Veldrijden Loenhout + update

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
jan1977
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2008 17:33
WoonplaatsCOLON Delft

Hallo allemaal,

Op woensdag 29 december ben ik naar het veldrijden in Loenhout geweest en uiteraard de camera meegenomen. Ik wilde niet op 1 plaats blijven staan, waardoor het wat lastig was om altijd een goede plek te vinden om foto's te nemen. De eerste foto is genomen met de 17-55 toen ik direct aan het parcours stond en het nog vrij rustig was. De rest van de foto's is met de 70-200 genomen, waarbij ik over hoofden heen of tussen hoofden door moest (kon) fotograferen. Dat maakt het lastig om je focuspunt daar te leggen waar je het wil. Het was een vrij grauwe dag en de belichting van de foto's was meestal iets te donker. In nabewerking zijn de foto's dan ook wat opgetrokken.
Omdat het onderwerp voor mij nieuw was en de belichting niet helemaal goed was, plaats ik ze in de testcase. Ik heb geprobeerd wat variatie in de foto's te laten zien en niet alleen maar foto's uit een zelfde standpunt.

Beloften
#1

11697

Dames
#2

11698

#3

11699

Elite heren
#4

11700

#5

11701

#6

11702

#7

11703

#8

11704

Bedankt voor het kijken en alle kritiek is welkom. Ook ik heb het druk en heb (helaas) niet altijd tijd om actief deel te nemen aan het forum. Het kan dus even duren voor ik zelf reageer op de gegeven reacties. Zelf ervaar ik echter dat je ook veel kan leren van reacties op foto's van anderen, dus heeft het plaatsen van de foto's ook zin voor de andere forum gebruikers.

Groet,
Jan.
Laatst gewijzigd door 1 op jan1977, in totaal 10 keer gewijzigd.
EOS 7D, Tokina 11-16 f2.8, Canon 17-55 f2.8 IS, Canon 70-200 f2.8 IS, Canon 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM, een flitser, Canon convertors 1.4x en 2.0x
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Plaatsen van foto's heeft denk ik altijd zin inderdaad.
Allereerst, wat mij betreft een prima variatie in de serie.
De basisscherpte is ook prima.
Goed kunst en vliegwerk verricht tussen de overige toeschouwers door.
De variatie tussen overzichten en close-up's bevalt me ook wel.
De compleet vervuilde blonde dames met hun paardestaarten is voor mij de topper in de serie.

Waar in mijn ogen nog winst te behalen is, is in de nabewerking.
Ondanks het slechte weer denk ik dat iets oplichten in combinatie met wat meer contrast en scherpte de foto's nog spannender en krachtiger zullen maken, zeker de close ups. Nu lopen de donkere delen wat dicht waardoor de modderspetters niet lekker uit de verf komen.
Hoop dat je hier iets aan hebt...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ik kan voor een groot gedeelte wel in de opmerkingen van Frank meegaan.

Maar er kunnen toch ook nog wat dingen beter denk ik :wink:
Bij een aantal foto's heb je toch wat krap gekaderd of net geen goede compositie gemaakt. Zo zou je Marianne Vos van foto 2 mooi hebben vastgelegd als haar linkerhand vrij van de rand was geweest en het voorwiel nog iets meer (of nog beter helemaal) in beeld was geweest.
Foto 3 links en boven wat eraf halen maar als je in het veld je camera iets naar rechtsonder had kunnen richten dan had je een fraai plaatje gehad.
Op foto 4 had je een mooi shot van Niels Albert gehad zonder die hand van zijn tegenstander op de voorgrond.
Foto 6 ? Moeilijk, weet eigenlijk niet wat ik daar mee moet. Goed overzicht maar toch ook wel onscherp/wazig.
Bij 7 heb je ook een mooi overzicht en behalve Lars Boom doet het publiek ook mee in de foto, netjes (op wat scherpte na ).
Tenslotte bij de laatste foto links wat afcroppen en ook wat van die modder op de voorgrond zou ik weghalen, er ligt toch genoeg :wink:

Dus zeker niet verkeerd maar je moet er meer uit kunnen halen.
Voor een eventuele herhaling kun je as weekend terecht bij het NK veldrijden.
Hier: http://www.veldrijden-sintmichielsgestel.nl/nk-2011/" onclick="window.open(this.href);return false; zul je langs het parkoers in ieder geval meer ruimte hebben. Ga er zelf ook naar toe.

Groeten , Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Alleen foto 1 kan mijn minder bekoren.
De rest van de serie is heel goed.
Ik sta wel achter de voorgaande opmerkingen.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
jan1977
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2008 17:33
WoonplaatsCOLON Delft

Allen bedankt voor de reacties. Helaas kon ik niet op herhaling bij het NK afgelopen weekend :(

Ik heb helaas geen tijd om op dit moment echt met de nabewerking aan de slag te gaan. Bij 2 van de foto's heb ik even een nieuwe crop gemaakt op basis van de adviezen en ik denk inderdaad dat de foto's beter worden door de andere crop. Ook heb ik van de blonde dames met de vlechtjes en Marianne Vos de originele on-gecropte foto's geplaatst. Dit ter illustratie van het uitgangsmateriaal voor de crops en de beperkingen om bij het richten van de camera.

Nieuwe crops:
#2 update

12218

#8 update

12221

Niet gecropte foto's:
#2 origineel

12219

#3 origineel (vooral die witte muts beperkt de ruimte tot croppen)

12220

Groet,
Jan.
EOS 7D, Tokina 11-16 f2.8, Canon 17-55 f2.8 IS, Canon 70-200 f2.8 IS, Canon 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM, een flitser, Canon convertors 1.4x en 2.0x
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar