Dressuur; update 17-4

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Vanmiddag scheen de zon, en kon ik ruim voldoende aan mijn sluitertijden voor dit onderwerp komen, maar het zonlicht maakt de opnamen toch erg hard.

Vragen:
1. Had ik dit qua te harde belichting meer achteraf kunnen manipuleren als ik in RAW geschoten had?
2. Ik heb hier rechts belicht; is dat bij dit onderwerp passend onder deze lichtomsatndigheden of had ik dit beter andedrs kunnen doen?
3. Moet ik nou bij dit onderwerp mijn IS niet eigenlijk op 2 zetten (pannen?)

Alle foto's op f/6.3; ISO-320; +0.3step;

1. 1/500; 75mm
Afbeelding

2. 1/400; 75mm
Afbeelding

3. 1/500; 95mm
Afbeelding

4. 1/500; 85mm
Afbeelding

* edit: update 17-4
Laatst gewijzigd door 3 op Marfique, in totaal 18 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

1. Middaglicht is harder dan ochtend of avondlicht. Ik denk dus waneer je in Raw had geschoten, Je meer kunnen doen om het harde licht te veranderen
2. Waarom heb je gekozen om rechts te belichten ? Je krijgt nu wel erg veel last van schaduwen.
3. ik gebruik stand 2 van Is alleen bij onderwerpen die ng sneller bewegen.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Boss ik had begrepen dat je door rechts belichten meer detail kon behouden in de donkere partijen; dus misschien de verkeerde conclusie getrokken dat ik dat ook onder deze omstandigheden in photoshop met shadow/highlights voldoende zou kunnen ophalen...

Dus stand 2 van IS alleen echt bij bv auto's motoren enz; heb eigenlijk geen flauw idee wat de snelheid van een paard is zo in uitgestrekte draf of arbeidsgalop???
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Woensdag zijn we met Amber in een binnenbak gaan trainen, om haar daar aan te laten wennen ivm wedstrijdrijden binnenkort.

Meteen een mooie gelegenheid om de EOS 60D eens wat uit te proberen onder deze slechte lichtomstandigheden; uiteraard met de plastic fantastic :D (50 mm f/1.8)

Het levert niet de sterkste platen op, een vergroting op A1 moet je er niet mee willen maken, maar het zijn toch aardig acceptabele foto's! Ik heb slechts een heel klein beetje ruis onderdrukt met NeatImage.

Alle foto's zijn gemaakt op ISO 4000 (f/2.0 en 2.5 om daarbij voldoende snelle sluitertijd te krijgen)

Uiteraard wil ik graag weten wat jullie er van vinden, en of ik het resultaat nog beter kan krijgen?

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaande twee foto's heb ik nog ongeveer de helft gecropt, want ja inzoomen gaat met de 50 mm lens natuurlijk niet :D

Afbeelding

Afbeelding

En nog even die irritante groene paal weggeshopt :D

Afbeelding
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

@Marfique was het zo donker in de hal dat je naar 4000iso moest.
De foto's vind ik niet verkeerd, je hebt zowel paard als ruiter(het gezicht zover dat te zien is) scherp.
Waar ik nou eens mee zou spelen is de compositie,Het paard staat nu vrij veel in het midden van de foto.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Boss anders haal je nooit die sluitertijd in zo'n binnenhal...

Bij dit soort fotografie ben je niet zozeer bezig met spannende composities; dat was ook niet mijn vraag; die betreft meer de fototechnische kant.
het gaat erom dat je de beweging van het paard op het juiste moment bevriest; zo scherp mogelijk uiteraard.
Dan moet ie ook nog eens een nette houding hebben, de ogen niet dichtknijpen enz enz, en hetzelfde geldt dan ook nog eens voor de ruiter/amazone :D

Door de hoge ISO is de scherpte uiteraard niet super......kan dat beter onder gegeven omstandigheden?
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Vandaag buiten: zelfs op ISO 2000 kreeg ik op f/6.3 een sluitertijd van maar 1/250 en zoals je ziet geeft dat al bewegingsonscherpte (zie het rechtervoorbeen)!!!

Afbeelding
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Een iso van 2000 nodig met een lensafstand van 105mm vind ik wel een beetje vreemd. Mischien komt dat doordat je op een donker onderwerp richt.
Je had met je iso nog wat omlaag gekund of met je diafragma omhoog. je zit nu op een sluitertijd van 1/250 dat had ook 1/125 mogen zijn op 105mm.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Boss ivm de beweging van het paard moet ik echt minstens 1/400 hebben! 1/250 is al te langzaam (zie de laatste foto)! De snelheid waarmee het been naar voren en achteren zwaait geeft anders bewegingsonscherpte....
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Dan zul je denk ik moeten gaan pannen (mee draaien/bewegen met het paard.)
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
borg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 10:46
WoonplaatsCOLON Born

Ik vind een beetje bewegingsonscherpte niet zo'n ramp bij dergelijke foto's. Het geeft daarmee ook de beweging en snelheid aan. Het zijn anders snel van die bevroren foto's. Als het goed lukt om mee te bewegen, krijg je die mooie bewegingsonscherpte op de achtergrond. Maar ik vind het moeilijk om de juiste snelheid aan te houden bij het meebewegen. Nu fotografeer ik geen paarden, maar wel wielrenners. Die hebben ook nogal de neiging om het tempo erin te houden. ;) Oefening baart kunst in dit geval.
Correct me if I'm wrong...
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ik denk dat je met pannen best aardige foto's krijgt, maar daar ga je dat been niet 'stil' mee krijgen.
Toevallig zelf onlangs een dressuurwedstrijd gefotografeerd en zat naar mijn weten binnen ook op 1/400, 1/500.
1/320 ging met niet al teveel snelheid nog nèt.
Ik schoot op 3200 ISO, maar wel op f/2(135mm), dat scheelt 2 1/3e stop met f/6.3.
Je zal toch je diafragma moeten vergroten, of toch op zéér hoge ISO's moeten blijven schieten wil je de actie 'bevriezen'.
Gebruikers-avatar
Monique&Peter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2011 14:08
WoonplaatsCOLON Urmond

Wat een mooie plaatjes. Ik heb gisteren ook weer door het zand liggen rollen om mooie plaatjes in de binnenbak te maken.

Resultaat was bij lange na niet wat jij hier laat zien.

Wat zullen deze amazones blij zijn met jou :wink:
EOS1000D | EF-S 18-55 | EF 50 f/1.8 II | EF 70-200 f/4L USM
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Snakes ik ga dat pannen zeker proberen de volgende keer! Alleen met mijn 50 mm lens : 1.8 kan ik het diafragma ver opngooien; mijn andere lenzen zijn niet zo lichtsterk. Inderdaad kan je de beweging pas bevriezen bij snelle sluitertijden en meestal vind ik dat ook wel mooier.....

Monique dank je :D Het is in dit geval maar 1 amazone :D
Welke instellingen heb je gebruikt? Open anders een topic met je foto's hier in testcase?
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Fototechnisch kan ik er niet veel over zeggen omdat ik zelf (nog) geen ervaring heb met de paardesport maar het is wel een heel mooi paardje. Lijkt wel een beetje op een dravertje maar daar beledig ik je misschien mee.
Als Duindigt weer open gaat dan wil ik er absoluut een keer heen, dat zal helemaal moeilijk zijn om die scherp te krijgen dat gaat toch een stukkie harder. En een keer een reiningwedstrijd met een slidestop.
Ik ben in elk geval benieuwd naar je updates.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Hihi nee het is echt geen draver .....maar een KWPNer; we hebben haar zelf gefokt uit de merrie in mijn avatar :D

Ze lijkt misschien niet zo groot (1.65 m) maar dat komt omdat de amazone erg lang is (1.81)
Er zullen hopelijk nog updates komen, eind deze maand gaat ze de eerste dressuurwedstrijd lopen! Dat is in februarie en maart nog binnen dus voldoende gelegenheid om te oefenen!
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Die foto's zijn zo gek nog niet! Ik weet dat het in een binnenbak vreselijk moeilijk is om een mooie foto te kunnen maken.
Ik ga ook maar eens met de 50mm aan de gang in de binnenbak...heb het nog niet geprobeert namelijk..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
olliestyle
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2009 08:11

Ik weet niet of het voor de type fotografie die je beoefend storend is, maar bewegingsonscherpte stoort me ook niet bij de benen van het paard.
Persoonlijk zou ik meer ruimte overgelaten hebben aan de kant van het hoofd van het paard. dan loopt het paard de ruimte in. Maar je gaf al aan dat compositie niet (zo) belangrijk is.
Een vreemde eend in de bijt ;-)
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Morgen gaan we weer in een andere binnenbak oefenen dus de camera gaat mee mét de 17-85 lens én de 50 mm; ik kan daar iig wel het TL licht aan doen dus misschien scheelt dat ook weer!
Gebruikers-avatar
Erwin-B
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 14:39

Ik zie dat je erg serieus bezig bent met de paardensport,(leuk leuk leuk) binnen is altijd lastig!
Zelf hanteer ik voor binnen altijd als maximale sluitertijd 320ste, heel soms ga ik tot 160 ste in de draf ( je moet dan wel heel erg goed timen met het moment).
Galop heeft geen zin met een 160 ste.
Wanneer je geen bewegingsonscherpte wil zul je i.d.d. bij voorkeur op 400ste moeten gaan zitten bij paarden, zet je pony's dan moet je waarschijnlijk nog kortere sluitertijden moeten gebruiken. (kleinere en snellere bewegingen van de benen). Meepannen heeft geen zin omdat je met het paard meebeweegt terwijl de beweging van b.v. het voorbeen sneller is dan de algemene voorwaartse beweging van de combinatie.
Bovenstaand is van toepassing wanneer je zelf aan de lange zijde staat, en de combinatie aan de andere lange zijde rijdt, komt de combinatie b.v. over de diagonaal naar je toe dan heb je afhankelijk van de afstand tot je onderwerp een minimale diafragma nodig van 5,6, dit omdat andres alleen het hoofd scherp is, wanneer je hoger diafragma neemt is de gehele combinatie essentieel.
Vaak resulteerd dit in een (veel) hogere iso dan gewenst, dat is de reden dat ik zelf altijd in RAW schiet, je hebt dan achteraf veel meer correctiemogelijkheden.
Over je momenten, ze zijn bijna helemaal goed, als ik je een tip mag geven.......
Probeer de daffoto's net iets eerder te nemen, je zit nu op het randje (nog zeker acceptabel hoor....!, heb ze veel slechter gezien....)
Als je goed kijkt dan zie je dat het achterbeen nèt niet meer op het krachtigste moment staat, de hoef komt al enigzins los (lees: met het puntje op de grond), wanneer je een fractie eerder klikt dan heb je het krachtigste moment, de rug is dan nog aangespannen en je hebt ook automatisch het voorbeen op het meest optimale moment met zoveel mogelijk buiging. (zelf hou ik niet van steekbenen).
Wanneer je dit ook op de galop toepast zie je ook nog de beste buiging in het achterbeen, en automatisch het hoogste punt van de schoft.
Succes met je eerste concours :D

Hoop dat je er iets aan hebt,.....
To shop or not, that's the question!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar