WRC Rallye de France 2010

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
NRo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2010 20:15
WoonplaatsCOLON Roosendaal

1 t/m 3 oktober ben ik naar de WRC Rallye de France geweest.

Deze rally werd gereden in de "Alsace", beter bekend als de Elzas. Het mooie van deze rally was dat de leider in het wereldkampioenschap, Sébastien Loeb, voor de zevende keer achter elkaar wereldkampioen kon worden, een record. Aangezien deze Fransman in een Franse auto (Citroën C4) met een Franse hoofdsponsor (Total) in zijn geboorte stad (Haguenau) in Frankrijk voor een unicum kon verzorgen, leek mij dit een ideale kans om wat mooie plaatjes te gaan schieten.

Aangezien ik niet bepaald een fan ben van meneer Loeb, al gun ik hem hem het beste, ben ik niet bij de huldiging geweest. Helaas heb ik hier dan ook geen foto's van.

Dit wat betreft de rally... De foto's! Omdat het de eerste keer was dat ik serieus foto's heb gemaakt van een dergelijk evenement, hoor ik graag jullie commentaar/tips over onderstaande foto's! Alvast bedankt voor de reacties!

1. Sollberg in het bos

9851

2. Sordo over het grind

9850

3. Hirvonen close-up

9849

4. De kersverse wereldkampioen 2010

9848

Zelf ben ik redelijk tevreden met de serie, aangezien het mijn eerste serieuze fotografiewerk is.

Bedankt voor het kijken!
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Mooie binnenkomer Niels!!! :D

Je hebt al fraai de snelheid dmv panning in je foto's gezet! Misschien zijn je kleurtjes te warm/verzadigd!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Niels,

Zeker een lekkere binnenkomer en dan vooral foto 1. Dat vind ik meteen de topper van de serie. Leuke compositie en lekker scherp. Simpel weg een klasse foto! Heb er echt even bij stil gestaan...

En dan nu het commentaar... ;-)

Foto 2:
Volgens mij is deze niet geheel scherp. Daarnaast stuurt de auto naar links, waardoor het net overkomt alsof hij de druivenvelden inschiet.
Wat ik wel heel gaaf vindt, is dat je de stenen goed ziet wegschieten aan de achterkant. Ik weet niet of je meer van dit soort foto's gemaakt hebt, maar zou zoeken naar een exemplaar waar de wielen recht staan.

Foto 3:
Ik zou hier een wat kortere sluitertijd gebruikt hebben, de voorkant van de auto is onscherp. Dat maakt het een onrustige foto. Er zit nu zoveel snelheid in de foto, dat een kortere sluitertijd echt geen probleem hoeft te zijn.
Als deze aan de voorkant scherper zou zijn, dan zou ik hem uitkiezen als twee na beste foto uit deze serie.

Foto 4:
Ik begrijp het idee achter deze foto met de steen op de voorgrond. Van mij had de steen wel wat meer naar rechts gemogen, zodat er nog wat meer van de auto verdwijnt.
De foto is wat onrustig en dat komt vooral door het bord rechts op de foto. Ik zou geprobeerd hebben deze buiten de foto te houden of een andere plek zoeken.

Samengevat... Een goed begin met het maken van rally foto's... Je hebt absoluut potentie! Ga er dus absoluut mee door en ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt!
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik heb nog niet van zulke foto's mogen maken maar deze vind ik zeker niet verkeerd, een goede binennkomer.
Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Wim_B schreefCOLON Foto 3:
Ik zou hier een wat kortere sluitertijd gebruikt hebben, de voorkant van de auto is onscherp. Dat maakt het een onrustige foto. Er zit nu zoveel snelheid in de foto, dat een kortere sluitertijd echt geen probleem hoeft te zijn.
Als deze aan de voorkant scherper zou zijn, dan zou ik hem uitkiezen als twee na beste foto uit deze serie.
Ik snap wat je bedoelt Wim! Dat zal Niels wel leren op den duur! Ik heb dit ook gezien, maar wat ik knap vind (alleen valt het te weinig op en daarom ga ik ook mee met jouw commentaar) is dat hij het gezicht van de bijrijder mooi scherp heeft willen houden!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Jo,

Het was mij ook opgevallen dat de navigator goed scherp is. Dat heeft hij absoluut netjes gedaan!

Ik bedoel het allemaal heel positief en hoop dat Niels dat ook zo opvat. Zoals ik al zei, heeft hij voor een eerste keer echt niet verkeerd gedaan. Ik wil hem ook niet afkraken of ontmoedigen als het zo overkomt. Juist het tegenovergestelde.

Nogmaals foto 1 is echt eentje om in te lijsten (zou ik ook echt doen als ik Niels was). Als ik Niels was zou ik nog eens goed naar foto 1 kijken en me afvragen waarom dit zo'n goede foto is. Zowel uit creatief als technisch oogpunt. Vervolgens met dit in het achterhoofd de overige foto's opnieuw bekijken. Ik weet zeker dat hij hier heel veel van leert en aan kennis meeneemt naar een volgende sessie...
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Wim_B schreefCOLON
Ik bedoel het allemaal heel positief en hoop dat Niels dat ook zo opvat. Zoals ik al zei, heeft hij voor een eerste keer echt niet verkeerd gedaan. Ik wil hem ook niet afkraken of ontmoedigen als het zo overkomt. Juist het tegenovergestelde.
Dat heb ik ook niet willen veronderstellen :oops:mocht dit zo zijn overgekomen! :oops: . Integendeel! :D Je hebt keurig opbouwend commentaar geleverd!!!!!!!! :D :D :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

j.jennekens schreefCOLON
Dat heb ik ook niet willen veronderstellen :oops:mocht dit zo zijn overgekomen! :oops: . Integendeel! :D Je hebt keurig opbouwend commentaar geleverd!!!!!!!! :D :D :D

Jo :wink:
Gelukkig dat het zo overgekomen is! Ik weet namelijk zelf ook dat het prettig is om op een postieve manier opbouwende kritieken te krijgen! :-D

Het kwam op mij over, dat je me misschien iets te streng vond voor iemands eerste rallyshoot. :oops: Soms kan het iets te streng overkomen voor een eerste shoot, maar geef graag iemand iets mee waar hij/zij iets mee kan. Het laatste wat ik wil is dat mijn kritiek als afzeikend overkomt, want dan mag iemand mij meteen op de vingers tikken! :wink:
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Foutje... Dubbele post... :cry:
NRo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2010 20:15
WoonplaatsCOLON Roosendaal

Heerlijk om gelijk bij je eerste post zoveel reacties te mogen krijgen, bedankt hiervoor :D !

@ Slakkie75; Snel je kans pakken zou ik zeggen, ik vind het geweldig om te doen! Succes ermee!

@ Jo; Bedankt voor je commentaar! Klopt helemaal van die kleuren, zelf twijfelde ik ook een beetje aan de nabewerking. Je hebt mijn twijfel alleen maar bevestigd ;) . Volgende keer beter hoop ik!

@ Wim; Je twijfelt eraan of je kritiek niet afzeikend overkomt, integendeel! Dit zijn reacties waar je wat mee kunt! Ik ben hier om te leren en hoe kun je sneller en beter leren dan van de opbouwende kritiek en ervaring van anderen :D ? Over je "commentaar":
Foto 1: Klopt, hier ben ik stiekem ook wel erg trots op!
Foto 2: Misschien is hier de compositie niet erg goed, aangezien hier een "slappe bocht" naar links in zit? Misschien verstandig om wat meer van die bocht mee te pakken zodat je ziet waarom er gestuurd wordt? Haha inderdaad, die stenen vind ik ook erg mooi. Al kwamen ze soms wel heel erg dichtbij mijn camera ;) !
Foto 3: Omdat de navigator zo scherp is (zoals Jo terecht opmerkt, bedankt Jo :D ) vond ik deze erg mooi. Maar volgende keer misschien toch de sluitertijd aanpassen. De auto's reden hier echt op 2 meter afstand van me, zodat het moeilijk werd om deze goed te "pannen".
Foto 4: Goede tip voor de volgende keer! Een andere plek was niet mogelijk op dat moment, erg druk. Zal er toch op proberen te letten.
Goede puntjes voor de volgende keer, bedankt!

Gr. Niels
Wim_B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2010 15:47
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard
CONTACTCOLON

Niels,

Wat betreft foto 3 zou ik je adviseren om deze eens te verkleinen naar een formaat iets groter dan thumbnail. Dan zie je meteen dat de foto een stuk krachtiger wordt...
Dat is exact namelijk wat ik bedoel... ;-)
Gebruikers-avatar
A3 A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 271
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2006 20:34
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Het meeste is gezegd denk ik, het zijn mooie platen die een beeld geven van rallye op zich.
Met bewerking is er nog wel iets meer uit te halen.

gr Adrie
Canon 5DMIII en EOS-R | Tamron 24-70 2.8Di VC USD | Tamron 70-200 2.8Di VC USD| Sigma 150-600mm F/5-6.3 DG OS HSM Contemporary |Canon 100mm Macro 2.8 | Canon 50mm 1.4 |

http://www.a3afotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar