Tweede testcase: Rugby

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
rix643
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 13:26

Voor de tweede test van body (7D) en lens (400mm f/2.8 IS USM) was ik vandaag voor het eerst van mijn leven aanwezig bij een rugbywedstrijd, in dit geval een wedstrijd in de eerste klasse tussen The Bassets en URC.
Ik heb wat geëxperimenteerd met back-button focus.

Alle foto's met diafragma f/2.8.
Eerst van RAW naar 8-bits TIF inclusief witbalans correctiemet DPP, vervolgens in PS rechtgetrokken, curve bijgesteld, verscherpt, gecropt en gesaved als JPG.

Afbeelding
ISO 200, t=1/1600

Afbeelding
ISO 200, t=1/2000

Afbeelding
ISO 100, t=1/800

Afbeelding
ISO 100, t=1/640
(Ik weet het, er zijn wel heel erg veel ruggen hier, maar ik had geen zin om het halve veld rond te lopen en er een groothoek op te zetten. Had ik trouwens ook niet bij me ;))

Afbeelding
ISO 100, t=1/640
[size=75]7D+30D, 16-35mm 2.8L II, 28-70mm 2.8L, 70-200mm 2.8L, 400mm 2.8L IS, Extender 1.4x II, Extender 2x II, 580EX II; ook nog 18-55mm IS, Sigma 100-300, Sigma 170-500, Tamron 18-200[/size]
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Zal ik dan maar de aftrap geven. Ik moet je eerlijk bekennen, ik heb nog nooit rugby live gezien, laat staan gefotografeerd. Dus qua acties enzo kan ik niet reageren. Wel technisch..
Allereers, nummer je foto's in vervolg, dat scheelt een hoop gescroll :wink:

1# prima plaat. Kleuren zijn wel een beetje grauw.
2# beetje statisch. Technisch niets mis mee, maar niet echt interessant.
3# Te veel van de zijkant genomen daardoor nog minder goed dan de tweede foto. Kun je niet eens van voren zo'n foto maken?
4# Mooie actie, maar jammer dat er ruggen op staan. Bij voetbal (wat ik vaak doe) is dit not done.. Maar, timing is prima.
edit: lees nu pas je bijschrift. Volgende keer toch maar de groothoek mee
5# Prima plaat. had die linker een bloedneus gehad? hij heeft nog een propje in z'n neus.

Over het algemeen aardige serie, maar ik mis de echte actie waar rugby volgens mij zo bekend om staat. Dit zie ik alleen maar op foto 1 terug. Een aandachtspunt voor de volgende keer.
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
rix643
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 13:26

Bedankt voor je reactie! Het was voor mij ook de eerste keer dat ik rugby live zag, dus ik wist eigenlijk niet goed wat te verwachten. Ik heb daardoor ook wel wat interessante spelmomenten gemist..
Wat betreft nummering, dat was ik dit keer vergeten. Hoop er voortaan aan te denken.

#1.: Het was tamelijk druilerig die dag, pas wat later brak de zon door. In mijn beleving komen de kleuren goed overeen met wat ik persoonlijk waarnam.
#2.: Niets verder aan toe te voegen, kan het met je eens zijn.
#3.: Je bent als fotograaf toch afhankleijk van het spelverloop, soms zit het er gewoon niet in. En om het halve veld rond te lopen in 5 seconden met 8 kilo in je handen... Ik ben ook een beetje een luie fotograaf ;)
#4.: Nogmaals, het was ook mijn eerste bezoek aan een rugbywedstrijd. Ik had het gevoel vaak op de verkeerde plek te staan. Bovendien was mijn insteek van die dag het uittesten van mijn 7D met 400mm lens. Ik had nog wel een 30D met 70-200mm bij me, maar dat zou in dit geval ook niet voldoende groothoek geweest zijn. Ik ben mij ervan bewust dat al die ruggen 'not done' is. Een keuze die ik op dat moment maakte.
#5.: Rugby is een harde sport. :)

Ik heb zelf ook nog een op-/aanmerking. Nu ik mijn handelingen teruglees valt mij op dat ik eerst verscherp en daarna verklein. Ooit heb ik ergens gelezen dat verscherpen echt de allerlaatste handeling moet zijn alvorens te saven. Kan iemand hier een toelichting op geven?
[size=75]7D+30D, 16-35mm 2.8L II, 28-70mm 2.8L, 70-200mm 2.8L, 400mm 2.8L IS, Extender 1.4x II, Extender 2x II, 580EX II; ook nog 18-55mm IS, Sigma 100-300, Sigma 170-500, Tamron 18-200[/size]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Een theoretische verklaring waarom je eerst verkleint en pas daarna verscherpt kan ik je even niet geven maar ik weet zeker dat er op dit forum reeds het een en ander over is geschreven. Zelf hou ik in ieder geval wel altijd deze volgorde aan. Het maakt zelfs uit welke verklein methode je gebruikt, Photoshop kent verschillende berekenings manieren en mij bevalt de 'bicubische' manier eigenlijk wel het best. Daarna een onscherp masker om de boel weer netjes scherp te krijgen.

Rugby is best een lastige sport om vast te leggen, een van mijn zonen heeft een paar jaar bij the Bassets gespeeld en ik heb vaak geprobeerd om er een interessante serie uit te slepen maar veel heb ik niet kunnen laten zien.
Ik vind het nog zo slecht niet :D
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar