Hockey met een

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Florian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 20:20
WoonplaatsCOLON Heesch

Hallo beste mede EOS-ers,

Even een paar foto's van mijn oudste hobby: hockey. Ik zelf was nog geen 5 jaar toen ik de velden van MHC Heesch onveilig maakte. Na enkele wisselingen terechtgekomen bij MHC Oss, MMHC Voordaan en de USHC (studentenhockeyclub Utrecht). Na jaren eerste teams, nu lekker even een sabbatical qua hockey, en een mooie gelegenheid om foto's te schieten van hockey. Hieronder een kleine selectie van een hele stapel hockeyfoto's. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Tips, truc's, op of aanmerkingen zijn altijd welkom!

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160481[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160483[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160492[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160491[/img]

5.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160489[/img]

6.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160485[/img]

Tnx voor het kijken!

Groeten Florian
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Bij Voordaan gehockeyd? :D
Tof, zit daar elke zaterdag, zowel als fotograaf als vrienden supporten en bier drinken :P

Dit was de 1e keer hockey?
Overignes doet mijn EXIF Viewer t niet met de nieuwe Firefox, dus doe het helaas zonder EXIF.

1. Eerste wat mij opviel is de vele CA en softe randen. Daarbij vind ik de ruimte links erg veel en jammer dat het been ontbreekt van de rechterspeler.

2. Goede actie, misschien beter horizontaal kunnen schieten, ivm de ruimte boven en onder. Weet niet wat je met naverscherping hebt gedaan, maar het ziet er erg korrelig uit, alsof je teveel aan compressie hebt gedaan.

3. Onscherp en een erg drukke achtergrond.

4. Scherpte ligt op de achterliggende spelers, en niet op de man met de bal.
Als hij scherp zou zijn geweest, evt wat groter diafragma voor mooiere DoF had je een erg lekkere plaat.

5. De witbalans zit er volledig naast, en de horizon is scheef. Wel goed moment, ik weet hoe lastig deze te pakken zijn. En ik weet dat je hier niks aan kan doen, dit gaat allemaal veel te snel, maar jammer dat de bal niet achter het hoofd van de keeper is, nu zittie er op.

6. Wederom zit de witbalans er naast, actie is goed, alleen te veel ruimte eromheen. Croppen had de foto goed gedaan.
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Florian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 20:20
WoonplaatsCOLON Heesch

Hej Slipstream, thnx voor de snelle reactie :-). Heb idd bij Voordaan gespeeld, als 2e keeper bij H1. Zowel in het promotie jaar naar de HK en het jaar HK ook. Hang volgens mij nog in het clubhuis op een groot doek met de rest van het team. Ga volgend jaar zeer waarschijnlijk weer terug naar dit mooie clubje!

De eerste twee foto's zijn genomen met de 450D + 18-200 tamron van mijn zusje. Plus, het is in JPG geschoten, niet in RAW. Foto 2 is vrij veel gecropt.

Foto 3 was de speler doorgebroken en ging alleen af op de keeper terwijl de bank toekijkt. Foto 4, ik heb wel vaker ruzie met hoe te focussen. Ik weet niet goed welke modus ik moet kiezen: single shot, ai servo of ai focus.

Foto 5 en 6: Zoals je ziet genomen bij nacht. Ik vind het maken van foto's bijzonder lastig met erg beperkt licht. Witbalans heb ik handmatig aangepast, eigenlijk omdat ik het veld van Den Bosch redelijk ken en die kleur zo veel mogelijk heb terug laten komen. Niet goed genoeg dus ;-).
De tip-inn op foto 5 was wel een mooi moment, zag hem aankomen, ik had de bal waarschijnlijk verder naar voren geprobeerd te stoppen. Keeper stond totaal verkeerd opgesteld in dit geval. Hij is de bal ook kwijt. Jammer idd dat de bal niet achter zijn hoofd zit.

Foto 6 expres zo gecropt. Ik wilde meer overzicht laten zien en niet zo zeer de actie. Ik heb dit al 1000x zo zien gebeuren, en vanuit mij gezien dus ook niet bijzonder om dit dichtbij te laten zien. Ik zal eens kijken of ik die foto wat verder kan croppen.

Gr. Florian
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Bij een snelle sport als hockey, altijd AI Servo.
Met One Shot focus je, en een halve seconden later staan ze 3meter dichterbij je, en dan isie onscherp.

De witbalans pas je niet aan aan het veld, maar aan de spelers, hen huid is nu helemaal groen uitgeslagen. Door de veld verlichting veranderd de kleur van het veld hoe dan ook. En je hebt zelf de witbalans aangepast, maar je schiet in JPG? Voor witbalans correct aanpassen altijd in RAW doen.

Voor de avond foto's, dat is idd lastig, helemaal met een niet lichtsterke lens en zonder ISO3200. Met ISO3200 en F2.8 kom ik zelf vaak net op cq 1/250 afhankelijk van het veld. Voor snelle actie eigenlijk al te langzaam.

En die posters in t clubhuis heb ik met regelmaat bekeken ja, zal de volgende keer wat beter kijken :wink:
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Florian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 20:20
WoonplaatsCOLON Heesch

Ik was niet helemaal volledig in mijn vorige post. De eerste twee zijn in JPG met een 450D (van mijn zusje) genomen. Foto 3,4,5 en 6 in RAW met mijn eigen 50D met daarop een 70-300 IS USM.

Zal in het vervolg AI servo selecteren, ik neem aan dat je dan alleen het middelste focuspunt selecteert? De witbalans zal ik vanavond nog eens naar kijken, met de aandacht op de spelers ipv het veld.

Je hebt het over F2.8 in de avond, over wat voor een objectief heb je het dan? De 70-200 2.8L (IS) ? Ik heb dan het idee dan mm's te kort te komen, of red je dat prima?

Ik neem aan dat je meer zoiets bedoelde met hockey in de avond. Deze met mijn 85mm f1.8 genomen. Merkte dat dit op f2.8 een stuk eenvoudiger ging dan op f4 of hoger.

1. F2.8 85mm ISO2500
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160502[/img]
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Op de 50D heb je mogelijkheid om je focuspunten te selecteren dmv het joystickje naast je scherm. Dat is ergens in te stellen in de camera. Zelf gebruik ik dat en dat werkt echt waanzinnig goed en kan daardoor snel van focuspunt verwisselen als dat nodig is.

Met de 70-200 kan je prima uit de voeten komen, alleen zodra zo rond 3/4 van de breedte van het speelveld zijn word het lastig. Maar ze gebruiken het hele veld, dus de keren dat ze verder zijn dan mijn bereik wacht ik gewoon even en let op t spel om me weer goed te positioneren. het ging om een Sigma 70-200 F2.8 die ik gebruik, zoals ook onder mn post staat.

En idd, met F2.8 vang je meer licht dan met F4, dus snellere sluitertijd, alleen wel kleinere DoF :wink:
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
Dave73nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Als oud speler van een prutzers team (jaja ook dat heb ik gedaan) vond ik het leuk naar je serie te kijken, de tips en tricks heb je al gehad wil alleen nog melden dat ik de laatste 2 van de serie erg dynamisch vond en de nageplaatste foto ook erg kon bekoren LEUK!
Niet geschoten is ook niet gemist ;) Wat mis ik weinig de laatste tijd...
Jarenlang "close" vrienden met mijn 350D en delen deze vriendschap op www.dafke.nl
Florian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 20:20
WoonplaatsCOLON Heesch

@Dave72nl; Mooi dat je iig enkele foto's leuk vond om naar te kijken. Ik vind sportfotografie vooralsnog erg lastig, en probeer veel te oefenen.

@Slipstream, ook met het wieltje bovenop kan je redelijk snel wisselen van focuspunt. Mijn voornaamste reden om voor de 70-300 te kiezen was de 100mm extra. Ik ben altijd bang dat ik niet dichtbij genoeg kan komen met 200mm.

Is een 100-400L IS USM niet een geschiktere lens voor hockey dan de 70-300 IS USM? Of is een 70-200 (F4/F2.8) toch de betere keus? Ik ben de laatste tijd hier sterk over aan het twijfelen...
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Dat is het absoluut, alleen niet voor de avond hockey.
En die doe ik ook regelmatig dus dan is F5.6 alles behalve ideaal, vandaar mijn keuzen voor 70-200 F2.8.
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik denk dat veel al gezegd is en dat er maar een paar velden zijn met genoeg lumen, daar kan jij niks aandoen. Probeer toch eens met de scheidsrechters te praten en binnen de bording. Dan wordt hockey veel aangrijpender.

Grappig om te zien dat het jongens zijn die ik ook gefloten heb :)

Probeer toch eens met je 50D en raw te schieten en gewoon op zondag overdag met dat groenblauwe kunstlicht kom je niet verder zonder lichtsterke primes en ervaring.

Ik zelf moet pas weer op 10 april fluiten op SCHC JB1 tegen Den Bosch JB1 om 12:30 uur. Dus mocht je landelijk jeugd overdag willen pakken met een scheidsrechter die binnen de boarding laat :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar