kleuren en kies je expres een verkeerde witbalans, dan wordt het helemaal speciaal :)

Ben het niet zo eens met Marijn A qua scherpte, vind dat dat met wat nabewerking nog wel ietsjes beter kan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

ik doe het je niet na en vind het resultaat goed voor een 1e keer. mijn voorkeur is nr 2 waar de rijders mooi links en rechts hangen. Ook zie ik wel aktie in sommige van je foto'sdoor de spattende modder.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marceldelft
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Valkenburg ZH

Ik vind dat je een behoorlijke serie hebt neergezet zo voor de eerste keer!
Wel zie ik dat je regelmatig hele snelle sluitertijden gebruikt zoals 1/1500 of 1/2000 Hierdoor gaat je ISO naar 400 en soms 800
Je zou de sluitertijd kunnen halveren dus 1/750 of 1/1000... dan halveert je ISO ook. Probeer je ISO zo laag mogelijk te houden. Hierdoor krijg je zo min mogelijk ruis, en dat is belangrijk want ruis is onscherpte!
Bij deze sport kun je makkelijk met 1/750 schieten om de actie te bevriezen... Het liefst schiet je nog lager om de snelheid erin te houden zoals de al eerder gegeven feedback. Maar niemand leert in 2 foto's perfect pannen dus dat is iets om zeker eens uit te proberen!

Verder gewoon lekker blijven proberen met je camera, speel eens met de instellingen van je camera en bekijk het gevolg daarvan eens. Levert vaak bijzonder leuke platen op!
Groetjes Marcel
Kit: Canon 80D - EFs 15-85 is 3.5-5.6 - Canon EF 50mm f/1.8 STM - EF 70-300 IS USM 4-5.6
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar