De eerste op het forum

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BigZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2010 15:21

De eerste foto op het forum met de 7D en 24-70.

Ik vind de foto persoonlijk flets, niet echt scherp en ook niet sprankelend. Ik heb hem alleen verkleind naar forum eisen.

Graag hoor ik hoe ik hoe en wat ik kan verbeteren. Ik weet dat ik hem na het verkleinen wat moet verscherpen maar dat heb ik bewust niet gedaan om de volle leercurve te ervaren.

Als iemand hem wil shoppen dan graag met uitleg.

Ik ben benieuwd.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160584[/img]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ga om te beginnen, en zeker bij kinderen, zitten. Een lager stnadpunt laat je niet zo op de voetballers neerkijken. Dat krijg je met Photoshop ook niet goed.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

niet van toepassing meer !! :(
Laatst gewijzigd door 1 op BossHogg, in totaal 25 keer gewijzigd.
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

BossHogg schreefCOLON je sluitertijd is behoorlijk snel maar mis toch de scherpte misschien bewogen? en wat onscherp is blijft onscherp.
Maar jij bent het plaatje op gaan blazen, inclusief onscherpte en ruis
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
BigZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2010 15:21

Voor de moderator

Ik had in principe gevraagd om een aanpassing (shoppen) en ben ervan uitgegaan dat dit ook mijn toestemming was om de foto aan te passen ter lering en vermaak. Boss Hog treft geen blaam wat mij betreft.

André
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik maak ook geen verwijt hoor, snap ook wel dat je er toestemming voor gaf. Maar Boss Hogg heeft het over ruis en onscherpte, maar blaast zelf het plaatje op waardoor die twee dingen naar voren komen (onscherpte maakt hij volgens mij zelf op die manier, want ik denk dat ik hem behoorlijk scherper kan krijgen, maar heb hier geen Photoshop op de computer)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Jeroen, ik denk dat hij op mijn mod-break doelt. Ik kan de foto van bogg-hoss niet meer terugvinden in het album, dus als hij hem zelf terug wil plaatsen: graag.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ga meestal naar onderen door de end-toets, dus ik zie dat soort dingen soms niet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar goed,

Als ik zo even kijk:

Curves om contrast wat te verhogen
Verzadiging ietsjes omhoog
En naverscherpt

Dan kom ik tot dit:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160603[/img]
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

gezien de weersomstandigheden denkik dat je de frisheid van de foto mist..
een zonnetje doet veel goed en met wat sluierbewolking komt dat niet ten goede aan je foto..
je positie (zoals de jong 1 racing al aangeeft) is ook van toepassing tot het resultaat.. ook de positie van jou ten opzichte van de achtergrond is bepalend voor een lekker plaatje..
de '' DOF '' dept of field ofwel de diepte in je foto is vooralsnog te groot.. waardoor duidelijk een wat onscherpe, duidelijk te herkennen objecten (zoals de auto's en personen) te zien zijn.. verhoog daarom je diafragma (dus een lager f-getal) daarbij valt mij op dat de actie van de jongen in het verlengde ligt van het doel.. wat veel hoger in je foto komt te zitten.. lager bij de grond zou dat probleem dus oplossen en krijg je een betere mogelijkheid om te croppen of naderhand dus de compositie lekkerder te krijgen.. zoals dejong1racing heeft gedaan vind ik de foto ook nog niet echt lekker kijken, maar dit indit geval is het niet anders..
ik moet zeggen dat ik ook al een aantal keren naar een voetbalwedstrijd met de camera bent getogen.. er komen welliswaar best wel leuke plaatjes uit maar het is wel verrekte lastig af en toe om juist die combinaties in de juiste combinatie te krijgen.. dus belichting, actie, dept en compositie.. en dat alles in een split second.. haha

wees dus wel kritisch naar jezelf en niet de camera want 9 van de 10 keer zijn de instellingen en posities de boosdoeners...

plezier en blijven proberen..

:wink:
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nu doe ik niet zoveel voetbal maar....
huppekees schreefCOLON ...maar het is wel verrekte lastig af en toe om juist die combinaties in de juiste combinatie te krijgen.. dus belichting, actie, dept en compositie.. en dat alles in een split second..
Belichting > regel je vooraf door een correcte instelling
actie > doe je niks aan, je bent afhankelijk van de speler
dept > DOF? Regel je vooraf door een correcte instelling
compositie > is dan eigenlijk nog het enige waar je op hoeft te letten, samen met de momenten die je fotografeert

Maakt het toch een stuk makkelijker zou ik denken. Doe vooraf wat je vooraf kunt doen en controleer soms, maar houd je tijdens het fotograferen van het spel bezig met het spel en zorg dat de rest reeds in orde is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je vaker voetbal wil fotograferen, check dan de tips op mijn site eens, staat ook een stukje over voetbalfotografie tussen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar