Voetbal Dames Eindhoven AV - WVVZ

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Afgelopen zondag ben ik maar weer ns met mn vriendin naar de voetbal meegegaan. Aanvankelijk baalde ik van het weer nl erg veel regen. Toch heb ik een aantal platen geschoten waar ik zeker wel tevreden over ben.

Het gaat om de dames teams uit Eindhoven AV - WVVZ
De wedstrijd resulteerde in een 4-4 gelijkspel waarbij WVVZ pas in de 2e helft in de wedstrijd kwam en hun achterstand snel in liep.
1. Wvvz in opmars om de 3-1 te scoren

14276

2. Staat niet graag in de goal maar is een erg goede kiepster.

14268

3. Er wordt mooi weggedraaid van de verdediger helaas ook te zien dat dit team nog te veel op een klutje speelt.

14270

4. Wvvz komt terug en scoort de 2e goal het is 4-2

14274

5. Erg tevreden over het resultaat, het vertrouwen komt duidelijk terug.

14272

6. AV zet een tandje bij

14273

7. Halverwege de 2e helft ging de regen over in een hoosbui.

14271

8. Ook vrouwenvoetbal gaat er hard op.

14277

9. Blesureleed

14278

10. Ontlading na de gelijkmaker.

14279

14280

Bedankt voor het kijken ik krijg graag opbouwende kritiek.

Groet Leon
Laatst gewijzigd door 1 op Leon Koggel, in totaal 28 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Leuke spontane serie.
Ik weet niet hoe het komt, maar ik mis bij de meeste toch de scherpte.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Bedankt voor je reactie. Het gemis van wat scherpte komt waarschijnlijk omdat er ongeveer 500 waterdruppels tussen het objectief en het onderwerp zit. Bij droog weer heb je aanzienlijk scherpere platen. Ook zie je exemplarische verschillen tussen de foto's omdat de bui later nog wat toenam.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat raar, ik heb met de 200 2.8 toch altijd retescherpe platen gehad, zelfs met meer regen dan hier te zien is.

Maar betreft de andere foto's;
1) vind de eerste te gesloten. De speelster kijkt te ver weg. Een foto waarop ze in ieder geval richting de camera kijkt is interessanter.
2) Veel te ruim. Als je ruim wilt schieten dien je de loze ruimte toch wel mooier op te vullen; bijvoorbeeld met meer de hele goal zoals je bij 4 hebt gedaan (En bij vier had je er dan weer beter meer ruimte boven kunnen laten dan eronder)
3) Waarom staat die verdediger er dan niet bij, of is het dat ene beentje. Probeer, wanneer de foto iets moet vertellen, dat niet met woorden te doen. Als het om een foto van de speelster solo gaat, wat op zich bij deze best kan, zorg dan dat je haar een keer fotografeert waar de andere spelers niet op staan of in ieder geval afgesneden kunnen worden
4) zie 2
5) Verkeerde timing of verkeerde moment gekozen. Nu wordt het hoofd van de speelster van de tegenstander zo geplet. Eerder of later zou beter geweest zijn. En als je op dat moment niet een mooie emotie hebt, dan moet je die gewoon buiten je serie laten
6) Op zich wel goed, maar je mag wel veel strakker croppen
7) Grappig voor Hyves, misschien nog het familiealbum, maar voor hier vind ik het niks
8) Dit is nbog je beste van de serie
9) Blessurefoto's zijn, zeker als het wat verder weg is, moeilijk om te maken. Je kunt er zo weinig mee. Meer had ik hier waarschijnlijk ook niet uitgehaald.
10 & 11) Nummer 10 gewoon droppen, dat armpje links verpest alles. Bij foto nummer 11, probeer toch meer op dezelfde hoogte te zitten. Je wordt er zelf wel nat van, maar bedenk dat de plaat vele malen beter was als jij onder het niveau van haar neus lag.

Betreft de scherpte, dit ligt echt niet aan de regen. Je kunt wel meer kans op onscherpe foto's hebben door misfocussen ivm regen, maar ik heb in ergere weersomstandigheden (probeer het eens in sneeuw, helemaal doffe ellende) scherpere foto's gemaakt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
johannes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2005 17:53
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Jeroen heeft het meeste al gezegd, maar wat nabewerking kan geen kwaad. Even een paar foto's rechtzetten en zoals bij 6 het voetje links eraf snijden en je serie ziet er al een stuk beter uit. Scherpe foto's in de regen is geen probleem hoor, maar als je er onervaren in bent begrijp ik wel dat het lastiger is dan voor iemand die wekelijks voetbal fotografeert. Hoeveel foto's heb je gemaakt tijdens deze wedstrijd?
3 camera's, 3 lenzen, 12 gb geheugenkaarten, 1 flitser, 2 tassen, 3 statieven, 1 afstandsbediening.
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Heren bedankt voor de reacties hier kan ik iets mee.
Ik schiet naar mn zin te weinig voetbal terwijl het wel erg leuk is. Ik was er stellig van overtuigd dat het gemis in scherpte aan de regen ligt. Als ik naar de juiste exif info kijk (mn verkleiningstool wil nogal eens wat dingen veranderen of uitwisselen met andere foto's) zit het met diafragma en sluitertijd goed. Ook zie ik het scherpstelpunt (middelste met gebiedsuitbreiding) op de juiste plek in de foto. ik zal de fijnafstemming op de 5d eens nakijken het lijkt me niet dat 246 foto's allemaal misfocus hebben. De 5dII is wat betreft AF misschien inferieur aan de 1D's en 7D maar met de 450D kon ik het spelletje ook altijd prima bijhouden. Ik weet wel dat de lens op +/- 15 meter haarscherp is.

Goed over de foto's

Na jullie reacties ben ik inderdaad meer gaan zien. Het pletten van het hoofd, spelers die een beetje ongelukkig in beeld staan en het missen van bepaalde elementen zoals een verdediger van de tegenpartij. Ook dat kleine stukje voet was me ontschoten eigelijk schandalig. Net als de 3 foto's die ik niet heb recht gezet terwijl het meerendeel scheef stond en ik die wel heb aangepast

Wat betreft het standpunt bij de laatste ben ik met je eens Jeroen. Ik was alleen niet gekleed voor een modder wedstrijd. Goede les dus om beter voorbereid op stap te gaan. Extra broek mee, paraplu aan de monopod

Nogmaals bedankt voor de reacties en ik ga zoeken waarom deze serie niet zo scherp is als het zou moeten zijn.

Groeten Leon
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

O, tip als je niet helemaal in de modder wil liggen; die speelster moet ook weer omhoog komen, dan lacht ze ook nog wel hoor.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Haha goeie tip :P

Ik heb nog wel een vraagje is meer lens gerelateerd. Als ik kijk in de exif van deze foto reeks en andere foto's (ook haarscherpe) die ik met de 200mm heb genomen zijn foto's die wat verder weg zijn altijd op een afstand van 44.3 meter. Is dat normaal? Dit komt overigens niet met de waarheid overeen vaak is dat in de categorie 30m en meer.

Iemand een idee? Ja is normaal, of Nee is voldoende bij Nee ga ik contact opnemen met de winkel Ik wil dit topic niet te veel vervuilen met offtopic berichten
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Waar haal je die afstand vandaan? Uit je exif?

Je moet je eigen er geen zorgen om maken. Zorg dat je je plaatje vult, dat is veel belangrijker dan dat de voetbalsters die volgens je camera op 35m lopen ook daadwerkelijk op 35m lopen. Verschuil je niet achter de techniek, de 200mm is best een geschikte lens om voetbal mee te fotograferen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb hem trouwens wel verplaatst naar de testcase
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

O Nee ik probeer me juist niet achter mn spullen te verbergen ik vraag me alleen af waar de onscherpte vandaan komt. En ik vond het vreemd dat de 44.3 meter in meer dan 30% van de foto's terugkomt. Ook weet ik dat de exif niet altijd heilig is maar het verteld je vaak wel iets over je werkwijze.

Voorheen heb ik altijd scherpe platen weten te schieten dat was echter met mn 450D en sigma 2.8 wel op iso 200 en met mooi weer op f4. Nu heb ik een lens die ik vol open kan gebruiken en een body waarmee ik makkelijk op iso 3200 kan zitten. Ik weet dus echt niet waar de onscherpte vandaan komt en probeer een verklaring te zoeken zodat ik de volgende keer wel haarscherpe platen aflever.

Ik ga met jullie tips aan de slag en hoop binnekort weer langs de lijn te zitten.

Groet Leon
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar